تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۶
کد خبر : 1810

طرح تامین ۵۶۰ میلیون مترمکعب آب از جنوب اصفهان آغاز شده است

طرح تامین ۵۶۰ میلیون مترمکعب آب از جنوب اصفهان آغاز شده است

اصفهان- استاندار اصفهان گفت: بخشی از پروژه تامین ۵۶۰ میلیون مترمکعب از منابع آب جنوب استان اصفهان آغاز شده اما برای ادامه نیاز به مساعدت و همراهی وزارت نیرو است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا مرتضوی شامگاه چهارشنبه در برنامه‌ای تلویزیونی در شبکه اصفهان، در خصوص پروژه‌های تأمین آب استان، اظهار داشت: استانداران قبلی با مساعدت‌های شرکت آب منطقه‌ای مطالعات بسیاری در خصوص پروژه‌های آبی انجام داده بودند که از سال گذشته با استناد به همان مطالعات و بررسی‌های بعدی و فرض کردن شرایط و ظرفیت‌های جدید دیگری، سعی کردیم یک بسته پیشنهادی برای برطرف کردن مسائل و مشکلات استان فراهم شود که البته وزارت نیرو در این زمینه بسیار کمک کرد.

وی ادامه داد: با جلساتی که خدمت رئیس جمهوری بودیم این برنامه به سمت نهایی شدن رفت و در اردیبهشت ماه سال جاری بود که بسته نهایی ما تقدیم ایشان شد.

استاندار اصفهان افزود: جلسه‌ای که پیرو سفر رئیس جمهوری محترم به اصفهان بین ما، وزارت نیرو و ایشان برگزار شد، رئیس جمهوری تاکید کردند که تا یک ماه آینده پروژه‌ها جمع بندی و نهایی شده و به ایشان ارائه شود که با یکی دو ماه تأخیر ۲۷ مرداد ماه وزارت نیرو بسته نهایی را به محضر رئیس جمهوری ارائه کرد.

آخرین وضعیت پروژه انتقال آب دریا به اصفهان

مرتضوی خاطرنشان کرد: در بخش تأمین آب، پروژه انتقال آب از دریا از منطقه سیریک خط مجزایی برای اصفهان تعریف شده که برداشت ۲۰۰ میلیون مترمکعب در مقطع اول برای آن پیش‌بینی کردند و تا ۴۰۰ میلیون مترمکعب امکان توسعه دارد.

وی با اشاره به اینکه کارهای مطالعاتی و جلسات بسیاری در خصوص انتقال آب دریا انجام شد و به نتیجه رسید، اظهار داشت: این پروژه از اوایل شهریور ماه سال جاری کلنگ زنی شد و اکنون در ۲۰ کارگاه در مناطق و استان‌های مختلف مسیر این پروژه در حال انجام است.

استاندار اصفهان افزود: دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی استان، اتاق بازرگانی و مجموعه‌های فولادی برای اجرای این پروژه پشتیبانی‌های خوبی داشتند.

مرتضوی ابراز داشت: پروژه بعدی، تأمین ۵۶۰ میلیون مترمکعب آب از منابع آبی جنوب استان اصفهان بوده که امید است با مطالعاتی که انجام شده این پروژه نیز در اولین فرصت شروع شود هرچند بخشی از ابتدای پروژه را شروع کردیم اما برای ادامه نیاز به همراهی و مساعدت وزارت نیرو است؛ این طرح مشکلات زیست محیطی ندارد و کارهای آن انجام شده است.

برداشت‌های در مسیر زاینده‌رود کنترل می‌شود

مرتضوی با بیان اینکه کنترل منابع و مصارف و مدیریت برداشت‌های یکی دیگر از پروژه‌های مصوب است، تصریح کرد: وزارت نیرو متعهد شده که کل مسیر را کنترل کرده و با نصب کنتورهای هوشمند برداشت‌ها را متوقف کند؛ وزیر نیرو قول داده تا پایان اسفند این طرح در سراسر مسیر زاینده رود انجام شود که البته تحقق این امر همکاری‌های خوب مردم مناطق مختلف از پایین دست و بالادست حوضه را می‌طلبد.

احیای تالاب گاوخونی را مجدانه پیگیری می‌کنیم

استاندار اصفهان در خصوص طرح احیای تالاب بین المللی گاوخونی نیز گفت: پروژه‌ای تحت عنوان احیای تالاب‌ها روی میز معاون اول محترم رئیس جمهوری است و جلساتی پیرامون آن بوده که یکی از پروژه‌ها تالاب گاوخونی است.

مرتضوی ادامه داد: ما اگر که بتوانیم در این مسیر حقابه تالاب را که ۱۷۶ میلیون مترمکعب در سال است، دنبال کنیم و سازمان محیط زیست کشور و اداره کل محیط‌زیست پیگیری کنند و مطالبه جدی در خصوص گاوخونی صورت بگیرد این اتفاق ممکن خواهد بود.

وی تصریح کرد: گاهی اجحاف می‌کنیم مانند اتفاقاتی که طی این سال‌ها متأسفانه برای محیط زیست افتاده است و ما باید مجدانه پیگیری کنیم که در آینده شرایط زندگی در مناطق مرکزی کشور را دچار مشکلات صعب نکنیم. این امر با کار جدیدی که در سطح دولت در حال انجام است، پیگیری می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.