تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
کد خبر : 2572

آماده سازی طرح توسعه‌ای فولاد سپید دشت تا پایان سال جاری

آماده سازی طرح توسعه‌ای فولاد سپید دشت تا پایان سال جاری

رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: فولاد مبارکه به دنبال بررسی کامل در مجموعه و زیرمجموعه خود است تا طرح جامعی را تهیه و براساس آن توسعه‌های منطقه‌ای را تنظیم کند. از مدت‌ها قبل طرح توسعه‌ای در فولاد سپید دشت در دستور کار بود و این طرح تا پایان سال تعریف خواهد شد تا در سال آینده مقدمات اجرایی آن فراهم شود.

به گزارش اقتصادی برتر به نقل از ایراسین، وجیه‌اله جعفری، رئیس هیئت عامل ایمیدرو درنشست خبری طرح‌های توسعه‌ای شرکت فولاد سفیددشت گفت: امروز شاهد بهره برداری از طرح احیاء مجموعه فولاد سفید دشت هستیم و امیدواریم این شرکت تا پایان سال به ظرفیت اسمی ۸۰۰ هزارتن خود دست پیدا کند. همچنین طبق برنامه ریزی هایی که انجام شده است اولین ذوب از این مجموعه را تا پایان سال جاری خواهیم گرفت ولی برای بخش ریخته‌گری به زمان بیشتری نیاز است و این بخش باید نهایتا در نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری برسد. البته تلاش‌ها بر این است این زمان با همکاری بین سهامداران، فولاد مبارکه، پیمانکاران و خود شرکت فولاد سفیددشت کوتاه‌تر شود.»

رئیس هیئت عامل ایمیدرو بر لزوم تکمیل زیرساخت‌های این مجموعه تاکید و خاطرنشان کرد: با راه انداری مجموعه فولاد سفید دشت بسیاری از زیرساخت‌های دیگر از جمله بحث تامین آب، پست‌های برق و پلنت‌های دیگر در این مجموعه به عنوان یک زنجیره در حال تکمیل شدن است و یک سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل این زنجیره در مجموعه فولاد سفیددشت صورت گرفته است.

او در ادامه با اشاره به مباحث دیگر توضیح داد: فولاد مبارکه به دنبال بررسی کامل در مجموعه و زیرمجموعه خود است تا طرح جامعی را تهیه کند و براساس آن توسعه‌های منطقه‌ای را تنظیم کند. از مدت‌ها قبل نیز قرار بر ایجاد طرح توسعه‌ای در فولاد سپید دشت بود و طرح توسعه‌ای این شرکت تا پایان سال تعریف خواهد شد تا سال آینده مقدمات اجرایی آن فراهم شود.

محدودیت اعتباری برای طرح‌های اکتشاف وجود ندارد

جعفری اکتشافات و توسعه آن را از مباحث مهم دانست و گفت: مجموعه استان پتانسیل‌های خود را دارد و درکنار این موضوعات بحث زیرساخت‌ها،معادن، اکتشاف و کمک به توسعه اکتشاف مطرح می‌شود. در این راستا اقداماتی صورت گرفته است و باید کار اکتشاف را سرعت دهیم. همچنین اگر مجموعه سازمان صمت موارد دیگری را در زمینه اکتشافات دراختیار ما قرار دهد از توان مجموعه ایمیدرو و شرکت‌های وابسته استفاده خواهیم کرد. لذا این آمادگی را ایمیدرو و شرکت‌های تابعه دارند که هر کار اکتشافی را بدون محدودیت اعتباری به نتیجه برسانند. البته بخش اکتشاف بخش زمان‌بر است.

او ادامه داد: اکنون در استان خراسان جنوبی نقشه زمین شناسی-اقتصادی یک پنجاه هزارم آماده شده است و این طرح برای استان کردستان هم برنامه‌ریزی می‌شود. این اولویت برای کل کشور مطرح شده که بخشی توسط سازمان زمین شناسی صورت می‌گیرد و بخشی با حمایت ایمیدرو است. نتیجه آن شناسایی پدیده‌های معدنی است تا بتوان براساس آن اکتشافات تکمیلی را انجام داد و طبق جزئیات طرح تحویل این اقدامات در یک بازه زمانی دو ساله صورت می‌گیرد.

طبق توضیحات این مقام مسئول بخش سابق از این طرح به حوزه طلا، مس، ذغال سنگ، سنگ آهن و موارد مختلف ارتباط دارد که به همه این موارد ذخایر جدید افزوده شده است. جعفری گفت: به لحاظ ارزشی در دو سال گذشته ارزش ذخایر کشف شده توسط ایمیدرو در کل کشور ۱۴ میلیارد دلار است و در بازه پنج ساله ۲۸ میلیارد دلار است.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو طرح احیای معادن نیمه فعال و غیرفعال را به عنوان دیگر اقدامات ایمیدرو معرفی کرد و بیان داشت: اگر امکان فعال‌سازی معادن باشد، برنامه‌ریزی‌ها به عمل خواهد آمد حال چه از طریق تکمیل زیرساخت‌ها از جمله برق و و جاده باشد و چه هر اقدام دیگری. طرح احیا معادن توسط ایمیدرو و شرکت‌های پایه با هماهنگی وزارتخانه و سازمان صمت استان دنبال می‌شود.

جعفری با اشاره به طرح آمایش و بحث سرمایه‌گذاری موجود گفت: باتوجه به به پتانسیل‌های موجود استان و نرخ بیکاری طرح توازن سرمایه‌گذاری مطرح است. این طرح را همکاران ما با مجموعه صمت در حوزه معادن با هماهنگی مجری طرح تنظیم خواهند کرد و در صورت ارائه طرح جدید طبق اصل ۴۴ اولویت سرمایه گذاری با بخش خصوصی است.

