تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۲۷
کد خبر : 3624

انسداد ۱۱۴ حلقه چاه‌برای جلوگیری از مصرف غیر مجاز آبهای زیرزمینی

انسداد ۱۱۴ حلقه چاه‌برای جلوگیری از مصرف غیر مجاز آبهای زیرزمینی

قاسم زاده گفت: به دلیل اینکه شرایط، شرایط بحران بوده است به سمت اصلاح و تعدیل پروانه رفتیم و۱۱۴ حلقه چاه از چاه های غیر مجاز در طول این برنامه پر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسأله آب یکی از مسائلی است که همواره مورد توجه قرار دارد، چرا که بر مسائلی نظیر فرونشست زمین هم تأثیر به سزایی دارد و در صورتی که این مسأله مورد توجه قرار نگیرد تبعات جبران ناپذیری را به دنبال دارد. فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه تنها ۴ میلیارد متر مربع از آب‌های زیرزمینی برای مصرف شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: همواره تلاش می‌کنیم تا از آب‌های زیر زمینی برای اینکه کمتر استفاده شود و در بخش شرب حدود۳ الی ۴ میلیارد متر مکعب استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: کل مصرف از آب‌های زیر زمینی ۵۰ میلیارد متر مکعب است و از این مقدار تنها ۳ الی ۴ میلیارد متر مکعب در بخش شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین دلیل طرح احیا و تعادل بخشی را با ۱۵ زیر مجموعه که از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و با محور کنترل آب‌های زیرزمینی است.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: در این طرح برای تبدیل پروانه‌ها یعنی ۶۰۹ محدوده مطالعات کشور مورد برسی قرار گرفته است.

به گفته قاسم زاده به دلیل اینکه شرایط، شرایط بحران بوده است به سمت اصلاح و تعدیل پروانه رفتیم و۱۱۴ چاه از چاه‌های غیر مجاز در طول این برنامه پر شده است نصب کنتورهای هوشمند و گشت و بازرسی‌های است تا هیچ گونه تخلفی اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: همچنین ساماندهی دستگاه‌های حفاری از دیگر برنامه‌های در حال اجرا است که اگر بدون مجوز تردد کنند توقیف می‌شوند. که در چنین شرایطی نمی‌توانند تردد کنند و حفاری چاه داشته باشند همه این موارد برنامه‌هایی در راستای سند حکمرانی آب است.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه سند حکمرانی آب در راستای همکاری بین دستگاه‌های مختلف تدوین تا ضعفی که در اجرای همگرایی دستگاه‌های اجرایی وجود داشت از میان برداشته شود در این زمینه توضیح داد: عدم همگرایی در میان دستگاه‌های اجرایی باعث هدر رفت منابع آبی در بخش کشاورزی و بهره‌وری بسیار پایین اتفاق می‌افتاد.

وی در خاتمه اضافه کرد: در تلاشیم تا سهم ۴۵_۴۶ میلیارد متر مکعبی استفاده از آب‌های زیر زمینی را در بخش کشاورزی را کنترل کرده و به حداقل میزان برسانیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.