استان مازندران یکی از قطب های کشاورزی و گردشگری ایران است و در کنار این قابلیت مازندران از پتانسیل قابل توجهی نیز در بخش صنعت و معدن برخوردار است، این استان به دلیل نزدیکی به مرکز و برخورداری از شبکه حمل و نقل جامع شامل حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی و دارا بودن بنادر فعال و نیروی کار فراوان یکی از استان های مستعد در زمینه توسعه صنعت به شمار می رود.

بیشترین سرمایه گذاری صورت پذیرفته در این استان مربوط به صنایع غذایی و فرآورده های لبنی ، فلزات اساسی و ماشین آلات است تولید انواع عایقهای رطوبتی، انواع مواد غذایی ، کاغذ و مقوا، سیمان و مصالح ساختمانی، صنایع بسته بندی، نساجی و … از دیگر صنایع فعال در استان می باشد همچنین وجود معادن ذغال سنگ، فلورین، باریت، پوکه معدنی، گچ، سرب و روی، سیلیس،گرانیت ،مرمریت، واریزه کوهی و سنگ آهک بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری در زمینه معادن در این استان فراهم نموده است؛ بر همین اساس روابط عمومی بانک صنعت و معدن در مصاحبه با علیرضا خرمیان مدیر استانی مازندران و رئیس شعبه ساری در خصوص راهکارهای استفاده از ظرفیت های صنعتی و معدنی استان و بهره برداری از فرصت ها و مزیت های اقتصادی آن، روند اجرای طرح های تولیدی این استان و همچنین روش های بهبود عملکرد این شعبه به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می آید؛

۱- در راستای تحقق شعار سال”تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” چه برنامه هایی دارید؟
تولید ملی بدون فراهم کردن زیر ساخت هایش محقق نخواهد شد. حمایت و پشتیبانی از تولید کنندگان و نظارت بر کار آنان یکی از همین زیرساختهاست. با توجه به جنگ اقتصادی و تحریم های ظالمانه که در حال حاضر در اوج خود قرار دارد، پایداری ؛ استقامت و تلاش صنعتگران و تولید کنندگان سراسر کشور به ویژه صنعتگران پرتلاش استان مازندران در سنوات گذشته از یکسو و دیدگاه ویژه به نخبگان از سوی دیگر ؛ امید به کاهش فشار های اقتصادی و وضعیت معیشتی را در ادامه سال ۱۴۰۰ رقم زده است. ما در مدیریت شعب استان مازندران با همفکری ؛ همدلی و هماهنگی با روسای شعب شهرستان های ساری ؛ آمل و تنکابن و کلیه پرسنل فهیم و پرتلاش استان ؛ برنامه تعامل ، مشاوره و نشست های هم اندیشی با صنعتگران و تولید کنندگان مطرح استان را با دیدگاه تامین مالی ؛ احیاء و واگذاری واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل را مطابق ضوابط و اهلیت سنجی مجدد در واگذاری و همچنین ایجاد ارتباط بین صنعتگران و تولیدکنندگان مطرح را در دستور کار خود قرار داده و بر این باوریم که قدرتمند شدن “اقتصاد ایران” که مقام معظم رهبری نیز به کرات بر آن تأکید داشته و دارند، در گرو صنعتی شدن و افزایش تولیدات داخلی آن هم تولیداتی با کیفیت درجه یک و عالی می باشد که می توان با عنایت به استعداد و ظرفیتهای وسیعی که در کشور بویژه استان مازندران وجود دارد و با اراده و خرد جمعی، مدیریت صحیح و تدوین و اعمال سیاست های درست، این مسیر را طی نموده و به اهداف مورد نظر دست یافت.

۲- مهمترین سیاست ها و استراتژیهای شعبه در سال ۱۴۰۰ چیست؟
به نظر اینجانب هر کسب و کاری برای اینکه بتواند به موفقیت و پیشرفت برسد باید سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. استراتژی های کسب و کار در واقع نقشه راهی است که می‌تواند برای دستیابی کسب و کارها به داشتن سهم بیشتری از بازار، به آن‌ها کمک نموده و باعث رشد و بهبود آن‌ شود تا بتوانند فروش و سودآوری خود را افزایش دهد. طبق استراتژی تدوین شده در سطح کلان بانک و رهنمون های مدیرعامل محترم و اعضای محترم هیأت مدیره و همچنین با در نظر گرفتن دیدگاه ایگور آنسوف، که ماتریس کسب و کار را در دو بعد محصول و بازار ارائه و در آن استراتژی‌های رشد کسب و کار در چهار دسته ، نفوذ – توسعه در بازار و محصول – تنوع گرائی مطرح نموده اینجانب و روساء شعب و پرسنل توانمند استان مازندارن برآنیم تا با استفاده از تمرکز بر بانکداری شرکتی؛ دیجیتال و همچنین ایجاد تعامل حرفه ای و دوسویه بین بانک و تولیدکنندگان با ارائه مشاوره و صرف وقت در هم اندیشی با صنعتگران و برطرف نمودن مشکلات آنان در راستای این استراتژی کلان بانک گامی مؤثر برداریم .

