تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
کد خبر : 5165

واردات گاز از ترکمنستان/ افزایش ۷ میلیارد مترمکعبی تولید گاز

واردات گاز از ترکمنستان/ افزایش ۷ میلیارد مترمکعبی تولید گاز

افزایش ۷ میلیارد مترمکعبی تولید گاز در تابستان، واردات گاز از ترکمنستان در حال انجام است و دولت جسارت تغییر در شیوه سهمیه بندی بنزین را ندارد از مهمترین اخبارآب و انرژی در هفته جاری بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، افزایش ۷ میلیارد مترمکعبی تولید گاز در تابستان، واردات گاز از ترکمنستان در حال انجام است، کاهش تولید، قیمت نفت را افزایشی کرد و دولت جسارت تغییر در شیوه سهمیه بندی بنزین را ندارد از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

کمک به رفع ناترازی گاز زمستان با بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی

مجید ناصری نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره تلاش انجام شده برای بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: در حال حاضر بحث ناترازی گاز یکی از مشکلات جدی ما در کشور است و زمستان سال گذشته هم به سختی گذشت به همین دلیل نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد و تلاش فراوانی شده تا اقدامات انجام و زیر ساخت‌هایی فراهم شود تا این ناترازی گاز کمتر شود.

وی در ادامه بیان کرد: بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی خیلی از نگرانی‌ها در خصوص ناترازی گاز را برطرف کرد و نگرانی‌هایی که در حاکمیت و دولت برای رفع مشکل مردم وجود داشت باعث شد که در این مسیر ۲۰ ساله قدم گذاشته شود و این مشکلات ظرف ۲ سال برطرف شود.

واردات گاز از ترکمنستان در حال انجام است

سعید عقلی سرپرست دیسپچینگ شرکت ملی گاز با اشاره بر اینکه آیا واردات گاز از ترکمنستان صورت می‌گیرد، گفت: واردات گاز از ترکمنستان در حال انجام است و تا ۱۰ میلیون متر مکعب واردات انجام شده است که اکنون واردات گاز از این کشور ۷و نیم میلیون متر مکعب است.

وی در رابطه با وضعیت سوآپ گاز از ترکمنستان اضافه کرد: سوآپ گاز بر اساس درخواست آذربایجان صورت می‌گیرد.

وی در رابطه با احتمال عدم عمل به تعهدات گازی از سوی ترکمنستان اضافه کرد: اکنون سوآپ به خوبی در حال انجام است و موضوع این است که گاز در کشور ما در جنوب تولید می شودو بیشترین مصرف در نیمه شمالی یعنی از مرکز تا شمال است و اگر محدودیتی در تأمین ایجاد شود با جابجایی گاز با سوخت مایع کنترل می‌شود تا مشکلی پیش نیاید.

مبنای قیمت گذاری در بازار جهانی نفت دلار است

محسن قمصری مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در رابطه با فروش نفت به صورت غیر دلاری که در دستور کار اوپک قرار گرفته است گفت: این مساله جای تأمل دارد زیرا فروش نفت به صورت غیر دلاری ایده‌ای است که مورد نظر بخشی از شرکت‌ها و کشورهای نفتی است زیرا به دنبال این هستند که خود را از اختاپوس دلار جدا کنند.

قمصری ادامه داد: برای انجام چنین اقدامی زیر ساخت‌هایی لازم است که در حال حاضر به نظر نمی‌رسد فراهم باشد که عمده ترین آن شاخص‌های تعیین قیمت است زیرا اکنون قیمت‌ها در بورس جهانی تعیین می‌شود و بورس‌های نفتی دنیا نیز قیمت نفت را بر مبنای دلار اعلام می‌کنند.

به گفته مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران شاخص‌ها و ایندکس‌ها بر اساس دلار است به همین دلیل فروش نفت بدون دلار بسیار رویایی به نظر می‌رسد.

