تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
کد خبر : 2969

آب موجود در سدهای مشهد ۴۶ درصد کاهش دارد

آب موجود در سدهای مشهد ۴۶ درصد کاهش دارد

مشهد ـ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: آب موجود در سدهای مشهد نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۶ درصد کاهش دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین اسماعیلیان ظهر چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: هم اینک حجم ذخیره آب در سدهای مشهد کمتر از ١٧ درصد است و آب موجود در سدها نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۶ درصد کاهش دارد و فقط ١۴ درصد از حجم ذخیره سد دوستی آب دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد بیان کرد: امسال میزان برداشت از سدها را به حداقل رساندیم اما نسبت به پارسال ٩ درصد از منابع زیرزمینی بیشتر برداشت شد.

وی با تاکید بر فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب گفت: در سال جاری در بخش خانگی ١١ درصد کاهش مصرف نسبت به سال گذشته ثبت شده که بیانگر رعایت مدیریت مصرف توسط شهروندان است اما همچنان باید روند مصرف کاهشی باشد.

اسماعیلیان در خصوص اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در مشهد افزود: هم اینک ٨٢ درصد از جمعیت این کلانشهر تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب هستند اما در بخش تصفیه خانه‌های فاضلاب، عقب ماندگی‌های وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: ظرفیت تصفیه خانه‌های فاضلاب مشهد هم اینک ٢۶٣ هزار میلیون متر مکعب است و تا سال ١۴٠٢ حدود ١٠٠ هزار متر مکعب به این ظرفیت افزوده می‌شود و برای تکمیل ظرفیت تصفیه خانه‌ها در سال جاری نیاز به هفت هزار میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است.

وی گفت: ٩٨ درصد مساحت مشهد در وضعیت خشکسالی شدید و ۶٠ درصد از این مساحت در وضعیت خشکسالی بسیار شدید است.

اسماعیلیان افزود: در دهه سوم خشکسالی قرار داریم و میزان بارندگی در سال آبی جاری در مشهد از ابتدای مهر ماه تا کنون ۶٠ میلیمتر بود که این رقم در مدت مشابه پارسال ٨١ میلیمتر و در دوره بلند مدت نیز ١٣۴ میلیمتر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد اظهار کرد: با ادامه روند خشکسالی در شرایط اوج مصرف در مشهد نظیر تابستان پیش رو ٣٠ درصد کمبود آب پیش بینی شده و چهار متر مکعب در ثانیه کمبود آب خواهیم داشت.

وی گفت: برای تأمین این کسری آب طرح‌های اضطراری در دست اجراست که ۵٠ درصد از این کمبود را جبران خواهد کرد همچنین طرح‌های دیگری نیز اجرا می‌شود تا به جیره بندی آب نرسیم چون جیره بندی، خط قرمز ماست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.