توجه ویژه به حفظ منابع آبی

رئیس هیئت عامل ایمیدرو معتقد است: آب و حفظ منابع آبی کشور اهمیت بسزایی دارد و تلاش‌ها بر این است که به نوعی به مسئولیت‌های اجتماعی کمک شود تا با همکاری مجموعه فولادسفید دشت و شرکت‌های وابسته، عمدتا آب از طریق پساب تامین شود. این امر کمک به فاضلاب شهرستان‌ها و استفاده کم‌تر از آب زیرزمینی را به دنبال دارد.

در ادامه او درباره طرح بیلت در این شرکت تصریح کرد: ۸۰ درصد تجهیزات بیلت از سال آینده وارد و در مجموعه نصب خواهد شد. این طرح مشکلات خاصی در حوزه فاینانس داشت که با تلاش‌ها سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

تولید کاغذ از سنگ از مباحث مهم و جدید مجموعه سفید دشت محسوب می‌شود. در همین رابطه جعفری گفت: در بحث آمایش صنعتی استان و شهرستان‌ها وضعیت مطلوبی دارند و از مباحث مطرح شده در این واحد صنعتی تولید کاغذ از سنگ بوده است. بررسی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است ولی نکته‌ای که وجود دارد بحث سرمایه‌گذاری است و پس از مشخص شدن معدن، وضعیت کیفی ماده معدنی برای سرمایه گذاری فراخوان داده می‌شود. البته نه تنها تولید کاغذ از سنگ بلکه موارد دیگری را نیز می‌توان ایجاد و تولید کرد.

عرضه طلا به صورت گرمی در بورس کالا

جعفری با اشاره به عرضه گواهی سپرده طلا به صورت گرمی، بیان داشت: تا به امروز طلای تولیدی در ایمیدرو روانه بورس می‌شد و درقالب یک کیلویی به فروش می‌رسید که عامه مردم توان خرید آن را نداشتند. ولی حال توافقی بین ایمیدرو، بانک ملت و بورس کالا شده است تا از گرم تا یه دهم گرم طلا و هرچه بیشتر در قالب گواهی سپرده طلا توسط بورس کالا بین عوامل عرضه شود. این امر منجر خرید آسان مردم و کمک به نقدینگی برای تولید و اکتشاف در سطح کشور می‌شود.

جعفری با اشاره به اینکه ایمیدرو و شرکت‌های تابعه و وابسته در حوزه برق و آب ورود کرده‌اند، گفت: «در این راستا فولاد مبارکه نقش جدی داشته است و امروز پیشرفت فیزیکی یکی از نیروگاه‌های فولادمبارکه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.» رئیس هیئت عامل ایمیدرو در ادامه افزود: درسال جاری علی‌رغم قطعی گاز و برق شاهد رشد تولید بودیم و در بیشتر زمینه‌های مربوط به ایمیدرو از ۳ تا ۸ درصد نسبت به زمان مشابه رشد تولید داشته‌ایم. همچنین در تامین آب سه خط، دو جدید و یک قدیمی مطرح شده است؛ طبق آن آب از دریا به کشور از مسیرهای متفاوت انتقال پیدا می‌کند و باعث توسعه صنعتی و زیرساختی می‌شود.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو اشتغال‌زایی را از مباحث مهم خواند و ادامه داد: طرح گوهرسنگ از حدود یک سال و نیم شروع شده و بحث گوهر سنگ از مباحثی است که باعث ایجاد اشتغال خانگی می‌شود. مردم می‌توانند با هزینه و سرمایه کم شغل ایجاد کنند و این طرح در غالب یک سند راهبری تاییدیه گرفت که همه دستگاه‌های ذی نفع در طول ۱۴۰۱ متقاضیان را در کلیه استان‌ها تحت پوشش آموزش قرار داده، حدود ۵۰ درصد افراد آموزش دیده جذب شده و شغل خانگی خود را احیا کرده‌اند. در این راستا با سازمان فنی حرفه‌ای هر استان همکاری‌هایی صورت گرفته تا سال آینده دوره دوم آموزش برگزار شود.

جعفری طرح جذب فارغ التحصیلان جهاد دانشگاهی را از مصادیق دیگر اشتغال‌ازیی ایمیدرو عنوان کرد و افزود: در این طرح که با سازمان نظام مهندسی کشور و استان‌ها دنبال می‌شود، افراد فارغ التحصیل با شرایط خاصی جذب می‌شود، ایمیدرو در بازه زمانی یازده ماهه هزینه‌های آموزش این افراد را تقبل می‌کند تا درنهایت افراد تجربه کسب کرده و استخدام شرکت شوند.

او در انتها درخصوص بومی‌سازی گفت: ما به دنبال این هستیم که بومی‌سازی در کشور اتفاق بیافتد، اکنون فولاد مبارکه بسیاری از قطعات خود را بومی‌سازی کرده و سامانه ای به نام کارلینک را راه اندازی کرده است و تاکنون ۳۴ هزار قطعه در این سامانه ثبت شده۲۶ هزار قطعه و تجهیز ساخته شده است. این روند باید به جز زنجیره فولاد در سایر زنجیره ها معدنی مثل نیکل، قلع، سیلیس، گرافیت و… نیز باید صورت گیرد که می تواند حداقل یک میلیون دلار صرفه جویی ارزی به دنبال داشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.