تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
کد خبر : 5251

سکوت معنادار عربستان دربرابر کاهش قیمت نفت

سکوت معنادار عربستان دربرابر کاهش قیمت نفت

تکذیب اختصاص سهمیه بنزین به اشخاص، شیرین‌سازی ۹ میلیارد مترمکعب گاز در پارس جنوبی، علت کاهش یک باره قیمت نفت چه بود؟ / چرا عربستان ساکت است از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، تکذیب اختصاص سهمیه بنزین به اشخاص، شیرین‌سازی ۹ میلیارد مترمکعب گاز در پارس جنوبی، علت کاهش یک باره قیمت نفت چه بود؟ / چرا عربستان ساکت است و بهره‌مندی ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۹.۹۷ درصد روستاهای ایران از خدمات برق از مهمترین اخبار آب و انرزی در هفته جاری بودند.

رشد ۸۰ درصدی تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی

وحید ایزدی، معاون بهره‌برداری شرکت آب نیرو گفت: تولید نیروگاه‌های برق‌آبی شرکت آب و نیرو در ۶ ماه اول امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۸۰ درصدی داشته که معادل مصرف برق یکسال استان گیلان و مازندران است.

وی ادامه داد: با انجام به موقع و کامل تعمیرات واحدهای نیروگاهی، از ابتدای امسال مخازن سدهای در حال بهره‌برداری شرکت به نحوی مدیریت شد تا نیروگاه‌ها حداکثر توان قابلیت تولید را برای پیک تابستان داشته باشند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با هماهنگی‌های بسیار خوبی که بین بخش برق و آب در طول ماه‌های گذشته انجام شد و همراهی مرکز دیسپاچینگ ملی، مخازن سدهای برق‌آبی کشور با پرشدگی کامل به استقبال پیک تابستان رفته‌اند، به طوری که نیروگاه‌های برق‌آبی سهم ۱۱ درصدی در تولید انرژی پیک تابستان داشته‌اند.

آمادگی بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی ایران برای ورود به زمستان

سلمان خزایی، معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه شرکت نفت و گاز پارس بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی در کشور است، اظهار کرد: این شرکت روزانه معادل ۴ تا ۴.۵ میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند.

وی ادامه داد: پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان مشترک گازی جهان، ۷۰ درصد گاز کشور را تأمین می‌کند و برای تداوم تولید پایدار در زمستان، تعمیرات اساسی سکوها و تأسیسات آن در دستور کار قرار دارد.

احداث ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه برق تجدیدپذیر در شورای اقتصاد تصویب شد

محمود کمانی رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژِی برق ایران گفت: بر اساس نیاز کشور به توسعه انرژی‌های تجدید پذیر و ناترازی‌های برق در جلسه اخیر شورای عالی انرژی با حضور رئیس‌جمهور مقرر شد ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در یک بازه زمانی ۵ ساله احداث شود، که این تصمیم فراتر از برنامه‌هایی است که تاکنون برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر داشته‌ایم.

وی ادامه داد: بر این اساس جلسه‌هایی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل و مقرر شد ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر خورشیدی در ۳ فاز طی ۳ سال احداث شود.

کمانی گفت: در گام نخست بنا به تصویب شورای عالی اقتصاد، به صورت ویژه و فوری مجوز احداث ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌های خورشیدی صادر شد، که دوره احداث این نیروگاه‌ها تا قبل از دوره پیک مصرف سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.

بهره‌مندی ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۹.۹۷ درصد روستاهای ایران از خدمات برق

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در دیدار با “ایسیاکا عبدالغدیر امام” دبیرکل دی هشت گفت: دی هشت پیمان بسیار مهمی است که بین کشورهای تأثیرگذار در جهان، سال‌ها پیش تأسیس شد و در دوره‌های مختلف اثرات بسیار خوبی در توسعه روابط این کشورها ایجاد کرد.

محرابیان با اشاره به پیشرفت حوزه انرژی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب، یک سوم جمعیت کشور از برق و انرژی برخوردار بودند اما امروز ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۹۷ درصد جمعیت روستایی ایران از نعمت برق برخوردار هستند.

اتصال ۴۰ واحد نیروگاه حرارتی جدید در دولت سیزدهم به شبکه برق کشور

محمد رمضان، معاون توسعه طرح‌های برق حرارتی با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در احداث واحدهای جدید نیروگاهی، گفت: از شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون هفت هزار و ۷۰۵ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده است که این اقدام از طریق سنکرون ۴۰ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت پنج هزار و ۷۰۵ مگاوات و همچنین رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و افزایش توان عملی نیروگاه‌های گازی موجود به ظرفیت دو هزار مگاوات محقق شده است.

