تاریخ انتشار : شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
کد خبر : 5059

خودکفایی ایران در زمینه صنعت پتروشیمی

خودکفایی ایران در زمینه صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت:اکنون ۱۰۰ درصد مجتمع‌ها توسط ما مدیریت می‌شود و صادرکننده تجهیزات پتروشیمی هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی شاه میرزایی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در برنامه تلویزیونی در مورد جایگاه کنونی صنعت پتروشیمی ایران در جهان گفت: ما باید وضعیت فعلی را با گذشته‌ای مقایسه کنیم که همه جور دسترسی و امکاناتی برای ایران وجود داشت. در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ما ۷ مجتمع پتروشیمی و حدود ۱۰ محصول داشتیم. اکنون بیش از ۵۵۰ درجه از انواع محصولات پتروشیمی و حدود ۷۰ مجتمع پتروشیمی در اختیار داریم. این نشان‌دهنده معجزه بزرگ انقلاب اسلامی است که با وجود تحریم‌ها چنین پیشرفتی در کشور صورت گرفته است.

وی افزود: تا قبل از انقلاب صنعت پتروشیمی ما به صورت کامل وابسته به خارج بود. از انواع کاتالیزورها گرفته تا تمام قطعات و ماشین‌آلات به کشور وارد می‌شد. اکنون ۱۰۰ درصد مجتمع‌ها توسط ما مدیریت می‌شود و صادرکننده تجهیزات پتروشیمی هستیم. همچنین در صورت لزوم می‌توانیم در کشورهای دیگر نیز در زمینه پتروشیمی کمک کنیم.

شاه میرزایی اظهار داشت: کاتالیست ماده‌ای است که منجر به بروز تغییرات شیمیایی و تبدیل گاز به مایع می‌شود. امروز ما صادرکننده کاتالیست به کشورهای دیگر جهان هستیم. به خصوص بر اساس اهداف دولت سیزدهم، خودکفایی در زمینه صنعت پتروشیمی در اولویت قرار دارند.

وی همچنین در مورد نمایشگاه ایران پلاس گفت: ۱۰ سال اول بعد از پیروزی انقلاب ما شاهد تحرکات دشمنان برای ایجاد فتنه به صورت مداوم و بعد از آن جنگ تحمیلی بودیم. اکنون ظرفیت کل کشور ما در زمینه تولید ۹۲ میلیون تن بوده که ۹ میلیون تن آن به پلیمر اختصاص دارد که هر سال در نمایشگاهی تحت عنوان ایران پلاس از آن بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: امسال ما ۲۱۰ شرکت را برای حضور در این نمایشگاه که با استقبال پرشور خارجی‌ها مواجه بود پذیرش کردیم. امروز روز آخر این نمایشگاه بوده و از همه دانشمندان و دانشجویان علاقه‌مند به صنعت پتروشیمی، دعوت می‌کینیم تا این فرصت را مغتنم بشمارند.

شاه میرزایی همچنین گفت: برنامه هفتم اکنون کاملاً آماده اجرا بوده و تا پایان برنامه هشتم ظرفیت صنعت پتروشیمی ما دو برابر خواهد شد. در واقع ما شاهد آینده بسیار درخشانی برای صنعت پتروشیمی هستیم.

وی در مورد تاکید مقام معظم رهبری در جلوگیری از خام فروشی افزود: سی سال قبل امام ما بر پرهیز از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده از مواد خام و نیمه خام تاکید کردند. از ابتدای دولت مردمی جناب آقای رئیسی ما نیز همین موضوع را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دادیم. بومی‌سازی کاتالیست‌ها و تبدیل مواد نیمه‌خام به محصولات نهایی جهت اشتغال‌زایی و پویایی بیشتر در این صنعت، از مهم‌ترین مواردی هستند که بر روی آن‌ها متمرکز شدیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.