کاهش تولید، قیمت نفت را افزایشی کرد

محمد علی خطیبی، نماینده پیشین ایران در هیئت عامل اوپک با اشاره به اینکه کاهش عرضه نفت برخی از کشورها منجر به بالا رفتن قیمت شده است گفت: تصمیم اخیر اوپک مبنی بر کاهش‌های داوطلبانه نفت و کاهش‌هایی که برای آن تصمیم‌گیری شده است برای برخی از اعضا بیش از تعهدات موجود بوده که در نتیجه منجر به افزایش قیمت نفت شده است.

وی ادامه داد: البته افزایش قیمت نفت دلایلی دیگری نظیر افزایش تقاضای فصلی نیز دارد که نتیجه این موضوع افزایش قیمت نفت است.

به گفته نماینده پیشین ایران در اوپک این روند افزایش قیمت نفت تا زمانی وجود دارد که کاهش عرضه نفت اوپک پلاس و کاهش‌های داوطلبانه دیگر کشورها وجود داشته باشد، بنابراین ما شاهد استحکام قیمت‌ها در آینده خواهیم بود.

افزایش ۸۰۰ مگاواتی مصرف برق با شروع سال تحصیلی

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در خصوص وضعیت مصرف در کشور و نیمه جنوبی گفت: با توجه به اینکه در نیمه شمالی کشور هوا قدری خنک شده و تأثیر وسایل سرمایشی در مصرف برق به طور محسوسی کم شده و بیشتر در نیمه جنوبی کشور همچنان مصارف سیستم‌های سرمایشی داریم، بخش آموزشی کشور خیلی متأثر از افزایش مصرف برق نبوده است و مشکلی در تأمین برق نداریم.

وی با اشاره به میزان مصرف بخش آموزشی در کشور گفت: به نظر می‌رسد حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاوات به دلیل آغاز مدارس و سال تحصیلی به تقاضای برق کشور اضافه شده است.

میانگین تولید چاه‌های نفت ایران؛ روزانه هزار و ۵۵۰ بشکه

علی براتی، هزینه‌های شرکت‌های بهره‌برداری شرکت ملی نفت ایران گفت: هم‌اکنون هزینه افزایش تولید یک بشکه نفت در میدان‌های جدید بیش از هزار دلار است، در حالی که در این طرح با هزینه‌های بسیار کمتر برداشت از چاه‌های مرده و کم‌بازده را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به وجود تأسیسات فرآورش و انتقال در جوار چاه‌های کم‌بازده نفتی گفت: به محض افزایش تولید در این چاه‌ها، این افزایش تولید بدون فوت وقت در داخل مصرف یا صادر می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه میانگین تولید چاه‌های نفتی کشور روزانه ۱۵۵۰ بشکه است گفت: با احیای چاه‌های کم‌بازده در سال‌های آتی تولید نفت افزایش خواهد یافت.

آغاز ۱۱۰ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی

ناصر اسکندری معاون راهبری تولید برق حرارتی گفت: از ابتدا مهر بیش از ۱۱۰ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی به منظور افزایش آمادگی این واحدها برای تولیدبرق پایدار در پیک تابستان آینده آغاز شد.

وی ادامه داد: شرکت برق حرارتی در کنار بهره‌برداری از واحدهای جدید نیروگاهی، هر ساله برنامه مدونی به منظور آماده‌سازی واحدهای موجود برای تولید انرژی حداکثری در دوره اوج بار در دستور کار قرار می‌دهد که در همین راستا برای نخستین بار برای پیک تابستان امسال بیش از ۹۷ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی با صرف ۳.۵ میلیون نفر ساعت کار انجام شد تا رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت برسد و نیروگاه‌ها برای تابستان با حداکثر ظرفیت آماده تأمین برق مورد نیاز کشور باشند.

وی تاکید کرد: انجام به موقع و با کیفیت برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی در کنار بهره‌برداری مسئولانه از این واحدها موجب شده است تا در پیک تابستان امسال ضریب آمادگی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی به ۹۹ درصد برسد. دست‌یابی به این رقم در حالی است که متوسط آمادگی تولید نیروگاه‌های حرارتی در جهان حدود ۹۵ درصد است.

