تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
کد خبر : 6026

پروژه پترو پالایش آذرخش بناگستر کرانه با ظرفیت روزانه یک‌هزار و ۵۰۰ تن تولید انواع قیر در سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان به بهره‌برداری رسید

پروژه پترو پالایش آذرخش بناگستر کرانه با ظرفیت روزانه یک‌هزار و ۵۰۰ تن تولید انواع قیر در سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان به بهره‌برداری رسید
فاز نخست پروژه پترو پالایش آذرخش با ظرفیت تولید انواع قیر با حضور رئیس جمهور افتتاح شد،این پروژه در زمینی به مساحت ۹ هکتار و در جوار پالایشگاه نفت بندرعباس اجرا شده که یکی از بزرگترین و مهم‌ترین پالایشگاه‌های تصفیه نفت‌ خام ایران است. فرصتی که به صرفه‌جویی در هزینه دریافت مواد اولیه کارخانه از پالایشگاه کمک کرده و برای آن مزیتی قابل‌توجه محسوب می‌شود. از دیگر مزایای موقعیت جغرافیایی زمین محل اجرای این طرح نزدیکی به بزرگترین بندر تجاری ایران یا همان بندر شهید رجایی است. این حسن همجواری کمک می‌کند بخش عمده محصولات تولیدی کارخانه بصورت FOB از بندرعباس عرضه شود و هزینه‌های نقل‌وانتقال محصول نیز به حداقل ممکن کاهش یابد تا توان رقابتی در عرضه محصول، با حفظ قیمت تمام‌شده مناسب‌تری، افزایش داشته باشد

به گزارش اقتصادی برتر؛این پروژه با ظرفیت اسمی ۱۵۰۰ متریک تن قیر در روز طراحی و اجرا شده است. سه رشته خط لوله با طول هرکدام ۱۷۰۰ متر که از داخل پالایشگاه بندرعباس تا محل واحد تولیدی احداث شده، دریافت مواد اولیه را هم برای فاز اول بهره‌برداری و هم برای فاز توسعه آتی فراهم کرده است. مجموعه مخازن ذخیره‌سازی خوراک و محصولات تولیدی این کارخانه هم شامل ۶ مخزن ۱۵۰۰ مترمکعبی و ۳ مخزن ۲۰۰ مترمکعبی است و همچنین این کارخانه از سیستم گرمایش روغن داغ و مخازن ذخیره‌سازی سوخت برخوردار است.

دکتر طالب زارع نائب رئیس هیات مدیره شرکت بناگستر کرانه با اعلام شرایط فعلی فعالیت این کارخانه تاکید می‌کند: «در حال حاضر با افتتاح فاز اول، تولید قیر از طریق بلندینگ و اختلاط مدنظر است اما با تکمیل فاز دوم، به تدریج در مدار ظرفیت کامل تولید قرار می‌گیریم و انواع قیر را به بازارهای جهانی عرضه خواهیم کرد.

او با اعلام اینکه «ارزش سرمایه‌گذاری این واحد تاکنون بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان است و فاز بعدی پروژه، هوادهی است که در نهایت کارخانه را به ارزش سرمایه‌گذاری هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رساند. در فازهای بعدی در نظر داریم که فراورده‌های روغن‌پایه و پتروپالایشی را در دستور کار قرار دهیم که مطالعات لازم برای آن انجام و تجهیز کارگاه‌ها نیز نهایی شده است و پس از ارزیابی تقاضای بازار به مرور انجام خواهند شد.»

اجرای این طرح اشتغال ۱۵۰ نفر در دوره ساخت و ۱۲۰ نفر را بطور مستقیم در زمان بهره‌برداری فراهم نموده و همچنین زنجیره صادرات ماده خام (VB) را قطع کرده است. با تکمیل آخرین مراحل پالایشی این پروژه، فرآورده‌ای با ارزش افزوده بالاتر تولید می‌شود که ارزآوری برای ایران را به همراه دارد و به رونق اقتصادی منطقه و کشور هم کمک می‌کند.

طالب زارع افزود: خوراک این واحد تولیدی با خط لوله به متراژ یکهزار و ۷۰۰ متر از محل شرکت پالایش نفت بندرعباس تامین می‌شود.

وی بیان کرد: قرار گرفتن در نزدیکی پالایشگاه و مجتمع بندری شهیدرجایی بندرعباس از مهم‌ترین ویژگی این کارخانه است.

قائم مقام مدیر عامل و نایب رییس هیئت مدیره شرکت بنا گستر کرانه ، اظهار کرد: این کارخانه ۶ مخزن یکهزار و ۵۰۰ تنی، جمعا به مقدار ۹۰۰۰ تن فرآورده را برای ذخیره و تولید دارد.

زارع با اشاره به اینکه کارخانه قیر در حدود ۲۰ کیلومتری غرب بندرعباس واقع است، یادآورشد: سال آینده طرح توسعه این کارخانه برای تولید روغن پایه اجرا می‌شود.

وی در ادامه گفت با توجه به صادراتی بودن محصولات این کارخانه، می‌توانیم ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشیم. مقصد قیر صادراتی ایران معمولا هند، کشورهای شرق دور و آفریقا هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.