تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
کد خبر : 4886

تحقق برداشت گاز حداکثری و بیشتر از قطر

تحقق برداشت گاز حداکثری و بیشتر از قطر

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره تأثیر راه اندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی و استخراج گاز از این میدان پرداخت.

علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره تأثیر راه اندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی و استخراج بیشتر گاز گفت: مهندسین و متخصصین ایرانی به ویژه در عرصه‌های ویژه اثبات کرده اند که در لبه دانش جهانی حرکت می‌کنند و اگر به آنها اعتماد شود، به لحاظ دانش فنی از جهات مختلف در دنیا برتری دارند.

وی در ادامه بیان کرد: متأسفانه در بعضی از مقاطع عدم اعتماد به توانمندی‌ها و دانش فنی داخلی باعث شده است که بسیاری از فرصت‌ها و مزیت‌هایی را که در اختیار داریم، از دست بدهیم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: در حوزه توسعه میادین نفت و گاز و دانش مربوط به آن، به دلیل اینکه ایران کشور نفت‌خیزی است، در طول ۱۰۰ سال گذشته این دانش بومی شده است و فرزندان و متخصصین ایرانی به لحاظ دانش فنی توسعه این میادین نفتی در سازه‌ها و شکل‌های مختلف جز سرآمدهای دنیا هستند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: متأسفانه در برخی مقاطع شاهد آن بودیم که دولت‌ها علی رغم وجود این مزیت ویژه در کشور، به دنبال استفاده از شرکت‌های خارجی برای توسعه میادین نفتی و گازی بودند که آنها هم در این زمینه اقدام خاصی را برای ما انجام ندادند.

عنابستانی گفت: به عنوان مثال توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به چند کشور مختلف از قبیل چین و برخی کشورهای اروپایی واگذار و قرارداد مربوطه هم با آنها منعقد شد، اما آنها این کار را انجام ندادند و علی رقم تعهدی که داده بودند کار را در نیمه راه رها کردند. اما وقتی در این مسئله به توانمندی داخلی اتکا شد، مهندسان و متخصصان داخلی کار را به نحو احسن خیلی زودتر از زمان‌بندی مشخص شده انجام دادند و فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی را افتتاح کردند که می‌تواند گاز مصرفی ۲ استان را تولید کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: این موضوع افتخار بسیار بزرگی برای کشور است و از آن مهم‌تر یک حرف بزرگ پشت این افتخار است و آن این است که ساختار مدیریت کشور در همه دوره‌ها باید باور کند که به توانمندی‌های داخلی کشور اتکا کنیم.

وی توضیح داد: در شرایط کنونی کشور، ما چاره‌ای جز این نداریم که به دانش فنی داخلی توجه کنیم تا ضمن حل مشکلات مختلف، فرآیند توسعه کشور انجام شود. اگر این مهم انجام شود، تحریم‌ها بی‌اثر خواهد شد و در نتیجه خواهیم توانست از موضع قدرت با دنیا مذاکره کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: در دولت کنونی فاز ۱۴ پارس جنوبی که نیمه تمام بود، تکمیل و توسعه فاز ۱۱ هم که در گذشته هیچ اقدامی برای آن انجام نشده بود، به طور کامل انجام شد، در نتیجه میدان گازی پارس جنوبی به طور کامل به بهره‌برداری رسید و در استخراج گاز از این میدان مشترک با قطر به شرایط خوبی رسیدیم.

وی توضیح داد: هرچند در سال‌های گذشته این کشور بیش از ایران گاز از این میدان استخراج کرده بود اما اکنون میزان گاز استخراجی ایران از این کشور بیشتر شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.