تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
کد خبر : 5762

تکذیب مازوت سوزی در تهران

تکذیب مازوت سوزی در تهران

برای دریافت گاز مایع از سامانه سدف اقدام کنید، نیروگاه های تهران از مازوت استفاده نمی کنند مصرف ۸ برابری کولر های گازی نسبت به کولر های آبی از مهمترین اخبار نفت و انرژی در هفته جاری بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، برای دریافت گاز مایع از سامانه سدف اقدام کنید، نیروگاه‌های تهران از مازوت استفاده نمی‌کنند مصرف ۸ برابری کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی از مهمترین اخبار نفت و انرژی در هفته جاری بودند.

ضرورت توجه به مدیریت آب‌های سطحی و روان‌آب‌های شهری

هاشم امینی سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور گفت: با توجه به اقلیم کشورمان، طراحی و اجرای شبکه‌های فاضلاب به صورت مجزا انجام می‌شود که در این روش شرکت‌های آب و فاضلاب وظیفه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهری را بر عهده دارند و تأسیسات فاضلاب صرفاً برای جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب شهری در نظر گرفته شده و مدیریت، ساماندهی و هدایت رواناب‌ها و آب‌های سطحی ناشی از نزولات جوی در این استاندارد پیش‌بینی نشده است و باید توسط نهادهای متولی با استفاده از شبکه مجزا و مستقل جمع‌آوری و انتقال ساماندهی شوند.

امینی ادامه داد: به منظور پیشگیری از آب‌گرفتگی معابر و بروز سیلاب ضروری است پیش از بارندگی‌ها ضمن لایروبی و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم اعم از مسیل‌ها، جوی‌ها و کانال‌های هدایت آب باران، از انتقال رواناب‌ها به شبکه‌های فاضلاب خودداری شود؛ چراکه این کار باعث پس‌زدگی فاضلاب به منازل شهروندان و ایجاد خسارت‌های هنگفت به شبکه‌ها و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب خواهد شد.

هیچ کمبود گاز مایعی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد

محسن شاهرخی، معاون نظارت بر عملیات بهره‌برداری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سوخت رسانی به تمامی نقاط سیستان و بلوچستان در حال انجام است و هیچ گونه کمبود گاز مایع وجود ندارد، گفت: گاز مایع هیچ محدودیتی ندارد و طی بازرسی‌های انجام گرفته از نقاط مرزی سوخت رسانی به صورت عادی و بدون تغییر سهمیه و قیمت در حال انجام است.

وی ادامه داد: خانوارهای استان سیستان و بلوچستان چندین سال است که اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند و طبق قانون مجلس بر اساس مصوبه هیئت وزیران مکلف هستیم افرادی که بی بهره از گاز شهری هستند، گاز مایع را برای مصارف پخت و پز و نفت سفید برای مصارف گرمایشی خانوارها تأمین کنیم.

قیمت گاز مایع غیریارانه‌ای ۱۰ درصد بیشتر از نرخ یارانه‌ای است

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: قیمت گاز مایع یارانه‌ای در سامانه سدف هر کیلوگرم ۲۳۰ تومان تعیین شده است که با احتساب نرخ خدمات توسط شرکت‌های گاز مایع به قیمت هر کیلوگرم ۲ هزار و ۵۳۶ تومان (هر کپسول ۱۱ کیلویی ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان) عرضه می‌شود، بنابراین قیمت گاز مایع غیریارانه‌ای برای هر کپسول ۱۱ کیلویی با قیمت غیریارانه‌ای با احتساب ۱۰ درصد افزایش قیمت، هر کپسول ۳۰ هزار و ۶۹۰ تومان خواهد بود.

وی بان کرد: تکلیف قانونی امسال عرضه گاز مایع تنها از طریق تراکنش در سامانه دریافت فرآورده‌های نفتی (سدف) بود و دولت تلاش کرد ظرفیت لازم برای همه مصرف‌کنندگان خرد را آماده کند، اما عده‌ای نتوانستند در سامانه ثبت‌نام کنند، بنابراین به‌منظور رفاه مصرف‌کنندگان محترم دولت شرایطی فراهم کرد که گاز مایع را در اختیار همه خانوارهایی که خارج از سامانه و مصرف‌کنندگان جز هستند و حتی کسانی که علمک گاز را نصب کرده‌اند، قرار دهد.

