تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۳۹
کد خبر : 5330

زیست بوم «فناوری و نوآوری نیرو» از فناوری تا تجاری‌سازی شکل گیرد

زیست بوم «فناوری و نوآوری نیرو» از فناوری تا تجاری‌سازی شکل گیرد

نخستین جلسه شورای تحقیقات، فناوری و نوآوری وزارت نیرو با هدف «ترسیم وضع موجود و افق مطلوب تحقیقات، فناوری و نوآوری صنعت آب و برق» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، نخستین جلسه شورای تحقیقات، فناوری و نوآوری وزارت نیرو با هدف «ترسیم وضع موجود و افق مطلوب تحقیقات، فناوری و نوآوری صنعت آب و برق» عصر امروز، شنبه با حضور “علی‌اکبر محرابیان” وزیر نیرو و رئیس شورا؛ “مریم کارگرنجفی” معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات و نیز مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری به عنوان دبیر شورا و دیگر اعضای شورای تحقیقات، فناوری و نوآوری وزارت نیرو برگزار شد.

در این جلسه در کنار ترسیم سیمای وضع موجود تحقیقات، فناوری و نوآوری در صنعت آب و برق، وضعیت مطلوب تحقیقات، فناوری و نوآوری در صنعت آب و برق بازگو شد و با اعلام مصوبات پیشنهادی، در این زمینه بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
بررسی سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی در برخی از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از مباحث نخستین نشست مشترک اعضای شورای تحقیقات، فناوری و نوآوری وزارت نیرو بود. بر این اساس متوسط سهم کشورهای توسعه یافته از تحقیق و توسعه ۲ تا ۲.۵ درصد و در کشورهای در حال توسعه ۰.۵ درصد اعلام شد که در این میان سهم ایران ۰.۸ است.

سهم ۱۰ درصدی صنعت آب و برق از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان

در این نشست همچنین عنوان شد که ۹۹۲ شرکت دانش‌بنیان در صنعت آب و برق کشور فعال است که نسبت آن به سایر صنایع ۱۰ درصد است و از این میان ۸۱ درصد در صنعت برق و ۱۹ درصد در صنعت آب فعالیت دارند.

در ادامه این جلسه تعداد ۱۱ مصوبه پیشنهادی با اهدافی چون انسجام در سیاست‌گذاری، تطابق برنامه‌ها با اسناد بالادستی، هماهنگی بین ارکان نظام تحقیقات، تأمین منابع مالی، تسهیل و روان‌سازی فعالیت‌ها، تدوین برنامه‌های کلان و نیز نظارت و ارزیابی عملکرد اعلام شد که با حضور رئیس شورا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد اصلاحات لازم در جلسه آتی این شورا (شنبه پایانی هرماه) ارائه شود.

“علی‌اکبر محرابیان” وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت‌های علمی قابل توجه در داخل کشور و اهمیت بهره‌مندی از این ظرفیت، گفت: بر این اساس لازم است لیست شرکت‌های دانش‌بنیان ذیل یک بانک اطلاعاتی، به صورت پیوسته به روزرسانی شود تا بتوان از این امکان بهره کافی را برد.
وزیر نیرو با تاکید بر اهمیت برقراری یک خط ارتباطی بین شرکت‌های مادرتخصصی زیرمجموعه صنعت آب و برق با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، افزود: باید نوع فعالیت‌هایی که پیش برده می‌شود تخصصی شود.

وی با تاکید بر به روز رسانی نظام‌نامه شورای تحقیقات، فناوری و نوآوری وزارت نیرو، اظهار کرد: مساله زیست بوم فناوری و نوآوری نیرو بسیار مهم است و بر این اساس باید اجزای اکوسیستم تحقیقات، فناوری و نوآوری تا تجاری‌سازی، کامل باشد و در این زمینه اجزای آن در عین حال می‌تواند دولتی و خصوصی باشند.

محرابیان همچنین گفت: لازم است بانک اطلاعاتی شرکت‌‎های پشتیبانی کننده صنعت آب و برق کشور توسط شرکت مادر تخصصی ساتکاب ایجاد شود و اطلاعات شرکت‌هایی که از دهه ۶۰ و ۷۰ ایجاد شده‌اند در این بانک اطلاعاتی آورده شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: این بانک اطلاعاتی به عنوان شناسنامه کامل شرکت‌های فعال در صنعت آب و برق و نیز آبفا به شمار می‌رود و به واسطه آن ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه صنعت آب وبرق کشور در کنار احصاء نیازها شناسایی می‌شوند. در این زمینه ضروری است در کنار پرداختن به کمیت، کیفیت نیز به شکل ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.