وی ادامه داد: واحدهای سنکرون شده جدید شامل بخش گاز نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی هنگام، ایران ال ان جی (سه واحد)، قشم پاسارگارد، آریان زنجان (دو واحد)، مهتاب کویر (دو واحد)، شهید باکری (دو واحد)، تربت‌حیدریه، فولاد بوتیا، دوکوهه، فولاد مبارکه و واحدهای گازی کوچک میانرود، زاهدان (سه واحد)، صبای دهلران (چهار واحد)، پتروشیمی کردستان (سه واحد) و پتروشیمی کرمانشاه بوده است.

شیرین‌سازی ۹ میلیارد مترمکعب گاز در پارس جنوبی

احمد باهوش مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه مجتمع گاز پارس جنوبی با تولید روزانه ۵۷۰ میلیون مترمکعب گاز، بیش از ۷۵ درصد سهم تولید و تأمین گاز کشور را در اختیار دارد، گفت: از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه، بیش از ۹ میلیارد و ۵۵۰ میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه این مجموعه تولید، شیرین‌سازی و به خط سراسری تزریق شده است.

وی افزود: بزرگ‌ترین مرکز تولید انرژی کشور افزون بر تولید گاز، محصولات اتان، پروپان، بوتان، میعانات گازی و گوگرد نیز تولید می‌کند و نقش مهمی در چرخش و شکوفایی اقتصاد کشور دارد.

علت کاهش یک باره قیمت نفت چه بود؟ / چرا عربستان ساکت است

محمد صادق جوکار، رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد توافق سه جانبه‌ای بین عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال انجام است، خاطر نشان کرد: در این توافق، عربستان به سطحی از غنی سازی دست پیدا می‌کند و به یک پیمان دفاع مشترک خواهد رسید و در مقابل تعهد می‌کند مداخلات خود را در مقابل کاهش داوطلبانه تولید نفت کنار گذارد و به قیمت نفت شوک کاهنده وارد کند.

وی در رابطه با عدم موضع گیری عربستان نسبت به کاهش قیمت نفت، توضیح داد: عربستان، کشوری است که نسبت به قیمت نفت حساسیت دارد، زیرا بودجه خود را از طریق فروش نفت تأمین می‌کند. این کشور ۱۰.۵ میلیون بشکه تولید نفت دارد که اگر مصرف داخلی را کم کنیم ۷.۵ میلیون بشکه را با نفت ۸۱ دلاری می‌فروشد.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی اضافه کرد: عربستانی که در ماه‌های گذشته وقتی نسبت به ۳ یا ۴ دلار کاهش قیمت حساسیت نشان می‌داد چرا با کاهش قیمت ۱۲ دلاری قیمت نفت همچنان موضع گیری نکرده است.

وی در خاتمه با اشاره به اتفاقات اخیر در منطقه خاطر نشان کرد: رخدادهای اخیر ممکن است این توافق را تحت تأثیر قرار دهد و عربستان سیاست خود را تغییر دهد.

افزایش ۱۸۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در شرکت نفت و گاز آغاجاری

جواد تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در نشست نهایی پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز شرکت نفت و گاز آغاجاری (۶ ماهه دوم سال) که روز گذشته برگزار شد، از ارائه راهکار و اجرای طرح آزمایشی راه‌اندازی چاه‌های کم‌فشار میدان پازنان ۱ با استفاده از امکانات تفکیک‌گر سیار خبر داد.

وی افزود: با استفاده از امکانات تفکیک‌گرهای سیار روی چاه‌های بسته موفق به افزایش روزانه ۳ هزار بشکه و در مجموع بیش از ۱۸۰ هزار بشکه در ۶ ماه اول امسال شدیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری با اشاره به اهمیت نگهداشت و صیانت از تولید و اجرای برنامه‌های تولیدی اظهار کرد: امسال در زمینه صیانت از تولید شرکت با تلاش کارکنان و اجرای بیش از ۷۰ عملیات و ۹۰۰ نفرساعت کار شبانه‌روزی روی چاه‌های مشکل‌دار ۲۳ حلقه چاه نیز در میدان رگ سفید راه‌اندازی شد.

خبر تغییر شیوه اختصاص بنزین تکذیب شد

برخی کانال‌ها با انتشار خبری که مربوط به ۶ دی ۱۴۰۰ است از قول وزیر نفت مدعی شدند که شیوه تخصیص بنزین از خودرو به شخص تغییر کرده و به ازای هر کد ملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تخصیص داده می‌شود که این خبر صحت ندارد و بازنشر گسترده آن در برخی کانال‌ها بدون صحت‌سنجی منبع و اصالت خبر انجام شده است.

در خصوص تغییر شیوه تخصیص بنزین، در کمیسیون تلفیق مجلس بندی در برنامه هفتم گنجانده شده بود که امروز در جریان بررسی برنامه هفتم در صحن مجلس شورای اسلامی، بند مذکور نیز حذف شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.