تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
کد خبر : 3229

میانگین تولید و مصرف بنزین در ایام تعطیل سر به سر شد؟

میانگین تولید و مصرف بنزین در ایام تعطیل سر به سر شد؟

هر سال در ایام نوروز مصرف بنزین افزایش پیدا میکند؛ اگرچه در هفته نخست تعطیلات ناترازی بنزین به ۷ میلیون لیتر رسید اما حالا به نظر می رسد مصرف و تولید بنزین به نقطه سر به سر رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر هر ساله با نزدیکی به ایام نوروز مصرف بنزین در کشور شتاب می‌گیرد که در آخرین روز از اسفند سال ۱۴۰۱ نیز این موضوع دیده شد به طوری که در ۲۹ اسفند مصرف بنزین به ۱۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر رسید که در مقایسه با سال گذشته رشد ۲۷ درصدی داشته و پس از آن دوازدهم فروردین رکورد دار با ۱۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر مصرف رکورد تازه ای را در سال جدید به ثبت رساند.

بررسی روند مصرف بنزین در تعطیلات ابتدایی نوروزی نشان می‌دهد از ۲۹ اسفند ماه تا سیزدهم فروردین مصرف بنزین در مجموع به یک میلیارد و۵۰۳ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر رسیده است که مصرف روزانه به طور میانگین به ۱۱۵ میلیون و ۶۷۶ هزار لیتر در روز را نشان می‌دهد. این آمار حاکی از آن است که میانگین تولید و مصرف روزانه بنزین تقریباً سر به سر شده است چرا که در روزهای ابتدایی سال جلیل سالاری مدیر عامل مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رابطه با میزان تولید روزانه بنزین در کشور گفته بود: تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور به روزانه ۱۱۲ تا ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است. اگرچه میزان مصرف از میزان تولید سبقت گرفته است اما ناترازی چشم گیری در این ایام اتفاق نیفتاده است به همین دلیل در این ایام مجبور به واردات بنزین نشده‌ایم.

بیشترین میزان مصرف بنزین مربوط به کدام استان‌ها بود؟

به گفته سالاری پیش‌بینی شده بود مصرف بنزین ۷ تا ۱۰ درصد افزایش یابد، در حالی که در هفته نخست از تعطیلات افزایش مصرف در استان‌هایی نظیر زاهدان به ۴۶ درصد رسید، در استان فارس ۲۵ درصد، در استان‌های کردستان و قم رقم مصرف از ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافت، در استان‌های شمالی و جنوبی، شرق و غرب کشور هم به‌طور میانگین از ۱۱ تا ۴۶ درصد افزایش مصرف وجود دارد.

سالاری اولین روز فرودین گفت: متأسفانه افزایش مصرف بنزین به‌صورت تصاعدی افزایش می‌یابد، در حالی که در سال ۱۴۰۱ افزایش ۲۰ درصدی در مصرف بنزین داشتیم، امسال هم نسبت به پارسال افزایش ۱۱ درصدی داریم و بی‌شک باید در مدیریت مصرف سوخت توجه ویژه شود. اگرچه برسی روزهای نخست سال نشان می‌دهد که میانگین مصرف روزانه بنزین در هفته نخست سال ۱۱۹ میلیون لیتر بوده در حالی که بیشترین مصرف در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۲۰ میلیون لیتر در زمستان با قطعی گاز در جایگاه‌های سی ان جی اتفاق افتاد. اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی تعطیلات نوروز مصرف بنزین شیب نسبتاً نزولی را تا ۱۲ فروردین طی کرد تا این روز با ۱۲۸ میلیون لیتر مصرف رکورد دار مصرف بنزین در سال جدید شود.

تولید و مصرف بنزین سر به سر شد؟

اگرچه میانگین مصرف بنزین از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فرودین به ۱۱۵ میلیون و ۶۷۶ هزار لیتر برآورد شده است اما این عدد جای تأمل دارد چرا که به گفته سالاری تولید روزانه بنزین به صورت میانگین ۱۱۲ تا ۱۱۵ میلیون لیتر در روز است و این مساله به معنای سر به سر شدن و حتی با نگاه ریزبینانه تری نشان دهنده ناترازی ۳ میلیون لیتری تولید بنزین است.

اگرچه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز اعلام کرد میانگین مصرف روزانه بنزین موتور در سیزده روز ابتدایی سال ۱۴۰۲ (یکم تا سیزدهم فروردین ماه) ۱۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بوده که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵.۶ درصد رشد یافته است. اما دو نکته جای سوال دارد یکی عدم ارائه آمار و ارقامی از میزان مصرف بنزین در دهمین روز از سال جاری و دیگر آنکه در نظر نگرفتن آخرین روز سال گذشته که رکورد دار مصرف بنزین در ایام تعطیلات بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.