تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۳
کد خبر : 7395

گام‌هایی برای رفع موانع قطعه‌سازان برداشته شد

گام‌هایی برای رفع موانع قطعه‌سازان برداشته شد
نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات خودرودرو ضمن بیان چالش‌هایی که صنعت قطعه‌سازی کشور که تولید و ایفای تعهدات را دچار چالش کرده به نامه این انجمن خطاب به رئیس جمهور و برداشتن گام‌های رو به جلو در این زمینه اشاره کرده و گفت: اما هنوز اقدامات برای برداشتن بار سنگین از روی دوش مجموعه صنعت خودروسازی (خودروسازی و قطعه‌سازی) کافی نیست

به گزارش اقتصادی برتر-مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به نامه انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو به رییس جمهور بیان داشت: در گردهمایی قطعه سازان این نامه به امضای ۱۰۰ شرکت قطعه ساز رسید که در این نامه مشکلات قطعه سازان از جمله پرداخت مطالبات قطعه سازان، قراردادهای یکجانبه خودروسازان، عدم تامین ارز مورد نیاز این صنعت و …مطرح شده است.
در این نامه که به امضای ۱۱۰ قطعه ساز رسیده، قطعه‌سازان نسبت به واردات بی‌رویه قطعات بی‌کیفیت و بی‌اصالت چینی که در نتیجه همین سیاست‌های کلان غلط، تقویت شده و کمبود منابع ارزی را هم بیش از پیش ایجاد کرده، عدم پرداخت مطالبات صنعت قطعه، قراردادهای یکجانبه خودروسازان، اعمال جرائم مختلف و متعدد در حساب‌های قطعه‌سازان، عدم تامین ارز مورد نیاز و همچنین عدم به‌روز آوری نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.
امضاکنندگان نامه مذکور که به عنوان بخشی اصلی صنعت قطعه‌سازی خودرو کشور هستند، ضمن هشدار نسبت به وضعیت بحرانی طی ماه‌های آتی، خواستار اصلاح سیاست‌های کلان صنعت خودرو و تغییر مسیر خودروسازان شده و تاکید دارند که چنانچه سیاست‌های کلان خودروسازان اصلاح شود، امکان افزایش تیراژ تولید خودرو به رکورد ۶٠٠٠ دستگاه در روز با تامین‌کنندگی قطعه‌سازان کشور، امری قابل دست‌یافتنی خواهد بود.

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: قطعا در صورت اصلاح سیاست های کلان خودروسازان، امکان افزایش تیراژ تولید خودرو به رکورد ۶ هزار دستگاه در روز، همانند دهه ۸۰، توسط قطعه سازان خودروی کشور امری قابل دستیابی است‌.

وی گفت: مشکلاتی مانند گران‌تر بودن مواد اولیه داخلی نسبت به نرخ جهانی و ایجاد رانت ارزی سبب شده خرید قطعات از چین مقرون‌به‌صرفه‌تر از تولید داخلی باشد. این موضوع مستلزم بازنگری در سیاست‌های ارزی و حمایتی است

وی در ادامه با بیان اینکه تفاوت نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد سبب ایجاد رانت در کشور شده است، بر تک نرخی شدن نرخ ارز برای همه صنایع و تولیدکنندگان تاکید کرد.

تولید قطعه بطور متوسط ۶ درصد کاهش یافته است

حسین اخوان- نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو- در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) این انجمن، ضمن اشاره به اینکه صنعت خودرو به عنوان یک صنعت پیشران، نقش مهمی در توسعه کشور دارد که بسیاری دیگر از صنایع را با خود همراه می‌کند، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر صنعت خودرو کشور فراز و نشیب بسیاری را تجربه کرده اما در مجموع پیشرفت‌هایی داشته است. چالش‌های موجود منجر به گردهمایی بالغ بر ٢٠٠ قطعه‌ساز و در نهایت تنظیم نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور شد تا در رابطه با مسائل مربوط به مجموعه صنعت خودرو را به سمع و نظر رئیس جمهور برسانیم.

وی افزود: بخشی از موضوعات مطروحه در این نامه درخواستی، مورد بررسی قرار گرفته و در جهت رفع موانع گام‌هایی برداشته شده است و شرایطی ایجاد شده که انجام شوند که از این بابت هم تشکر می‌کنیم؛ یکی از اقداماتی که بسیار مهم بود، موضوع به روز رسانی قیمت خودروها بود که ١٨ ماه فریز شده بود، تفکر آن وجود داشت، اما انجام نمی‌شد.

این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو خاطرنشان کرد: یکی از تصمیمات دیگر خوبی که گرفته شد، مسئله تخصیص ارز در وزارت صمت بود تقریباً به نوعی متمرکز شده بود و نیاز به چانه‌زنی و مراجعات متعدد داشت؛ بطوریکه قطعه سازها و خودروسازان در چهار ماه اول سال هیچ ارزی دریافت نکرده بودند و همین موضوع چالش بسیاری در تامین مواداولیه ایجاد کرده بود؛ با تصمیم اخیر که بر سر این موضوع گرفته و به سازمان تجارت منتقل شد، قطعاً بر اساس رویه‌های اساسی و درستی امیدوار هستیم که تخصیص شکل بهتری بگیرد و به موقع انجام شود.

اخوان تصریح کرد: یکی از مسائل فعلی ما در بحث تولید است؛ در حال حاضر به طور متوسط نسبت به سال گذشته شش درصد تولید قطعات، کاهشی بوده است. مهمتر از همه نیز بحث تامین نقدینگی و به خصوص تعهدات معوق خودروسازان است؛ البته قول داده‌اند که تا پایان ماه جاری، بخشی از تعهدات سررسید شده، پرداخت شود. طبق آمار، حدود ۱۰۰ همت مطالبات قطعه‌سازان است که از این میزان حدود ٣٠ همت آن سر رسید شده و حدود ۴٠ همت هم مطالبات بالای ١٢٠ روز است.

نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات با بیان اینکه سیاست‌های انقباضی بانک‌ها در کشور فشار زیادی را به صنعت‌ خودروسازی وارد می‌کند، تصریح کرد: خودروسازان قول داده‌اند که از محل افزایش قیمت فروش محصولات، مطالبات معوق سررسید شده خود را پرداخت کنند تا ما نیز بتوانیم به ظرفیت مناسب خود برسیم. ظرفیت قطعه‌سازی کشور تامین قطعات برای بیش از دو میلیون دستگاه خودرو است که قابل افزایش هم هست؛ در صورت تامین نقدینگی و مواداولیه مورد نیاز به موقع و به میزان کافی، تولید و تحویل قطعه به خودروساز را افزایش می‌دهد. به‌تبع این موضوع، تولید خودرو نیز افزایشی خواهد شد؛ تجربه نشان می‌دهد با افزایش تولید و عرضه به بازار، جریان کاهشی شدن قیمت در بازار نیز فراهم می‌شود.

اخوان اظهار کرد: در حال حاضر بالغ بر ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ منازل به عنوان کالای سرمایه‌ای، انباشت شده است؛ قطعا کاهش قیمت سبب می‌شود که این تعداد وارد بازار شده و به ثبات بازار کمک کند.
در این نشست خبری فرهاد بهنیا سخنگو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور نیز با اشاره به انتخاب و اقدامات مثبت فرشاد مقیمی رئیس هیئت عامل ایدرو، گفت: در جلسه ۷ آذرماه، تخصیص ۸ همت به خودروسازان برای کنترل واردات قطعات و بهبود شرایط قطعه‌سازی مطرح شد. اما هنوز اجرای کامل این تصمیمات در هاله‌ای از ابهام است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.