تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶
کد خبر : 3565

صرفه‌جویی برق روی قبض مشترکان «برق» می‌زند

صرفه‌جویی برق روی قبض مشترکان «برق» می‌زند

طرح پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق در سال‌جاری نسبت به سال گذشته وسیع‌تر دیده شده است و دربرگیری بیشتری برای مشترکان برق دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، تولید، همایون حائری، معاون برق و انرژی وزیر نیرو اظهار کرد: ۳۱ مورد از ۱۴۰ اقدام برنامه‌ریزی شده برای گذر از پیک مصرف تابستان سال‌جاری به اقدامات بخش مدیریت مصرف و تقاضا و ۱۳ مورد به اقدامات ستادی و همکاری مربوط می‌شود؛ به طور کلی ۴۴ برنامه در ارتباط با مدیریت مصرف پیش‌بینی شده است.

وی افزود: چنانچه در بخش مصرف ۱۰۰۰ مگاوات صرفه‌جویی صورت گیرد، معادل بیش از ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه در بخش تولید صرفه‌جویی می‌شود، در این بین سوختی که در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود، هزینه‌های شبکه‌های انتقال برق از سمت تولید به مصرف، تجهیزات شبکه‌های انتقال، شبکه‌های فوق توزیع و… جایگاه ویژه خود را دارند؛ به عبارت دیگر ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه مجازی در بخش مصرف بدون مصرف سوخت و هزینه‌های جاری می‌تواند با ارزش افزوده ویژه‌ای همراه باشد.

وی ادامه داد: اما ویژگی طرح پاداش مدیریت مصرف در سال جاری امسال در کنار همه تدابیری که برای عبور موفق از پیک تابستان اندیشیده شد، جذابیت بیشتری برای طرح پاداش صرفه‌جویی برای مشترکان برق در سراسر کشور در نظر گرفته شد. بر اساس این گزارش، سال گذشته در بخش مدیریت مصرف برق، طرح‌های پاداش صرفه‌جویی به صورت محدود اجرایی و با مشارکت و استقبال گسترده مردم رو به رو شد. به‌گونه‌ای که قبوض برق ۸ میلیون مشترک رایگان شد و یا در سامانه بستانکار شدند، این تعداد ۴۰ درصد مشترکان صنعت برق کشور را شامل می‌شوند و رقمی بالغ بر ۱,۳۵۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی را به خود اختصاص دادند.

حائری گفت: دستاورد اجرای این طرح ۳.۵ درصد کاهش مصرف برق در بخش خانگی کشور بود. میزان پاداش در نظر گرفته شده بسته به میزان مصرف برق متفاوت است. کسانی که در زیر الگو میزان مصرف خود را کاهش دهند تا ۲,۰۰۰ تومان یعنی تا ۲۰ برابر تعرفه خرید برق مشمول پاداش می‌شوند، اما هر چه میزان مصرف بیشتر باشد رقم پاداش هر کیلووات ساعت برق نیز کمتر می‌شود. این پاداش‌ها در قبض برق مشترکان درج می‌شود و آن‌ها برای دوره‌های بعدی بستانکار خواهند شد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با بیان اینکه طرح پاداش مصرف صرفه‌جویی برق در سال گذشته تنها برای مشترکان دارای مصرف زیر الگو اجرایی شد، گفت: اما امسال همه مشترکان می‌توانند مشمول این پاداش‌ها شوند و به میزانی که نسبت به سال گذشته مصرف برق خود را کاهش دهند، پاداش دریافت خواهند کرد که این از ویژگی‌ها و امتیازات طرح نسبت به سال گذشته است.

همچنین مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این باره گفت: این طرح به مدت ۴ ماه از ابتدای خرداد تا پایان شهریور اجرا خواهد شد و همه مشترکان خانگی را که مصرف خود را کاهش می‌دهند در بر می‌گیرد، این در حالی است که پاداش صرفه‌جویی سال گذشته فقط به مشترکانی که مصرف زیر الگو داشتند تعلق می‌گرفت.

وی افزود: نرخ پاداش کاهش مصرف در سال گذشته به ازای هر کیلووات ساعت ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود و به هر میزان کاهش مصرف از الگوی تعیین شده کمتر شود، نرخ پاداش افزایش می‌یابد و تا ۲,۰۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت قابل افزایش است. در چنین شرایطی با در نظر گرفتن تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت افزایش بهره‌وری در حوزه آب و انرژی، امروز بیش از ۳۱ میلیون مشترک خانگی کشور می‌توانند با کاهش مصرف خود نسبت به سال گذشته در ساختن نیروگاه مجازی سهیم شوند و سود ساخت این نیروگاه را در قبوض برق خود مشاهده کنند و همانطور که در سال گذشته ۴۰ درصد مشترکان مشمول دریافت پاداش صرفه‌جویی شدند امسال با مشارکت بیشتر این عدد فزونی یابد و به مراتب سهم بخش تولید و صنعت کشور از انرژی برای «مهار تورم و رشد تولید» افزایش یابد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.