مصرف ۸ برابری برق کولر گازی نسبت به کولر آبی

عبدالامیر یاقوتی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکان شرکت مادر تخصصی توانیر با بیان اینکه عموم دستگاه‌های سرمایشی که در بخش خانگی در کشور استفاده می‌شود شامل کولرهای آبی و یا گازی است، گفت: در بین سیستم‌های سرمایشی غیرآبی دو نوع سیستم تراکمی و جذبی وجود دارد که در بخش خانگی عموماً از نوع تراکمی استفاده می‌شود. در ۶ سال گذشته تغییرات مختصری در راندمان کولرهای گازی ایجاد شده که راندمان کولرهای اینورتر می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد بهبود پیدا کند.

وی با بیان اینکه متوسط بازده کولرهایی که اکنون در کشور استفاده می‌شود ۱۰ بی‌تی یو هر وات است، افزود: وقتی می‌گوئیم یک کولر ۲۴ هزار بی‌تی یو در ساعت می‌تواند سرمایش تولید کند، معادل ۲.۴ کیلووات مصرف آن است که این مقدار تا نزدیک ۲. ۱ کیلو وات هم کاهش پیدا کرده است و در بهترین شرایط قرار دارد که اکنون در کشور هم استفاده می‌شود.

یاقوتی با اشاره به افزایش ۷ تا ۸ برابری مصرف برق در سیستم کولرگازی، تأکید کرد: بر این اساس مصرف برق در صورت استفاده از این سیستم‌ها بیش از هزار کیلووات ساعت در ماه خواهد شد و این در حالیست که در اقلیم‌هایی از جمله تهران که خشک و نسبتاً معتدل هست کولرهای آبی از قدیم مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف برق به شدت پایینی نسبت به کولر گازی دارد.

نیروگاه‌های تهران از مازوت استفاده نمی‌کنند

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه نیروگاه‌های مازوت سوز در تهران در چند سال اخیر پلمپ شده است، تاکید کرد: هم اکنون هیچ نیروگاهی در تهران از مازوت استفاده نمی‌کند و کمتر از ۱۰ درصد نیروگاه‌های کشور امکان استفاده از سوخت مازوت را دارند و نیروگاه‌ها در مراکز پر جمعیت از سوخت گاز و یا گازوئیل استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ۹۰ درصد تولید برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود، پیش بینی ذخیره‌سازی سوخت زمستان این نیروگاه‌ها از قبل انجام شده و با صرفه‌جویی مشترکان در مصرف برق و گاز مشکلی در تأمین برق وجود نخواهد داشت.

رجبی‌مشهدی اظهار داشت: از ۱۴۰ نیروگاه بزرگ کشور فقط ۱۶ نیروگاه بخاری قابلیت مصرف مازوت دارند.

وی افزود: در کل کشور فقط ۱۶ نیروگاه بخاری وجود دارد و بقیه نیروگاه‌ها گازی و سیکل ترکیبی هستند که امکان مصرف مازوت را ندارند، در تهران هم فقط نیروگاه بعثت، نیروگاه بخاری است که از سال ۹۱ بخش مصرف مازوت آن پلمپ شده است.

وی در پایان تاکید کرد: در تهران برای تأمین برق هیچ نیروگاهی مازوت مصرف نمی‌شود.

۱.۳ میلیون کنتور هوشمند برای مشترکان پرمصرف برق نصب می‌شود

حامد احمدی مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر با بیان اینکه برای پیک سال آینده ۱.۳ میلیون مشترک پرمصرف بخش خانگی بیش از دو برابر الگوی مصرف در کل کشور به کنتور هوشمند مجهز می‌شوند، گفت: بر این اساس منازل ۱.۵ میلیون مشترک با بیشترین مصرف در مناطق گرمسیر یک به کنتور هوشمند مجهز می‌شود که سهم هر شرکت برای نصب شرکت‌ها مشخص شده است.