۳- مهمترین اقدامات انجام شده در سال ۹۹ چه بوده است و چه میزان درتحقق برنامه های سال گذشته موفق بوده اید، دلایل موفقیتتان چه بوده است ؟
اهداف مدیریت و شعب استان مازندران در راستای رسیدن به شعار مقام معظم رهبری و همچنین اهداف و استراتژی های تعیین شده کلان بانک در سال ۱۳۹۹ نظارت بر اجرای صحیح سیاستها و دستورالعملهای جاری و تسهیل و روان سازی (۱۰۰%) – بهبود رضایتمندی مشتریان اعتباری و تسهیلاتی (۹۰%)- حضور فعال در جلسات استانی به نیابت از مدیران ستادی (۱۰۰%) – تخصیص بودجه ای منطقه ای (۱۰۰%) – رعایت منابع و مصارف (۱۰۰%) – تخصیص منابع مالی حمایتی (۱۰۰%) – کنترل مطالبات غیر جاری (۱۰۰%) را شامل می شده که بی شک کار گروهی با ایجاد یک روحیه خوب در اعضای تیم متشکل از رهنمون های مدیریت محبوب و ارشد بانک و اعضای محترم هیأت مدیره ؛ معاونت ها و مدیریت های مستقل ستادی ؛ رؤسا و پرسنل محترم مدیریت و شعب استان مازندران افزایش بهره وری را در بر داشته و منفعت بیشتری را برای همگان رقم زده است. به دیدگاه اینجانب برای رسیدن به موفقیت بایستی کار انفرادی را کنار گذاشت چراکه بدون کار گروهی پیشرفت و توسعه یک کسب و کار عملا امکان پذیر نخواهد بود؛ همانطور که هنری فورد کارآفرین بزرگ و مؤسس شرکت فورد بیان داشته ” اگر جمعی از افراد در کنار یکدیگر به سمت جلو حرکت کنند، موفقیت خود به خود ایجاد خواهد شد.”

۴- با توجه به مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا چه اقدامات و راهکارهایی برای حمایت از تولیدکنندگان استان خود دارید؟
از دیدگاه اینجانب شناسائی فرصت و تصمیم گیری به موقع ، ابزاری است در دست مدیریت که می توان آن را با دستورالعمل ها و قوانین نرم و سهل تر نمود و تهدید عاملی است که از ید یک مدیر خارج بوده و به عوامل خارجی بستگی دارد . حال با این موارد اینجانب با همفکری همکاران خود در استان تحریم ها و کرونا را به عنوان یک فرصت در راستای ارتقاء در کسب و کار دیده و با رعایت ضوابط ؛ مقررات و همچنین اهداف ؛ دستورالعمل ها و بخشنامه ها نسبت به آن اقدامات حمایتی و شایسته ای را در سطح استان مازندران به انجام رسانده و ادامه خواهیم داد .

۵- پس از تدوین سیاستهای اعتباری و راهبردی بانک در سال۱۴۰۰، برای اجرای مؤثر سیاست ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان، چه اقداماتی را مؤثر می دانید؟
به منظور چابکسازی ؛ هم افزائی دو سویه و همچنین وفاداری مشتری در بانک اینجانب از گذشته تا به حال برنامه کاری خود را از زمان تصدی در پست خدمت رسانی با سمت مدیریت استان مازندران ؛ با دیدگاه شنیدن صدای مشتری پایه ریزی و این امر را به تمامی روساء و پرسنل محترم این استان توصیه نموده ام. این در حالیست که یک مشتری در راستای استفاده از خدمات تأمین مالی ، رفع مشکلات ناشی از شرایط اقتصادی و مدیریتی می تواند در کمترین زمان با اینجانب و اعضای تصمیم گیر در استان و شعب ملاقات و مشکلات منطقی خود را بیان نموده و تصمیم و اقدامات اجرائی صورت پذیرد. به عبارتی ما صدای مشتری را مفهومی می دانیم که فرایند دریافت نظرات، خواسته‌ها و شکایات مشتریان را در پی داشته و در اختیار ما قرار می‌دهد. امروزه برنامه صدای مشتری به بخشی مهم از استراتژی سازمان‌های پیشرو و مشتری مدار تبدیل شده است.