تکمیل ۲۰‌ میلیارد دلار پروژه نفتی در ۲ سال

جواد اوجی وزیر نفت گفت: از آغاز به‌کار دولت سیزدهم تاکنون، حدود ۲۰ میلیارد دلار طرح‌های بالادستی و پایین‌دستی به بهره‌برداری رسیده است که اکثر آن‌ها طرح‌های نیمه‌تمام بودند.

وی افزود: برای عمل به تکالیف مندرج در قانون هوای پاک روز جمعه (هفتم مهر) واحد تصفیه گازوئیل پالایشگاه نفت اصفهان با ظرفیت تولید روزانه ۱۶ میلیون لیتر و کیفیت یورو ۵ به ارزش ریالی ۶.۸ هزار میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری ۵۱۱ میلیون یورو از سوی رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

وی تصریح کرد: با افتتاح واحد تصفیه گازوئیل پالایشگاه نفت اصفهان، ۳۰۰ تن گوگرد جمع‌آوری می‌شود.

واحدهای ۷ و ۸ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران تکمیل می‌شود

محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ضمن ارزیابی مثبت درباره روند اجرا و پیشبرد واحدهای ۷و ۸ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب، گفت: پیشرفت این پروژه در ۸ ماه اخیر بسیار قابل توجه بوده و باید این روند با همین شیب صعودی ادامه یابد.

وی با تاکید بر ضرورت رفع محدودیت‌ها و موانع در مسیر اجرای مناسب این مهم، افزود: خوشبختانه هم‌اکنون محدودیتی در راستای اجرای این پروژه وجود ندارد و انتظار می‌رود تا پایان سال‌جاری ساخت بخش مایع پروژه واحدهای ۷ و ۸ تکمیل شود.

احتمال وقوع بارش‌های شدید و طغیانی شدن رودخانه‌ها

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور در این خصوص گفت: بر اساس نتایج مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی و هشدارهای صادره از سوی سازمان هواشناسی کشور و تحلیل سامانه بارشی فعال در نوار شمالی کشور، طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۲ و ۱۳ مهرماه احتمال وقوع سیل در استان‌های شمالی کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی دارای حساسیت بوده و در سطح هشدار برای وقوع سیلاب قرار دارند، ادامه داد: استان‌های کرمانشاه، کردستان، همدان، زنجان، قزوین، تهران، البرز، خراسان رضوی و بخش شمالی استان سمنان نیز شاهد بارش‌های رگباری خواهند بود.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه شدت وقوع بارش در برخی ساعات در استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی بالا خواهد بود، نسبت به افزایش ناگهانی دبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها هشدار داد و از احتمال وقوع خسارت‌های جانی و مالی خبر داد.

چهار میدان نفتی و گازی جدید کشف شد

جواد اوجی وزیر نفت گفت: چهار میدان نفتی و گازی با عملیات اکتشافی که در سراسر کشور انجام شده است، کشف شد.

وی افزود: میزان کشف در حوزه نفت و گاز بالغ بر ۲.۶ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن مایع یعنی هم نفت و هم گاز قابل استحصال طی این دو سال بوده است.

وزیر نفت بیان کرد: چهار میدان نفتی و گاز شامل میدان گازی چشمه‌شور در شمال شرق کشور در استان خراسان رضوی، میدان نفتی ایلکان یا ایرکان در استان گلستان، میدان نفتی تنگو و گناوه در استان بوشهر هستند.

اوجی ادامه داد: با عملکرد اکتشاف طی ۲ سال فعالیت دولت مردمی چهار میدان نفتی و گازی که حجم نفت و گاز قابل استحصال، ۲.۶ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن مایع است انجام یا کشف شد.

