تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۲۸
کد خبر : 3483

از افزایش تولید نفت ایران در خلیج‌فارس تا توسعه ظرفیت نیروگاه‌ها

از افزایش تولید نفت ایران در خلیج‌فارس تا توسعه ظرفیت نیروگاه‌ها

توزیع روزانه حدود ۴ میلیون لیتر سوخت هوایی در سال ۱۴۰۱، فلرهای پالایشگاه هویزه به زودی خاموش می شوند و … از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، توزیع روزانه حدود ۴ میلیون لیتر سوخت هوایی در سال ۱۴۰۱، فلر های پالایشگاه هویزه به زودی خاموش می‌شوند، تاکید بر اتمام تعمیرات تا آغاز دوره پیک و اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق سال ۱۴۰۲ از وزارت نیرو آغاز شد از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

تولید نفت ایران در خلیج‌فارس افزایش می‌یابد

پویا معارفی، مجری پروژه طرح توسعه میدان رسالت گفت افزود: فاز اول طرح توسعه و نگهداشت میدان نفتی رسالت با هدف افزایش تولید ۱۱ هزار بشکه نفت‌خام شامل ساخت یک سکوی سرچاهی جدید، کابل‌اندازی و لوله‌گذاری، همچنین عملیات تعمیرات و بروز رسانی سکوی R1، سپس حفاری ۴ چاه جدید و ۲ حفاری مجدد بر روی مجموع دو سکو در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: همزمان با پیشرفت سایر بخش‌های این طرح، با استقرار دکل حفاری و انجام عملیات حفاری دو چاه جدید و یک حفاری مجدد، بخشی از اهداف تولید محقق شده و بقیه هدف افزایش تولید با نصب سکوی جدید و استقرار مجدد دکل برنامه‌ریزی خواهد شد.

به گفته معارفی، عملیات اجرایی ساخت پایه سکوی سرچاهی رسالت نیز اسفندماه سال گذشته در خرمشهر آغاز شده است.

۷۰ مجتمع تولیدی فعال در صنعت پتروشیمی وجود دارد

مرتضی شاه میرزایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: ۱۰ طرح کوچک و بزرگ است که کارهای آن از سال گذشته انجام شده بود و در سال جاری به بهره برداری و تولید می‌رسد که از میان این طرح‌ها ۲ طرح در اردیبهشت آماده سازی می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۷۰ مجتمع تولیدی در صنعت پتروشیمی با ظرفیت نصب‌شده بالغ بر ۹۲ میلیون تن با توان تولید بیش از ۵۵۰ گرید انواع محصول شیمیایی و پلیمری در کشور فعال هستند.

تاکید بر اتمام تعمیرات تا آغاز دوره پیک

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در جریان بازدید از نیروگاه سیاه‌بیشه افزود: امسال بر اساس برنامه‌ریزی جامع در قالب ۱۴۰ اقدام راهبردی، سال پر باری برای صنعت آب و برق کشور خواهد بود؛ بنابراین در بخش برق، ضرورت دارد همه نیروگاه‌های کشور، با اتمام به موقع و مطابق برنامه برنامه‌های تعمیراتی اساسی و دوره‌ای پیش‌بینی شده، برای در مدار بودن کامل در تابستان ۱۴۰۲ آماده شوند.

تفاهم‌نامه چهارجانبه سپهتن امضا شد

تفاهمنامه چهارجانبه سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان بین‌جاده‌ای باحضوررئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل بین‌جاده‌ای و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی امضا شد.

چهارجانبه سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان بین‌جاده‌ای با حضور علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، سیدکمال هادیان فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، حسین آب نیکی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل بین‌جاده‌ای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان راهداری و پلیس راهور راهنمایی و رانندگی امضا شد.

هدف از اجرای این تفاهم‌نامه که به‌منظور مدیریت مصرف سوخت، مدیریت هوشمند ترافیک و ایمنی جاده‌ها و اختصاص سهمیه سوخت به ناوگان حمل‌و نقل بین‌جاده‌ای براساس پیمایش است که در فاز نخست این طرح تنها برای ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری اجرایی خواهد شد.

۳۴ پروژه صنعت آب و برق در خوزستان به بهره‌برداری می‌رسد

در نخستین سفر استانی “آیت‌الله رئیسی” رئیس‌جمهور و “علی‌اکبر محرابیان” وزیر نیرو در سال جدید به استان خوزستان در روزهای پایانی هفته جاری (هفتم و هشتم اردیبهشت)، ۳۴ پروژه صنعت آب و برق استان با اعتبار ۱۶.۸ هزار میلیارد تومان افتتاح و به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

بر این اساس، ۲۷ پروژه انتقال و فوق توزیع برق در خوزستان افتتاح می‌شود. این پروژه‌ها شامل ۲۳۸۹ مگاولت آمپر پست انتقال برق، ۱۲۸ کیلومتر مدار خطوط انتقال برق، ۲۵ مگاوات نیروگاه DG و ۴.۸ مگاوات بانک خازنی است که با سرمایه‌گذاری حدود ۸,۰۰۰ میلیارد تومان اجرا و به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

توزیع روزانه حدود ۴ میلیون لیتر سوخت هوایی در سال ۱۴۰۱

احمد واحدیان ابوترابی، رئیس اداره کل سوختگیری هواپیمایی کشور از میانگین توزیع روزانه ۳.۹ میلیون لیتر سوخت هوایی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: این عدد در نوروز امسال به روزانه ۴.۵ میلیون لیتر رسید.

