تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶
کد خبر : 3613

مسائل آبی ایران با کشورهای همسایه در دست پیگیری‌ است

مسائل آبی ایران با کشورهای همسایه در دست پیگیری‌ است

معاون وزیر نیرو از پیگیری موضوعات آبی مشترک با کشورهای همسایه خبر داد و گفت: وزارت نیرو این‌ مسائل را از بعد فنی و حقوقی پیگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، “محمد جوانبخت” در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اقدامات جایگزین مذاکره برای دریافت حق‌آبه هیرمند از کشور افغانستان، اظهار داشت: وزارت نیرو بر اساس معاهدات فی‌مابین طبیعتاً مسئول بخشی از اقدامات فنی و بخشی از اقدامات حقوقی است.
وی ادامه داد: در این راستا با برگزاری جلسات کمیساران و سایر جلسات حتی در سطح وزیر نیرو موضوعات مطرح، پیگیری شده و باز هم پیگیری خواهد شد.
معاون وزیر نیرو درباره اقدامات جایگزین آب رودخانه هیرمند، گفت: قطعاً وقتی منابع آبی هر منطقه‌ای با مشکل مواجه شود، وزارت نیرو دست روی دست نمی‌گذارد، یقیناً طرح‌های جایگزین داریم و اجازه نمی‌دهیم در حوزه آب شرب مشکلی پیش بیاید.
وی درخصوص این روش‌ها به استحصال آب‌های زیرزمینی و یا انتقال آب از حوضه‌های نزدیک اشاره کرد و در پاسخ به این پرسش که توافقات گذشته برای نصب دستگاه‌های اندازه‌گیری برای دریافت حق‌آبه ایران به کجا رسیده است؟ گفت: اجرای این توافقات به شدت از سوی ما پیگیری می‌شود و کمیته فنی آن نیز تشکیل شده است.
وی ادامه داد: به هرحال در فرهنگ آب‌های مشترک و یا آب‌های مرزی، ترمی به نام بالادست و ترمی به نام پایین دست وجود دارد، رفتار این دو متفاوت است و طبیعتاً دستگاه‌های اندازه‌گیری میزان برداشت آب را شفاف می‌کند.
جوانبخت تصریح کرد: به طور کلی به نظر می‌رسد که طرف مقابل به سختی قصد همراهی دارد.
معاون وزیر نیرو درباره برخی سدسازی‌ها در کشور ترکیه نیز گفت: بسیاری از این پروژه‌ها در درون کشور همسایه ما در حال انجام است. در این رابطه پروتکل‌ها و روش‌های متعارف‌پیگیری وجود دارد که انجام می‌شود.
معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: قرار بود نشستی با طرف ترک در این زمینه داشته باشیم، در این رابطه ما نمی‌توانیم به جزئیات اقدامات همسایگانمان اشاره کنیم و فقط می‌توانیم به محدودیت‌های ناشی از اقدامات آنها در کشورمان بپردازیم. این مسائل طی دو تا سه جلسه حضوری با آن‌ها بیان شده است، بنا بود این نشست‌ها ادامه یابد که به بهانه‌هایی چون کرونا و بعد زلزله و انتخابات دچار تأخیر شده است که امیدواریم این مذاکرات ادامه یابد.
جوانبخت درباره مسائل آبی مطرح میان ایران و عراق نیز به خبرنگاران گفت: مناسبات ایران و عراق در بخش آب به‌خصوص در سال‌جاری بسیار خوب بوده است و می‌توان گفت تقریباً مشکلی نداریم.
معاون وزیر نیرو اضافه کرد: سو تفاهم‌هایی که در گذشته مطرح می‌شد مرتفع شده است‌، خوشبختانه وزیر نیروی کشورمان در کنفرانس آب بغداد، مذاکرات خوبی داشتند و توافق شد نشست‌های کمیته مشترک ادامه یابد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.