دولت جسارت تغییر در شیوه سهمیه بندی بنزین را ندارد

محمد جواد نوفرستی با اشاره به اینکه طرح یارانه بنزین به اشخاص ۱۰ سال است برای اجرای عدالت در جامعه ارائه شده، گفت: طی سالهای گذشته طرحی مبنی بر یارانه بنزین به تمام اشخاص تقدیم مجلس شد زیرا افرادی هستند که به هیچ‌وجه از یارانه بنزین استفاده نمی‌کنند در حالی که باید ساز و کاری تدوین شود که همه از یارانه بنزین بهره مند شوند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه اجرای این طرح به درستی می‌تواند از قاچاق سوخت هم جلوگیری کند اضافه کرد: اعدادی که اعلام می‌شود تحت عنوان مصرف بنزین در واقع فروش روزانه است یعنی مصرف واقعی به علاوه قاچاق، که این طرح می‌تواند از قاچاق سوخت نیز جلوگیری کند.

وی در پاسخ به این سوال که اجرایی شدن این طرح منجر به افزایش تورم می‌شود یا خیر گفت: هر موضوعی که نقدینگی ایجاد کند نیز تورم به دنبال دارد.

نوفرستی توضیح داد: اجرایی شدن این طرح اگر لازمه تغییر قیمت باشد قطعاً تورم زا است، اما اگر با همین قیمت بنزین نحوه سهمیه بندی تغییر کند ممکن است درصد کمی تورم داشته باشد اما دلیل نمی‌شود هدف اصلی که عدالت باشد نادیده گرفته شود و اگر اثر تورمی داشته باشد نا چیز خواهد بود.

وی در خاتمه افزود: این طرح بیش از ۱۰ سال است که اجرایی نمی‌شود زیرا یا جسارت اجرای آن وجود ندارد و یا متوجه اهمیت آن نمی‌شوند.

اخبار و اعداد واردات بنزین زاییده دستگاه‌های شایعه‌پراکنی است

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: دستگاه‌های شایعه‌پراکنی فضای مجازی به‌طور مستمر مشغول کارند و اعدادی غیرمنطقی و غیرکارشناسی اعلام می‌کنند که در این باره لازم است اهالی فن و کارشناسان و مردم اخبار دقیق و صحیح آماری را از منابع اصلی دریافت کنند.

وی شایعه‌های واردات روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین در فضای مجازی را دروغ دانست و گفت: واردات این مقدار بنزین به بیش از ۶ میلیارد لیتر ظرفیت ذخیره‌سازی نیاز دارد.

وی با تأکید بر اینکه کل مخازن ذخیره‌سازی ما پاسخگوی این مقدار واردات بنزین نیست، تأکید کرد: این موضوع در حالی است که ما روزانه ۱۱۷ میلیون لیتر بنزین نیز در داخل کشور تولید می‌کنیم، پس چگونه می‌توانیم این حجم بنزین را ذخیره کنیم، بنابراین اطلاعاتی که در فضای مجازی در حوزه بنزین، مصرف سوخت، قیمت و سیاست‌های قیمتی و غیر قیمتی مطرح می‌شود، بیشتر نادرست است و اطلاعات صحیح باید از مجموعه‌های کارشناسی دریافت شود و به این اطلاعات نادرست توجه نکرد.

افزایش ۷ میلیارد مترمکعبی تولید گاز در تابستان

احمد زمانی، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران نیز گفت: پارسال زمستان بدون دغدغه‌ای را از نظر تولید و انتقال پایدار گاز گذراندیم و امسال هم باید همانطور باشد.

وی افزود: بخش تولید، انتقال و توزیع تنها بخشی از فرآیند فعالیت هستند و بسیاری از همراهان صنعت گاز برای این کار تیمی جهاد می‌کنند.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز با بیان اینکه لازمه تولید موفق، آمادگی کارکنان به عنوان رکن اصلی تولید است، تاکید کرد: تعمیرات اساسی امسال هم با برنامه‌ریزی دقیق و کاهش مدت زمان آن انجام و سبب شد تولید گاز در تابستان ۷ میلیارد مترمکعب گاز نسبت به پارسال افزایش یابد که نبود قطعی در حوزه برق و صنعت هم به همین دلیل بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.