تاریخ انتشار : شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
کد خبر : 5665

تامین منابع مالی برای توسعه نیروگاه‌ها مقیاس متوسط

تامین منابع  مالی برای توسعه نیروگاه‌ها  مقیاس متوسط

مدیر عامل ساتبا گفت: پس از ابلاغ مصوبه ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی، در ادامه نیز مصوبه ۴۵۰۰ مگاواتی دیگری تعیین تکلیف شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود کمانی معاون وزیر نیرو و مدیر عامل ساتبا در آئین تفاهم نامه اعطای تسهیلات ریالی به نیروگاه‌های تجدیدپذیر و صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در ابتدای دولت سیزدهم ۱۰ هزار مگاوات توسعه تجدید پذیر ها در دستور کار قرار گرفت و طی جلساتی که با مقامات برگزار شد و مصوباتی که در برنامه هفتم داشتیم، جمع بندی به این نتیجه رسید که برنامه احداث ۳۰ هزار مگاوات توسعه تجدیدپذیر را طی ۵ سال آینده داشته باشیم که بخشی از آنکه معادل ۱۰ هزار مگاوات است تا پایان دولت محقق خواهد شد.

کمانی افزود: در ابتدا مصوبه ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی اعطا شد و ماه گذشته نیز مصوبه ۴۵۰۰ مگاواتی دیگری تعیین تکلیف شد. مصوبه ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی نیز تاکنون اخذ شده است و در کنار این موارد احداث ۱۰ هزار و ۶۰۰ مگاوات نیروگاه را از طریق فاینانس داریم. همچنین توسعه نیروگاه‌ها در طرح نیروگاه‌های خود تأمین صنایع پیگیری می‌شود.

معاون وزیر نیرو تاکید کرد: برای توسعه نیروگاه مقیاس کوچک از طریق شهرک‌های صنعتی و ایجاد شهرک‌های خورشیدی را دنبال می‌کنیم که مجموع این برنامه هدف‌گذاری ۳۰ هزار مگاواتی ما را تشکیل خواهد داد. ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در حال حاضر در حال احداث است.

رئیس سازمان ساتبا با اشاره به گلوگاه‌های توسعه انرژی تجدیدپذیر گفت: مجوزهای زمین، محیط زیست و اتصال به شبکه در نیروگاه‌های تجدید پذیر در حال پیگیری است که اخذ مجوزها تسریع شود. مسئله بعدی بحث تأمین مالی است و ما باید منابع مالی مختلفی را در نظر بگیریم و در این راستا تفاهم نامه‌ای با صندوق توسعه ملی داشتیم که برای احداث نیروگاه‌های بزرگ ۵ همت تسهیلات داده شود.

وی افزود: در قرارداد جدید منابع برای توسعه نیروگاه‌ها را مقیاس متوسط که تا ۳ مگاوات هستند را تأمین مالی کنیم. همچنین منابعی را از صنایعی که بالای ۱ مگاوات هستند دریافت می‌کنیم که این منابع صرف توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر خواهد شد. صنایعی که خودشان اقدام به احداث نیروگاه کنند از این پرداخت معاف خواهند بود. نیروگاه‌های دیگر یا یا از تابلو سبز خرید را انجام دهند، یا این مبلغ بر قبوض آنها حساب خواهد شد.

کمانی خاطر نشان کرد: توسعه زنجیره فوتوولتاییک از بخش‌های مهم توسعه انرژی پاک است و باید کارخانه‌هایی را احداث کنیم که زنجیره تولید تجهیزات تجدید پذیر در کشور ایجاد شود. این موضوع به عنوان سند ملی در دست اقدام است که بتوانیم سالانه تا ۸ هزار مگاوات زنجیره تولید داشته باشیم.

معاون وزیر نیرو توضیح داد: قدم بعدی ما بهره‌وری است که توانستیم با افزایش تولید موتور با راندمان بالا برای کولرهای آبی است تفاوت مصرف برق در فصل گرم و سرد سال ۳۰ هزار مگاوات و ناشی از سیستم‌های سرمایشی است اما این موتورها باعث کاهش ۶۰ درصدی مصرف برق کولرها خواهد شد.

وی در رابطه اقدامات انجام گرفته در حوزه تجدید پذیرها گفت: سال گذشته با کمک سازمان استاندارد ۳ درجه از رتبه‌های پایین برچسب انرژی کولرهای آبی حذف شد. که تعداد قابل توجهی از کولرها در این رده بودند. از ابتدای دی نیر ۳ درجه دیگر از رده‌های دیگر کولرهای آبی حذف خواهد شد و تمامی کولرها با راندمان بالای A تولید می‌شوند.

کمانی با اشاره به رشد قابل توجه موتورهای کولر با راندمان بالا گفت: از طریق منابعی که در نظر گرفته شد، میزان تولید از ۲۰ هزار موتور در سال به بالای ۳۰۰ هزار دستگاه رسیده که باید در گام بعدی به ۱ این میزان را به میلیون موتور افزایش دهیم. اگر بتوانیم جایگزینی کولرهای قدیمی را انجام دهیم بیش از ۸ هزار مگاوات کاهش مصرف تحقق می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.