تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸
کد خبر : 3561

پسماند ۴ شهرستان در آبراهه‌های بالادست زاینده‌رود تخلیه می‌شود

پسماند ۴ شهرستان در آبراهه‌های بالادست زاینده‌رود تخلیه می‌شود

اصفهان- مدیر دفتر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: تخلیه پسماند چهار شهرستان در بالادست زاینده‌رود چالشی جدی برای کیفیت این رودخانه است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سیدی پور عصر چهارشنبه در هفتمین نشست از سلسله گفتگوهایی درباره جریان دائمی زاینده‌رود با موضوع چالش‌های کیفیت آب در حوضه زاینده‌رود، با بیان اینکه یکی از بزرگترین معضلات حوضه زاینده رود دفن پسماند است که در ۴۰ نقطه این حوضه وجود دارد، اظهار داشت: محل دفن در بستر ابراهه‌هاست که متأسفانه این قضیه بسیار خطرناک و فاجعه محیط زیستی است و هربار که سیلابی حادث می‌شود حجمی از زباله‌ها پشت سد زاینده رود جمع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس پهنه‌بندی و اسناد بالادستی و همچنین مطالعات جامعی که اداره محیط‌زیست انجام داده هیچ پتانسیلی برای دفن زباله در این چهار شهرستان (چادگان، بوئین میاندشت، فریدن و فریدونشهر وجود ندارد.

مدیر دفتر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان افزود: با توجه به اینکه شرایط بسیار حاد بوده و دفنگاه چادگان در نزدیکی سد زاینده رود قرار دارد یک محدوده خطرناک ایجاد کرده؛ هرچند بدلیل نوع جنس خاک منطقه نفوذ عمقی اتفاق نمی‌افتد اما شیرابه‌ها می‌توانند به سرعت به مخزن سد برسند.

سیدی پور با بیان اینکه محدوده‌ای را برای دفع زباله این چهار شهرستان معرفی کردیم، تصریح کرد: اگر مباحث زیست محیطی به نتیجه برسد سایت پسماند آنجا می‌تواند ایجاد شود اما باید مطالبه اصلی ما اصفهانی‌ها برای این چهار شهرستان استفاده از روش‌های پیشرفته برای زباله سوزی باشد.

تخلیه پساب سامان از عوامل اصلی آلایندگی زاینده‌رود است

وی، تخلیه فاضلاب شهرستان سامان به رودخانه زاینده رود را یکی از عوامل اصلی آلایندگی در طول ۱۵۰ کیلومتر بازه سرشاخه از سد تنظیمی تا سد چم آسمان دانست و گفت: بر پایه مطالعاتی که درباره آلاینده‌های نوپدید داشتیم ترکیبات دارویی و هورمونی در این پساب وجود دارد که وارد زاینده رود می‌شود که از عوامل اصلی آلایندگی است.

مدیر دفتر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه این شرکت از سال ۱۳۹۵ بسیار سختگیرانه درخصوص گردشگری اطراف زاینده رود و سد زاینده‌رود عمل کرده است، خاطرنشان کرد: نمونه‌ای از این مجموعه‌های گردشگری دهکده عمران زاینده‌رود است که ۱۳ مورد آنها که شرایط بسیار بدی داشتند با همکاری استانداری ساماندهی شده است.

سیدی پور با اشاره به اینکه با تردد قایق‌های موتوری در دریاچه سد زاینده رود همواره مقابله کردیم، اضافه کرد: تردد این قایق‌ها سبب آلایندگی نفتی در یک مخزن شرب است و مقامات شهرستان چادگان بارها بدلیل جلوگیری از تردد این‌ها از ما انتقاد کردند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در استان و در محیط زیست شرکت آب منطقه‌ای اولین اطلس شناسایی آلایندگی منابع آب اصفهان تهیه شده، افزود: اطلس آلودگی منابع آب در حوضه آبریز زاینده رود به صورت نقشه‌های gis و بانک اطلاعاتی تهیه شده و پراکنش آلاینده‌ها در حوضه را نشان می‌دهد.

مدیر دفتر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه به شرایط آلاینده‌های متداول در سرشاخه‌های حوضه آبریز در وضعیت خوبی نیست، گفت: بررسی نشان می‌دهد که میزان آلاینده‌های متداول در سرشاخه حوضه در حد متوسط بوده و در تالاب وضعیت بسیار نامناسب است.

سیدی پور با بیان اینکه منابع آب زیرزمینی به لحاظ فلزات سنگین مشکلی ندارد، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که به لحاظ افت آب‌های زیر زمینی شرایط آلاینده‌های متداول بد است و به سمت بدتر شدن می‌رود.است

مطالعات جدیدی در زمینه آلاینده‌های نوپدید آغاز شد

وی ابراز داشت: درخصوص آلاینده‌های نوپدید که دامنه وسیعی داشت نتایج نشان داد آلودگی‌های دارویی و هورمون در رودخانه زاینده رود پساب‌هایی که وارد رودخانه می‌شود وجود دارد. از این رو به مطالعات قبلی اکتفا نکردیم و اکنون
با همکاری دانشگاه اصفهان مطالعات وسیعی را آغاز کردیم که در آب شرب و رودخانه مطالعات را انجام دهیم و شرایط رودخانه زاینده رود را با تهدیداتی که در رودخانه اتفاق می‌افتد، بررسی کنیم.

مدیر دفتر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه مطالعات برای شناسایی جلبک‌های رودخانه و علاج بخشی آن در حال انجام است، به آلاینده‌های کشاورزی و دامپروری در حوضه اشاره کرد و گفت: کشتارگاه‌های بزرگ را شناسایی و پایش کردیم و تصفیه خانه‌هایی که باید ایجاد کنند.

سیدی پور با بیان اینکه تعدادی اندک شمار از شهرک‌های صنعتی در حوضه آبریز زاینده رود تصفیه خانه دارند و تعداد زیادی از آنها باعث آلودگی حوضه می‌شوند، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در حوضه آبریز زاینده رود تقابل آب سطحی و زیر زمینی زیاد است و باعث آلایندگی منابع آب می‌شود.

قرارگرفتن زاینده‌رود در رده رودخانه‌های حفاظت شده، ضروری است

وی به وضعیت آلایندگی پساب کارخانه خمیر کاغذ اترک در لنجان اشاره کرد و گفت: این کارخانه آلاینده بودن خود را قبول ندارد در حالی که نمونه برداری متعدد نشان داد آلودگی به سمت پایین دست و رودخانه جریان می‌یابد و علی رغم پیگیری‌های ما همچنان این روند ادامه دارد.‌

مدیر دفتر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: یکی از درخواست‌های چند سال اخیر ما این است که رودخانه زاینده رود باید در رده رودخانه‌های حفاظت شده قرار گیرد که البته این موضوع چالشی بین ما و اداره کل محیط زیست بوده زیرا می‌گویند اگر رودخانه حفاظت شده بشود مسئولیت آن با محیط زیست خواهد بود اما با قرارگرفتن زاینده‌رود در رده رودخانه‌های حفاظت شده اعتبارات خوبی به آن تعلق خواهد گرفت و شرایط ساماندهی می‌شود.

سیدی پور با بیان اینکه به طور مستمر پیگیر تجهیز دستگاه‌های پایش منابع آب استان هستیم، ابراز داشت: در این زمینه در بین شرکت‌های آب منطقه‌ای کشور پیشرو هستیم و سد زاینده رود را ماهانه و فصلی با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها پایش می‌کنیم.

جریان دائمی زاینده‌رود به کاهش چالش‌های زیست محیطی کمک می‌کند

همچنین مهرداد فرهادیان رئیس پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان و دبیر این نشست اظهار داشت: استان اصفهان به یک آزمایشگاه کنترل کیفی آب نیاز دارد که به طور کامل امکان تشخیص همه آلاینده‌ها از جمله سموم کشاورزی و الاینده‌های نوپدید را داشته باشد.‌

وی جریان دائمی زاینده رود برای بقای اصفهان اهمیت دارد، تصریح کرد: جریان دائمی زاینده‌رود به کاهش بسیاری از چالش‌های کیفی منابع آب، فرونشست زمین و مسائل زیست محیطی و تضمین سلامت و بهداشت مردم کمک می‌کند.

رئیس پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه اندازه گیری سموم باید در اولویت اجرایی فعالیت‌هایی قرار گیرد که آلودگی ایجاد می‌کنند، گفت: باید توجه داشت چاه‌های آب شرب نیز نیاز به تصفیه تکمیلی دارد که لازم است مدیران استان برای ارتقای تصفیه خانه‌ها و در زمینه جذب اعتبارات برای این امر مهم کمک کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.