وی در تشریح روند توزیع سوخت هوایی در ایام نوروز سال ۱۴۰۲ افزود: در دوره زمانی ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۲، در مجموع ۷۹ میلیون لیتر سوخت هوایی به تعداد ۱۰ هزار و ۷۳۴ فروند هواپیما توزیع شد.

فلر های پالایشگاه هویزه به زودی خاموش می‌شوند

افشین کیانی مدیرعامل پالایشگاه هویزه در نشست خبری گفت: در فاز اول اقدامات راه اندازی انجام شده و فلر های روشن تا روزهای آینده جمع آوری می‌شوند که در این صورت ۵۰۰ میلیون فوت متر مکعب، گاز ترش همراه از میادین غرب کارون، سالانه ۱۴ هزار تن آلایندگی دی اکسید کربن را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: ۹۷ هزار بشکه NGL به عنوان خوراک بندر امام و ۳۶۰ میلیون متر مکعب به خط لوله ماهشهر ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: در فاز اول این پروژه تمام بخش‌ها به سرویس آمدند و فلر آن نیز خاموش خواهد شد و بعد از جمع‌آوری گازها، آن را بارزش افزوده بالاتر به عنوان خوراک پتروشیمی استفاده کنیم.

توسعه ظرفیت نیروگاه‌های کشور

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور گفت: امسال وزارت نیرو یک برنامه ۱۴۰ اقدامی را به منظور عبور بدون خاموشی از تابستان در نظر گرفته که محور اصلی آن را می‌توان توسعه ظرفیت نیروگاه‌های کشور دانست.

وی افزود: بر اساس آمارها و بررسی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود ۷۷۰۰ مگاوات نیروگاه‌های جدید در مدار تولید قرار گیرند که از این میزان حدود ۳ هزار و ۲۶ مگاوات مربوط به نیروگاه‌هایی می‌شود که طبق روال توسط وزارت نیرو احداث شده‌اند و ۱۵۰۰ مگاوات آن برای صنایعی است که خود اقدام به تأسیس نیروگاه کرده‌اند.

وی ادامه داد: تا کنون دو واحد نیروگاهی ۱۸۳ مگاواتی توسط صنایع بزرگ کشور در مدار قرار گرفته که ادامه این روند می‌تواند گام مهمی در راستای خود تأمینی صنایع بزرگ باشد.

رجبی مشهدی گفت: حدود هزار مگاوات نیروگاه‌هایی داشتیم که با محدودیت‌های جدی مواجه بودند و ۷۳۰ مگاوات نیز نیروگاه‌هایی هستند که آسیب‌های سنگینی را متحمل شدند، اما با تلاش‌های صورت گرفته، در تابستان با حداکثر تولید در مدار تولید قرار خواهند گرفت.

وی افزود: افزون بر ۱۸۸ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های مقیاس کوچک که در اوج مصرف به مدار افزوده می‌شوند، ۸۵۰ مگاوات نیز ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر است؛ در مجموع می‌توان گفت تولید برق کشور در تابستان امسال در مقایسه با سال گذشته بیشتر خواهد بود؛ اما با توجه به پیش‌بینی افزایش دما حدود یک تا دو درجه بالای حد نرمال در برخی شهرهای کشور، رشد مصرف تا بیش از ۳ درصد قطعی خواهد بود.

کاهش تشریفات واگذاری توسعه میدان‌های نفت و گاز

معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت سجاد خلیلی گفت: از این پس شرکت‌های اکتشاف و تولید صاحب صلاحیت امکان دریافت پروانه فعالیت در صنعت نفت را دارند و این فرآیند در کمتر از یک سال انجام می‌شود.

وی ادامه داد: معاونت نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت وظیفه صدور پروانه فعالیت برای شرکت‌های صاحب صلاحیت را به‌عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون اختیار آغاز، مذاکره، امضای قرارداد و تصمیم‌گیری درباره توسعه و برداشت از میدان‌های نفت و گاز کشور به‌عهده شرکت ملی نفت ایران بوده است، اظهار کرد: به‌دلیل پیچیدگی‌هایی که هم‌اکنون در نحوه واگذاری قراردادهای توسعه میدان‌های نفت و گاز، همچنین زمان‌بر بودن فرآیند جاری وجود دارد، قانون این اجازه را به وزارت نفت داده که خارج از چارچوب قراردادی و در قالب صدور پروانه‌های فعالیت و فراخوان‌ها بتواند درباره اکتشاف، توسعه و تولید منابع هیدروکربوری تصمیم‌گیری و فعالیت‌ها را برون‌سپاری کند.

