تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
کد خبر : 5685

افزایش ۱۴ درصدی ذخیره سازی گاز در مخازن شوریجه و سراجه

افزایش ۱۴ درصدی ذخیره سازی گاز در مخازن شوریجه و سراجه

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: در بخش ذخیره‌سازی گاز در مخازن توانستیم ۱۴ درصد بیشتر گاز را در مخازن شوریجه و سراجه تزریق کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید عقلی سرپرست دیسپچینگ شرکت ملی گاز در در نشست چالش‌های مدیریت تولید و مصرف گاز گفت: در سال جاری تعمیرات اساسی مجموعه‌های انتقال و پالایشی تکمیل دو مرکز دیسپچینگ گاز کشور ۳۹ هزار کیلومتر شبکه، ۲۲ پالایشگاه و همه صنایع بالادست را زیر نظر دارد تا بتواند در همه نقاط ایران، روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز تولیدی برابر با ۵.۵ میلیون بشکه نفت خام را راهبری کند.

وی ادامه داد: ۹۳ درصد تولید برق کشور وابسته به گاز است و در هشت ماه امسال ۵ میلیارد مترمکعب گاز بیشتر به مجموعه نیروگاه‌های گاز تخصیص داده شد.

به گفته این مقام مسئول، ۵ میلیارد مترمکعب ذخیره راهبردی در سوخت‌های دیگر فراهم شد تا در زمستان سال ۱۴۰۲ وزارت نیرو بتواند برق مورد نیاز را تأمین کند.

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به افزایش مصرف گاز در بخش‌های مختلف، خاطر نشان کرد: در بخش صنعتی ۲ میلیارد مترمکعب گاز بیشتر نسبت به دوره مشابه پارسال تحویل داده شد، پس انتظار ارزش افزوده بیشتری از آنها می‌رود، همچنین در بخش فولادی نیز افزایش برداشت ۳ میلیارد مترمکعبی گاز از سال ۱۴۰۱ محقق شد که این اقدام‌ها ارزش افزوده بسیار بالایی دارد.

عقلی با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای ذخیره سازی گاز اضافه کرد: در بخش ذخیره‌سازی گاز در مخازن توانستیم ۱۴ درصد بیشتر گاز را در مخازن شوریجه و سراجه تزریق کنیم، همچنین تزریق گاز به خطوط انتقال گاز تنها طی چهار روز از ۸۱۰ به ۸۲۰ خط افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه در بخش انتقال گاز با مدیریت در بخش‌های مختلف نگهداری، ۱۰ درصد مصرف سوخت کاهش یافت، یادآور شد: شرکت ملی گاز در مناطق جنوب کشور ۲ درصد افزایش تولید داشته است، افزون بر آن بیش از ۱۲ میلیون مترمکعب از گازهای مشعل جمع‌آوری شده است تا در بخش بالادستی به شبکه گاز کشور بازگردانده شود که هزینه‌های بسیار زیادی به‌همراه دارد.

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با انتقاد از روند مصرف گاز در کشور گفت: در مناطق کوهستانی کشور برخی مشترکان در دمای منفی ۱۰ درجه استخر روباز زدند، سپس نسبت به قبض گاز ۵ میلیون تومانی معترضند. این روند مصرف از سوی درصد کمی از مشترکان پذیرفته نیست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.