۶- برای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال چه اقداماتی در شعبه تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟
با عنایت به تدوین برنامه ابلاغی و توصیه مدیران ارشد بانک و در رأس آن مدیریت محترم عامل جناب آقای دکتر مهری ؛ اینجانب تمامی رؤسا و پرسنل محترم استان مازندران سعی و تلاش خود را برای اجرای شدن استراتژی تمایز حاکمیت شرکتی و دیجیتال با تشکیل جلسات آموزشی ، مذاکرات با مشتری و شنیدن صدای صنعتگران و مشتریان وفادار با مشکلات ساختاری که در این راه روبرو هستیم در دستور کار خود قرار داده و بر این باوریم که:
” هر که رنجی برد، گنجش شد پدید هر که جدی کرد، بر جودی رسید “

۷- از چه روشهایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می کنید؟
با توجه به سیاست ها و اساسنامه ها در بانک تخصصی صنعت و معدن و متأسفانه عدم رعایت بخشنامه ها و دستورالعمل های ابلاغی از جانب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پرداخت سود سپرده گذاری توسط سایر رقبا ؛ جذب و تأمین منابع نسبت به سایر بانکها و مؤسسات مشکل بوده و برای این موضوع مهم باید تصمیمات در سطح کشور صورت پذیرد . با این اوصاف تیم توانمند مستقر در استان مازندران شامل تولید کنندگان و صنعتگران ؛ رؤسا و پرسنل محترم که اینجانب عضوی از آن هستم به دنبال تعامل دو سویه به دنبال جذب منابع ارزان قیمت و ارائه آن منابع ارزان به چرخه صنعت در استان هستیم و با توجه به محدودیت های مذکور با شعار “صنعتگران و تولید کنندگان پر توان استان مازندران سود و زیان بانک خود را در گرو عملکرد خود بدانید و ما همواره در کنار شما خواهیم بود” توانسته ایم با یاری خداوند متعال ؛ رهنمون های مدیریت محترم عامل و اعضای محترم هیئت مدیره ؛ همدلی و همفکری صنعتگران و تولید کنندگان منطقه و تمامی معاونت ها ؛ مدیریت های مستقل و همچنین رؤسای محترم شعب استان مازندران و پرسنل ستادی و استانی گامی در راه اهداف تعیین شده سنوات گذشته برداریم و بر این امر استمرار داریم و امیدواریم بتوانیم در پایان سال عملکرد مقبولی را با همکاری تولیدکنندگان فهیم استان ارائه نمائیم .

۸- طی یکسال گذشته به چند طرح صنعتی و به چه میزان تسهیلات پرداخت کرده اید؟
میزان تسهیلات اعطائی این بانک در استان مازندران در سال ۹۹ ؛ بالغ بر ۲۷٫۹۰۹٫۲۷۳ میلیون ریال مربوط به ۱۱۱ مشتری بوده که سهم هریک از شعب به ترتیب شعبه ساری ۶٫۸۶۳٫۲۷۵ میلیون ریال به تعداد ۶۳ مشتری و ۲۵۵ فقره تسهیلات ؛ آمل ۲۰٫۱۵۵٫۴۲۷ میلیون ریال به تعداد ۲۹ مشتری و ۱۳۲ فقره تسهیلات و تنکابن ۸۹۰٫۵۷۱ میلیون ریال به تعداد ۱۹مشتری و ۳۵ فقره تسهیلات می باشد.

۹- در این مدت چند طرح صنعتی با تسهیلات بانک در استان به بهره برداری رسیده و به چه میزان اشتغال ایجاد کرده است؟
در سطح استان مازندران ۳۶ طرح در قالب ایجاد ؛ تکمیل و توسعه به بهره برداری رسیده که اشتغالزایی ایجاد شده به تعداد۳۵۰ نفر می باشد.