تأمین خوراک NGL ۳۲۰۰ از میدان‌های نفتی آزادگان شمالی و یادآوران

عبدالله عذاری اهوازی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان اعلام کرد: به‌منظور جلوگیری از سوختن گازهای ارسالی به مشعل حاصل از فرآورش نفت میدان‌های منطقه غرب کارون، همچنین حفظ محیط زیست و تولید محصولات با ارزش بالا، پالایشگاه گاز هویزه خلیج‌فارس که قرار است طی دومین سفر استانی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به خوزستان (هفتم و هشتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) بهره‌برداری رسمی برسد، طراحی و ساخته شد.

وی با بیان اینکه گام نخست کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ (پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس) دارای ظرفیت اسمی ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب گاز ظرفیت اسمی دارد، ادامه داد: با راه‌اندازی فاز دوم این کارخانه، ظرفیت اسمی آن به ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز در روز افزایش می‌یابد.

ظرفیت فرآورش نفت میدان رامشیر به ۷۵ هزار بشکه رسید

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، جواد تقی‌زاده گفت: افزایش ظرفیت تولید نفت از اهداف و سیاست‌های دولت انقلابی سیزدهم به‌شمار می‌آید و برای این منظور فعالیت‌های گسترده‌ای در سطح شرکت نفت و گاز آغاجاری برای تحقق این هدف انجام شد.

وی تصریح کرد: با توجه به پیشرفت کند اجرای بخش روسطحی پروژه نگهداشت و افزایش تولید ۲۷ مخزن و پیشرفت در بخش زیرسطحی با حفاری و راه‌اندازی چاه‌های تازه در این میدان و کمبود ظرفیت نفت نمکی در واحد بهره‌برداری رامشیر، افزایش ظرفیت فرآورشی روزانه ۲۰ هزار بشکه‌ای نفت محقق شد و ظرفیت فرآورش نفت نمکی از ۱۵ به ۳۵ هزار بشکه در روز و مجموع ظرفیت فرآورش نفت در این میدان از روزانه ۵۵ به ۷۵ هزار بشکه رسید.

اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق سال ۱۴۰۲ از وزارت نیرو آغاز شد

در دستورالعمل ابلاغی علی اکبر محرابیان آمده است: کلیه سازمان‌های تابعه شرکت‌های زیرمجموعه و حوزه ستادی وزارت نیرو موظفند برای خرید تجهیزات انرژی‌بر مصرفی ساختمان‌های خود، صرفاً بر اساس بالاترین استاندارد برچسب انرژی موجود با اعلام ساتبا اقدام نمایند.

همچنین در راستای بهینه‌سازی و کاهش مصرف برق کولرهای آبی، تمامی سازمان‌های تابعه شرکت‌های زیرمجموعه و حوزه ستادی وزارت نیرو موظفند تا پایان خرداد سال ۱۴۰۲ و در چارچوب اعتبارات مصوب نسبت به تعویض الکتروموتور کلیه کولرهای آبی مورد استفاده در ساختمان‌های خود با الکتروموتورهای پربازده (اعم از موتورهای PMSM BLDC) و … اقدام نموده و گزارش اقدامات و اثر بخشی آن را به ساتبا اعلام کنند.

وزیر نیرو در این دستورالعمل اضافه کرد: خرید هرگونه کولر گازی جدید برای تأمین سرمایش ساختمان توسط کلیه شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه شرکت‌های زیرمجموعه و شرکت‌های وابسته و حوزه ستادی وزارت نیرو بجز در مناطق دارای تعرفه گرمسیری نوع یک و چهار ممنوع است.

طرح جهاد آبرسانی در ۱۷۴ روستای خوزستان افتتاح می‌شود

میثم جعفرزاده، طرح جهاد آبرسانی را بزرگترین پروژه عمرانی کشور به لحاظ ساختاری، تعداد کارگاه‌های فعال و به لحاظ وسعت در کشور عنوان کرد و از افتتاح طرح جهاد آبرسانی در ۱۷۴ روستای استان خوزستان، همزمان با نخستین سفر استانی رئیس جمهور و وزیر نیرو به این استان در سال‌جاری خبر داد.

مشاور وزیر نیرو و رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو، تعداد کل روستاهای مشمول این طرح در سراسر کشور را ۷۱۳۸ روستا عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۷۶۶ روستا در استان خوزستان واقع شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.