احمدی خاطرنشان کرد: کنتورهای تک فاز اکنون تأمین شده است و در حال رایزنی برای تأمین کنتور سه فاز شرکت هستیم.

وی همچنین از فعال‌سازی مکانیزم رؤیت‌پذیری شبکه برای سال آتی خبر داد و افزود: ۲۵ هزار پست عمومی شهری و ۶ هزار نقطه رؤیت پذیر جدید در شبکه فشار متوسط به مجموعه اضافه خواهد شد این در حالی است که تا کنون برای پست‌های عمومی رؤیت‌پذیری نداشتیم و امسال ۲۵ هزار پست عمومی شهری با اولویت مناطق پرجمعیت را برای رصد شبکه فشار ضعیف رؤیت‌پذیر می‌کنیم.

متقاضیان گاز مایع در سامانه دریافت فرآورده‌های نفتی ثبت‌نام کنند

جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بر لزوم ثبت‌نام متقاضیان در سامانه دریافت فرآورده‌های نفتی (سدف) برای دریافت گاز مایع تأکید کرد و گفت: گاز مایع (ال‌پی‌جی) به قیمت یارانه‌ای در حال توزیع است، اما همه متقاضیانی که نیازمند دریافت گاز مایع برای مصارف خانگی و یا مشاغل خرد هستند باید در سامانه دریافت فرآورده‌های نفتی ثبت‌نام و از طریق این بستر الکترونیکی سوخت مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وی افزود: دولت تلاش می‌کند فرآورده یارانه‌ای را به دست مردم به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی برساند و از شبکه خارج نشود، بنابراین تلاش شده است تا انواع فرآورده با قیمت یارانه‌ای به منظور شفافیت بیشتر از طریق بسترهای اینترنتی توزیع شود، دولت همچنین سوخت را به نرخ یارانه‌ای تحویل نیروگاه‌ها می‌دهد تا برق با نرخ یارانه‌ای تحویل مردم شود بنابراین همه تلاش دولت این است که مردم در بحث سوخت مشکلی نداشته باشند و فرآورده‌ای که نیاز دارند، در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: ماهیت شکل‌گیری سامانه سدف نیز که زیرساخت‌های آن در سال‌های گذشته آماده و تکمیل شده است همین امر بوده تا متقاضیان واقعی گاز مایع را که به گاز شهری دسترسی ندارند، شناسایی کرده و سوخت یارانه‌ای از این طریق در اختیار این افراد قرار گیرد.

سالاری نسب اضافه کرد: به نظر می‌رسد کمتر از ۱۰ درصد نیاز گاز مایع کشور مربوط به نیازهای غیریارانه‌ای باشد که تلاش می‌کنیم آن را هم از طریق سدف توزیع کنیم.

وی تصریح کرد: کمبودی وجود ندارد و اولویت اصلی تأمین نیاز مردم است و به هر مقدار شرکت‌های توزیع کننده گاز مایع بخواهند، تحویل خواهد شد، اما باز هم تأکید می‌کنیم که توزیع تنها در بستر سدف انجام خواهد شد.

تخصیص ۱۰ هزار میلیارد تومان برای نوسازی شبکه برق

حبیب قراگوزلو مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با اشاره به لزوم نوسازی شبکه برق در تهران، گفت: شبکه برق منطقه‌ای تهران تقریباً قدیمی ترین شبکه برق کشور است و در راستای بهسازی و تعویض تجهیزات فرسوده در سال گذشته رایزنی‌های خوبی با شرکت توانیر انجام شده و اعتباری به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان برای انجام پروژه‌های جدید و رفع فرسودگی شبکه در اختیار ما قرار گرفت

وی ادامه داد: این اعتبار بیشتر در راستای ترانسفورماتورهای فرسوده و تعویض کابل‌های فرسوده است که قراردادهای انعقاد با شرکت‌های مختلف عقد شده و رایزنی‌هایی با شرکت‌های کابل ساز انجام شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.