تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶
کد خبر : 2051

خروجی سد زاینده‌رود با رعایت دِبی پایه رودخانه کاهش یافت

خروجی سد زاینده‌رود با رعایت دِبی پایه رودخانه کاهش یافت

اصفهان- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به کاهش خروجی سد زاینده‌رود در پی سیلابی شدن رودخانه، گفت: با توجه به کدورت آب در بالادست سد، دبی پایه رعایت می‌شود.

محمود چیتیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درخصوص سیلابی شدن رودخانه زاینده‌رود و کاهش خروجی از سد، اظهار داشت: دبی پایه رودخانه زاینده‌رود با توجه به اینکه مسئله شرب مطرح است، رعایت می‌شود.

وی اضافه کرد: آب در بالادست سد کمی کدورت دارد اما دِبی (آب‌گذری) پایه زاینده‌رود حفظ شده تا آب شرب دچار مشکل نشود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه خروجی سد در این شرایط کمی کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که تمامی مسیل‌ها حد فاصل سد زاینده‌رود تا سد چم آسمان سیلابی است و آب را کدر می‌کند و در این شرایط اگر در محل سد چم آسمان، دبی پایه را نداشته باشیم کدورت آب بسیار افزایش می‌یابد و میزان آب شرب مشکل پیدا می‌کند؛ از همین رو دبی پایه رودخانه را حفظ کردیم.

چیتیان افزود: صبح امروز آب شرب به لحاظ کدورت مشکل پیدا کرد که با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان و با توجه به فرآیندهای کارشناسی از ساعت ۱۲ ظهر شرایط تصفیه خانه باباشیخ‌علی به حالت نرمال خود بازگشت.

هدایت سیلاب به سمت تالاب گاوخونی

وی در خصوص بالا آمدن حجم آب رودخانه زاینده‌رود و احتمال هدایت سیلاب به سمت تالاب گاوخونی نیز، گفت: با توجه به اینکه در زمان حاضر آب برای کشاورزان شرق و شبکه‌های آبیاری توزیع می‌شود قطعاً تلاش می‌کنیم حجم مناسبی را نیز به سمت تالاب هدایت کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی بارش‌های ۴۸ ساعت اخیر و طغیان رودخانه شور دهاقان و جریانات بین حوضه‌ای، ظهر امروز سیلاب به سمت رودخانه زاینده‌رود شهر اصفهان جریان یافت و سبب بالا آمدن آب رودخانه شد. این در حالی است که از شامگاه پنجشنبه ۲۰ بهمن نیز با هدف توزیع آب برای کشت پاییزه دوم کشاورزان شرق اصفهان خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافت تا در مدت ۱۰ روز بین شبکه‌های آبیاری شرق توزیع شود و در این آب در رودخانه شهر اصفهان نیز جریان دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.