۱۰- چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان در حال اجرا است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آنها چه مقدار شغل ایجاد شده است؟
تسهیلات سرمایه ثابت در حال اجرا مربوط به ۱۱ طرح در استان مازندران با پیشرفت فیزیکی از۷۰ درصد بوده که از این تعداد ۹ طرح آن توسط شعبه ساری و ۲ طرح آن توسط شعبه تنکابن در حال اجرا و نظارت می باشد. پیش بینی می گردد با به بهره برداری رسیدن طرح های مذکور حداقل ۳۰۰ فرصت شغلی برای جوانان متخصص و توانمند استان ایجاد شود.

۱۱- وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما چه پتانسیل هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می شناسید؟
اصولا مازندران همواره استانی گردشگرپذیر و البته به دلیل شرایط جغرافیایی معتدل و همچنین خاک حاصلخیر، منطقه ای کشاورزی شناخته می شود. اما با توجه به نیازهای جدید به ویژه در حوزه اشتغال و افزایش جمعیت تحصیل کرده و رشد جمعیت جوان، مازندران از حدود ۲ دهه پیش بر روی ریل صنعتی شدن قرار گرفته و این مسیر را تاکنون با فراز و نشیب های جدی و فراوان طی کرده است. با این وصف ، مازندران طی پنج سال گذشته تحولات زیادی را در توسعه و همچنین ایجاد صنایع جدید و متنوع تجربه کرده است. که در این مورد سهم بانک صنعت و معدن را نمیتوان نادیده گرفت . با وجود ۲۸ شهرک و ۱۲ ناحیه صنعتی و نیم نگاهی به صنعت استان در می یابیم که از مجموع واحدهای صنعتی فعال، ۹۴ درصد واحدهای صنعتی مشمول تعریف صنایع کوچک هستند و از این مجموع ۱۲٫۵ درصد در صنایع غذایی، ۱۰٫۵ درصد در صنایع شیمیایی، ۱۲٫۵ درصد در صنایع فلزی و ماشین سازی، ۳۹ درصد در صنایع کانی غیر فلزی و ۲۵٫۵ درصد در سایر صنایع مشغول به فعالیت می باشند. این در حالیست که بایستی به پراکندگی صنایع و عدم تمرکز آن، کمبود نیروی انسانی، مسائل زیست محیطی، حمل و نقل و شرایط کرونایی اشاره نمود. با توجه به موارد مطرح شده این استان پتانسیل ها و مزیت هایی چون توسعه فعالیت های معدنی، ایجاد صنایع تبدیلی متنوع محصولات کشاورزی، شیلات، آبزی پروری و… دارد که موجب کارآفرینی و افزایش ارزش افزوده محصولات خام شده و با وجود کثرت گردشگر بازار محلی و شناسایی تقاضا ؛ امکان عرضه محصولات به بازار های بزرگ را فراهم می نماید. همچنین استان مازندران دارای ارایه خدمات مرزی به لحاظ استقرار در کنار دریای خزر با کشورهای آسیای میانه و اروپا است. بی شک نقش کلیدی بانک صنعت و معدن در استان مازندران در بالفعل شدن پتانسیل ها از اهمیت به سزائی برخوردار است.

۱۲- برای وصول مطالبات چه برنامه و راهکاری دارید؟
با عنایت به این موضوع که عمده مطالبات این استان مربوط به سنوات گذشته بوده و عواملی چون جنگ اقتصادی ؛ عدم ثبات قیمت مواد اولیه و محصولات؛ عدم شناسائی بازار مناسب و همچنین عدم مدیریت های کارآمد در بخش تولیدی و صنعتی تشدید آن را به همراه داشته است. بر این اساس و با استفاده از دیدگاه اقتصادی ارزش فعلی و آتی پول و همچنین جذب منابع ارزان قیمت و ورود مجدد آن به چرخه تولید با تشکیل یک تیم توانمند از ابزارهائی چون پیگیری مکرر ؛ فنون مذاکره ؛ شناسائی و آسیب شناسی واحد ؛ بررسی مجدد اهلیت سنجی ؛ بررسی توان مدیریتی واحد صنعتی و استفاده از ظرفیت های قانونی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ؛ ستاد اقتصاد مقاومتی و دستورالعمل ها و بخشنامه های بانک مرکزی در جهت وصول مطالبات گام برداشته و ادامه خواهیم داد .

۱۳- چه برنامه هایی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان دارید؟برای افزایش کارمزدها چه راهکارهایی دارید؟
ما بر این شعار و باوریم که متولیان و ولی نعمتانمان در استان مازندران، صنعتگران و تولید کنندگان واقعی استان هستند . بر این اساس سعی و تلاش خود را در شنیدن صدای متولیانمان و مشاوره حرفه ای با دیدگاه رازداری ؛ جلب اعتماد و ارائه خدمات در کمترین زمان را در دستور کار خود داشته و داریم. در خصوص افزایش کارمزدها باید بیان نمایم با توجه به اینکه رعایت بخشنامه ها و دستورالعمل های اعلامی از اصول حرفه ای می باشد و این عمل متاسفانه از جانب سایر رقبا رعایت نمی گردد بنابراین با مذاکراتی که با مشتریان وفادار خود به انجام رسانده ایم به دنبال افزایش کارمزدها در سطح استان مازندران هستیم.

۱۴- با توجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانک چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟
ضمن تشکر از مدیریت عامل محترم و توانمند بانک و همچنین اعضای محترم هیئت مدیره که به منظور چابکسازی و تسریع در انجام امور به کلیه استان ها و شعب از جمله این استان افزایش سطوح اختیارات را تفویض نموده اند امید آن داریم بتوانیم از این امر سربلند برآییم. این در حالیست که با توجه به مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی افزایش در حدود اختیارات در بخش های پشتیبانی و منابع انسانی ؛ تامین مالی ؛ نظارت ، وصول مطالبات و حقوقی بیشتر از گذشته مورد نیاز بوده و نظارت ؛ پشتیبانی و حمایت کلیه واحدهای ستادی مورد انتظار ماست.

۱۵- تعامل شما با مقامات ارشد استانی نظیر(استانداری، وزارت اموراقتصادی و دارائی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
تعامل سازنده و حرفه ای به منظور راهگشائی ؛ ارائه راهکار و تسریع در انجام پروژه های اقتصادی و سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی از جمله مواردی بوده که باعث شده نقش کلیدی بانک صنعت و معدن در استان مازندران از دیدگاه مدیران ارشد مازندران در رأس امور استاندار محترم این استان پوشیده نباشد. این مهم در راستای حمایت های مدیریت محترم عامل ؛ اعضای محترم هیئت مدیره ؛ معاونت ها و مدیریت های امور مستقل و کلیه ی همکاران ستادی و همدلی ؛ همفکری و کار تیمی روسای محترم شعب استان و پرسنل توانمند این استان میسر گردیده است؛ در اینجا بایستی به حمایت های استاندار محترم و ریاست محترم سازمان صنعت، معدن و تجارت اشاره کنم که بی شک در به سرانجام رساندن این توفیقات نقش مؤثری داشته است.

۱۶- به نظر شما نقش نیروی انسانی کارآمد در موفقیت و برتری شعب چیست؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و فرآیند جانشین پروری چیست؟
به نظر اینجانب رؤسای شعب توانمند و همراه ؛ نیروهای متخصص و دانش مدار جوان مستقر در مدیریت و شعب استان مازندران جزء دارایی ها و به عنوان مهمترین مزیت رقابتی و کمیاب ترین منابع می باشند که جا دارد از زحمات هر کدام به عنوان یک عضو کوچک در استان مازندران قدردانی نمایم. اینجانب با شناسایی و توانمندی های هریک از همکاران استان با بهره گیری از نظرات رؤسای شعب این استان گامی به سوی الگوی مشترک فکر کردن ؛ احساس کردن و تصمیم گیری معقول و منطقی برداشته تا بتوانیم از سطح مهارت و دانش همکاران این استان بهرمند شویم. طی مذاکرات جمعی و فردی با هر یک از همکاران جایگاه و نقش آفرینی هر یک از آنان بر اینجانب پوشیده نبوده و از مقام والائی برخوردار است. قطعاً وفاداری ؛ رازداری ؛ احترام متقابل با مشتریان و همکاران ؛ همدلی و انجام کارتیمی در کنار توانمندی و تخصص فردی فرآیند جانشین پروری را بدنبال خواهد داشت.

۱۷- روشهای شما برای استفاده از ایده ها و پیشنهادات همکارانتان در جهت بهبود فعالیتهای شعبه چیست؟
اصلیترین و کارآمدترین ابزار در دیدگاه مدیریت مشارکتی؛ مدیریت نظام پیشنهادات است. اینجانب به منظور تحقق دموکراسی در محیط کاری، ارتقاء بهره وری، بهبود عملکرد و تامین رضایت کارکنان با تشکیل جلسات دوره ای فردی و گروهی با تمامی همکاران و در رأس آن با رؤسای محترم شعب استان مازندران به دنبال پیشنهادات و ایده های خلاقانه مفید و اجرائی هستیم.