تهران- ایرنا- اخبار مربوط به تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو و همچنین حذف سیستم قرعه‌کشی، تاثیری بر بازار خودرو نداشته و رکود همچنان بر معاملات حکمفرما بوده و قیمت‌ها اندکی افزایش داشته است؛ بیشترین میزان معاملات در اختیار خودروهای داخلی و مونتاژی با ارزش کمتر از یک میلیارد تومان است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، درب بازار خودرو در دو ماه اخیر همچنان بر یک پاشنه می‌چرخد، تغییر خاصی نداشته، رکود بر خرید و فروش‌ها حاکم بوده است و هر از گاهی شاهد افزایش یا کاهش یک دو میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی هستیم که پس از مدت کوتاهی دوباره به قیمت قبلی باز می‌گردد.

در چند وقت اخیر موضوع حذف قیمت‌گذاری دستوری به بحث داغ مسوولان و فعالان بازار سرمایه تبدیل شده بود، به‌طوری که «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی در این زمینه و در ۱۰ آبان‌ماه اظهار داشت: برنامه ما پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد و حذف قیمت‌گذاری‌های مضرّ به بازار در صنایع بورسی است و به‌زودی خبر تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صنعت منتشر خواهد شد.

همچنین هفته گذشته «سیدرضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح خط تولید تارا اتوماتیک در جمع خبرنگاران، افزود: تا پایان سال دست‌کم ۱۰۰ هزار خودرو، بیش از برنامه طراحی شده امسال تولید خواهد شد، همچنین تولید در سال آینده ۱.۶ میلیون دستگاه خواهد شد و دیگر قرعه‌کشی نخواهیم داشت.

با این حال رصد بازار خودرو در روزهای اخیر حکایت از افزایش قیمت چند میلیون تومانی محصولات داخلی دارد و به‌طور شاخص قیمت پراید ۱۱۱ به عنوان یکی از خودروهای پرطرفدار بازار به ۱۶۰ میلیون تومان رسید.

امروز (چهارشنبه) در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۱۱ (مدل ۹۹) صفر کیلومتر ۱۶۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ (مدل ۹۹) ۱۴۱ میلیون تومان، وانت پراید ۱۶۹ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۵۴ میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک ۱۶۶ میلیون تومان، کوئییک معمولی ۱۷۴ میلیون تومان، کوئیک با دنده اتوماتیک ۲۳۷ میلیون تومان، کوئیک آر ۱۷۶ میلیون تومان، ساینا ۱۶۶ میلیون تومان، ساینا پلاس ۱۸۶ میلیون تومان و شاهین ۳۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

همچنین در گروه ایران‌خودرو هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ۲ حدود ۲۶۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (مدل ۹۹) ۲۹۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ۳۱۲ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس دوگانه‌سوز (مدل ۹۹) ۲۳۷ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس. ال. ایکس ۲۷۶ میلیون تومان، سمند ال. ایکس ۲۵۲ میلیون تومان، پژو پارس سال ۲۹۴ میلیون تومان، پژو پارس با موتور تی. یو۵ حدود ۳۲۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ با دنده دستی ۳۳۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک ۴۳۵ میلیون تومان، دنا معمولی ۳۳۷ میلیون تومان، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک ۴۶۷ میلیون تومان و تارا ۴۰۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری شدند.

رکود دست از سر بازار خودرو برنمی‌دارد

فروکش کردن تقاضای سرمایه‌گذاری برای خودرو

در این زمینه، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت به ایرنا گفت: هرچند در مجموع خرید و فروش‌ها اندک و انگشت‌شمار است، اما بیشترین میزان معاملات در خودروهای داخلی و مونتاژی با ارزش کمتر از یک میلیارد تومان است.

«سعید موتمنی» ادامه‌داد: خرید و فروش در خودروهای مونتاژی بالای یک میلیارد تومان و همچنین خودروهای خارجی بسیار اندک است.

این مقام صنفی بیان‌داشت: ثبات تقریبی نرخ ارز سبب شده تا تقاضا برای سرمایه‌گذاری در خودرو فروکش کند و صاحبان خودروهای خارجی از آنجایی که خودروی مدل جدیدی به بازار نیامده، ترجیح می‌دهند خودروهای خود را نگه دارند و نفروشند.

وی اظهار داشت: امروز و در صورتی که خودروسازان داخلی عرضه خود را افزایش دهند، به‌طور قطع با کاهش قیمت‌ها مواجه خواهیم شد.

موتمنی با بیان اینکه به نظر می‌رسد باید به این وضع بازار عادت کنیم، خاطرنشان‌کرد: اکنون در صورتی که خودروی جدیدی با بدنه، تزئینات، موتور و مدل جدید وارد بازار شود از آن استقبال می‌شود که آن هم شامل خودروهای جدید داخلی و خودروهای مونتاژی می‌شود.

وی تاکید کرد: از آنجایی که نرخ تورم در یک دو ماه گذشته تغییر چندانی نداشته و تقریبا ثابت بوده است، روی قیمت کالاهای سرمایه‌ای نظیر خودرو چندان تاثیرگذار نبوده است.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت، تنها عامل محرک معاملات در بازار کنونی را عرضه خودروهای جدید یا ثبات ارز در کانالی مشخص عنوان کرد که در این صورت قیمت‌ها بالا یا پایین شده و به رونق نسبی معاملات می‌انجامد.

بیشترین معاملات خارجی‌ها در دسته یک تا ۲ میلیاردی‌ها

این در حالی است که در بازار خودروهای خارجی خبر جدیدی نیست و همچون هفته‌های گذشته رکود بر آن حاکم بوده و خرید و فروش‌ها در حداقل خود است.

«کوروش طواحن» نمایشگاه‌دار در شمال پایتخت به ایرنا گفت: با اینکه در روزهای گذشته پراید ۱۱۱ از ۱۶۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ۲ از مرز قیمتی ۲۶۰ میلیون تومان در بازار گذشتند، اما این تغییر قیمت‌ها بر بازار خودروهای خارجی بی‌تاثیر بود.

وی، بیشترین خرید و فروش‌ها در حوزه خودروهای خارجی در بازه قیمتی یک تا ۲ میلیارد تومان عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، امروز در دسته مونتاژی‌ها و خارجی‌ها نیز هر دستگاه هایما اس ۷ ایران‌خودرو حدود ۷۶۰ میلیون تومان، جک اس۳ و جک اس۵ کرمان‌موتور به‌ترتیب ۵۰۲ میلیون و ۷۳۵ میلیون تومان، فیدلیتی پنج نفره و هفت نفره گروه بهمن به ترتیب ۹۹۰ میلیون و یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

همچنین چانگان مدل ۹۸ حدود ۵۲۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۹ نزدیک به ۹۴۰ میلیون تومان، مزدا ۳ جدید مونتاژی مدل ۹۸ حدود ۱.۱ میلیارد تومان، سراتو آپشنال مدل ۹۸ نزدیک به ۸۱۵ میلیون تومان، کولیوس مدل ۲۰۱۸ حدود ۲.۳ میلیارد تومان، تیگوان مدل ۲۰۱۸ حدود ۲.۹ میلیارد تومان، تالیسمان مدل ۲۰۱۸ نزدیک به ۱.۷ میلیارد تومان و سانتافه صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۷ حدود ۲ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد.