تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۷
کد خبر : 6860

کنسرسیوم کشتی‌سازی داخلی با توان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء

کنسرسیوم کشتی‌سازی داخلی با توان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء
گروه اقتصادی عباس قاری_تفاهم‌نامه کنسرسیوم کشتی‌سازی داخلی با حضور سه شرکت بزرگ ایرانی صدرا، ایزوایکو و دریابندر با هدف این که نیازمندی‌های صنعت دریایی کشور

به گزارش اقتصادی برتر، منوچهر علیپور مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه گفت: کنسرسیوم کشتی‌سازی داخلی با حضور سه شرکت بزرگ ایرانی صدرا، ایزوایکو و دریابندر با هدف این که نیازمندی‌های صنعت دریایی کشور را تامین کند ایجاد شد.

وی افزود: این کنسرسیوم با تجمیع نیازها و با بهره گیری از ظرفیت‌های موجود و توان اعضا می تواند اقدامات گسترده ای را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت صدرا، فاز اول را در همکاری تمامی دستگاه‌ها و متخصصان دانش‌بنیان و دانشگاه‌های دریایی برای تامین نیازهای داخلی در مسیر تحقق جهش تولید برشمرد و گفت: فاز دوم این برنامه به بانک‌ها و موسسات مالی با کارفرمایان برای تجمیع منابع است. ضمن این که تجمیع فناوری نیز همواره مدنظر ما در تمامی مراحل کمک به تولید و تامین نیازهای تجهیزاتی داخل در کنار واردات نیازها است.

تشکیل کنسریوم کشتی سازی تمام ایرانی امضاء شد

علیپور درباره قراردادهای تامین کشتی‌های ساخته‌شده توسط صدرا، گفت: در حال حاضر قرارداد ۴ کشتی با ظرفیت‌های ۳۵۰۰ تن و ۵ هزار تن با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منعقد شده است که دو فروند به صورت روروشیپ و دو فروند مربوط به حمل کالاهای عمومی است که تا پایان سال دو فروند تحویل کشتیرانی می‌شود و دو فروند دیگر که فرایند مهندسی آن در حال طی‌شدن است.

وی اضافه کرد: مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قول مساعد دادند که به محض تحویل دو فروند در مرحله اولیه تحویل، قرارداد دو فروند دیگر نیز با شرکت صدرا منعقد خواهد شد.

وی گفت: نیاز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحولات منطقه و افزایش حجم بار در دریای خزر بسیار گسترده شده است که نوسازی و تعمیرات آن‌ها با این شرکت منعقد شده است.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران در ادامه افزود: در حال حاضر درباره ساخت و تعمیر نفتکش‌ها هنوز موفق به عقد قرار داد نشده‌ایم و امیدواریم که در آینده نزدیک با تشکیل کنسرسیوم بتوانیم قرارداد ساخت و نگهداری نفتکش‌ها را نیز منعقد کنیم.

تشکیل کنسریوم کشتی سازی تمام ایرانی امضاء شد

علیپور درباره قرارداد تامین نفتکش‌ها و کشتی‌های موردنیاز کشور در دریای خزر، گفت: رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی صنایع دریایی و وزیر صمت در سمت دبیری این شورا فعالیت دارند. در حال حاضر با همکاری دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی پیش‌نویسی صورتجلسه‌ای که توسط رئیس جمهور ابلاغ خواهد شد، آماده شده که در این پیش‌نویس تعدادی نفتکش و کانتینر بر برای شرکت صدرا و ایزوایکو برآورد شده است.

علیپور ادامه داد: همچنین امروز قرارداد ساخت ۵ فروند کشور با ظرفیت‌های ۴۰ تا ۷۰ هزار تن را با هلدینگ غدیر امضا شد که بر اساس کتابچه مشخصات فنی قیمت ساخت کشتی و زمان ساخت آن مشخص می‌شود که به طور معمول ساخت یک فروند ۳۶ ماه طول می‌کشد که البته اگر تعداد سفارش بالاتر باشد ساخت فروندهای بعدی را می‌توان به صورت موازی شروع کرد و زمان ساخت را تا ۲۴ ماه کاهش دهیم.

علیپور با بیان این که ۵ کشتی که قرار است ساخت شود هم نفتکش، هم فله بر و هم کانتینر بر است، گفت: بر این اساس از بهره‌برداران انتظار داریم از ظرفیت کنسرسیوم مذکور حداکثر استفاده را داشته باشند.

تشکیل کنسریوم کشتی سازی تمام ایرانی امضاء شد

وی در ادامه گفت: ما قانونی داریم که حداکثر استفاده از توان داخل است بر همین اساس مجاز نیستیم که تجهیزاتی که در داخل تولید می‌شود را از خارج تامین کنیم؛ بنابراین تمام تلاش ما این است که شرکت‌های دانش بنیان و صنعت را فعال کنیم. البته بیشتر تجهیزات چه سیستم رانش چه سیستم ناوبری و مخابراتی در داخل کشور ساخته می‌شود و در تلاش هستیم که از ظرفیت‌های بخش غیرنظامی استفاده کنیم.

توانمندی قرارگاه خاتم در صنعت دریایی
علیپور گفت؛از توانمندی‌های قرارگاه خاتم در این تفاهم نامه که موجب بهره وری و تسریع در انجام این تفاهم نامه میباشد و از نکات کلیدی آن وجود ماشین و تجهیزات و ناوگان انحصاری و خاص دریائی در مجموعه هلدینگ دریایی از جمله لایروب‌ها، جک آپ بارج، رینگر، ادوات اختصاصی نصب، ادوات اختصاصی ساخت کیسون‌ها و …. میباشد.
با عنایت به بهره‌مندی جمهوری اسلامی از موهبت استراتژیک چند هزار کیلومتر خط ساحلی و نیازمندی متناسب و متاثر از توسعه‌های مورد انتظار حاکمیت در کشور که نیازمند ایجاد زیر ساخت‌های مناسب و متعدد می‌باشد و همچنین نظر به حساسیت‌های منطقه‌ای از منظر اقتصادی، سیاسی، امنیتی، لزوم وجود یک نهاد ارزشی و مورد اعتماد و متخصص در امر دریا به جهت تحقق موارد فوق الاشاره و قطع دست بیگانگان و جلوگیری از خروج ارز و سرمایه‌های ملی از کشور و پیشبرد اهداف والای نظام ورود به این عرصه از ضروریات غیر قابل تشکیک است.
شکست انحصار شرکت‌های خارجی در اجرای پروژه‌های دریائی و انجام پروژه‌های خاص در این حوزه و استقلال نظام مقدس جمهوری اسلامی در این صنعت میباشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.