تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
کد خبر : 1687

آغاز گام دوم هوشمندسازی یارانه آرد / جمعیت شاغلین افزایش یافت

آغاز گام دوم هوشمندسازی یارانه آرد / جمعیت شاغلین افزایش یافت

سخنگوی اقتصادی دولت از آغاز گام دوم هوشمندسازی یارانه آرد از شب گذشته خبر داد و گفت: طی یک ماه آینده شناورسازی نیز صورت می‌گیرد و هر نانوا معادل هر نانی که می دهد آرد می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید احسان خاندوزی امروز در نشست خبری در مورد زلزله خوی گفت: در ذیل شبکه بیمه‌ای کشور برای بازپرداخت بیمه به حادثه دیدگان این زلزله اقداماتی را تا پایان هفته انجام خواهیم داد. علاوه بر شبکه بیمه صندوق حوادث بیمه‌ای ساختمان هم اقداماتی را انجام خواهد داد.

نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد رسید

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره تداوم روند سرمایه گذاری اقتصادی در نیمه نخست امسال و نرخ رشد اقتصادی افزود: آمار اشتغال تأیید کننده نرخ‌های رشد نیمه نخست امسال است؛ در پاییز امسال نسبت به پاییز پارسال بیش از ۵۳۵ هزار نفر افزایش اشتغال خالص صورت گرفته گرفته است. مجموع شاغلین به ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده که این عدد همزمان با افزایش یک دهن درصدی نرخ مشارکت است. نرخ بیکاری هم به ۸.۲ درصد رسید.

خاندوزی اضافه کرد: یعنی امسال مجموع شاغلین کشور ۷۵۰ هزار نفر بیش از سال ۹۶ یعنی قبل از تحریمهاست.

وی ادامه داد: میزان اشتغال بخش صنعت ۲ درصد افزایش یافت و به بیش از ۸ میلیون و ۳۲۹ هزار نفر رسید که ۶۶۶ هزار نفر بیش از اشتغال صنعتی سال ۹۶ است.

خاندوزی افزود: شاهد افزایش ۵۵۲ هزار نفری بخش خدمات هستیم که تعداد شاغلین به بیش از ۱۲ میلیون نفر رسیده است.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی به دلیل کاهش بارشها و سایر موانع شاهد کاهش ۱۸۳ هزار نفری شاغلین بوده‌ایم.

به گفته خاندوزی، سهم اشتغال ناقص از کل اشتغال کشور به ۹.۵ درصد رسیده است.

وزیر اقتصاد افزود: نرخ بیکاری مردان در پاییز ۶ دهم درصد و نرخ بیکاری زنان ۱.۵ درصد کاهش یافته است.

صدور ۲۳۰ هزار مجوز بدون حضور فیزیکی

خاندوزی تصریح کرد: برخی رسانه‌ها نسبت به ایجاد اشتغال تردید کرده بودند که باید بگویم عوامل متعددی در افزایش اشتعال مؤثر است به ویژه نرخ رشد اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری؛ علاوه بر آن تسهیل مجوزهای کسب و کار به ویژه در بخش خدمات بسیار مؤثر است.

وی گفت: با اصرار دولت مبنی بر تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، امروز حدود ۲۳۰ هزار نفر کار آفرین جوان کشور مجوز کسب و کار را بدون مراجعه حضوری و کاغذبازی به دست آوردند. البته ۱۴۰ هزار نفر هم در صف بررسی دستگاه‌های اجرای برای دریافت مجوز هستند.

خاندوزی ادامه داد: در روزهای گذشته ۹۸ شرط اضافه همچون تأهل و تجرد، سوپیشینه، سن، برخی از تأیید صلاحیت‌های متقاضی که نیازمند امضای طلایی مدیران بود و … را از تمام مجوزهای کسب و کار حذف کردیم.

وی افزود: این ۹۸۰ شرط صلاحدید دستگاه‌ها بود و هیچ مجوز قانونی پشتوانه آنها نبود.

خنگوی اقتصادی دولت گفت: در مورد سایر شروط که مانع قانونی دارد لایحه‌ای تهیه شده و به مجلس ارسال خواهد شد.

آغاز گام اول از فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه از دیشب

وی در مورد یارانه نان اظهار کرد: از دیشب گام اول فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد کشور اجرا شد و کمک هزینه نانوایان از دیشب به دو برابر افزایش یافت.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: طی یک ماه آینده شناورسازی نیز صورت می‌گیرد و محدودیت آرد هر نانوایی برداشته می‌شود و هر نانوا معادل هر نانی که در اختیار مردم قرار دهد آرد می‌گیرد؛ یعنی با هر میزان عملکرد، نانوایان می‌توانند آرد بگیرند و بلافاصله همان شب دو برابر میزان گذشته برای کمک، در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد.

وی گفت: هیچ گونه محدودیتی در تعداد خرید نان و میزان یارانه نان ایجاد نخواهد شد. یارانه نان در بودجه ۱۴۰۲ نیز از ۷۰ هزار میلیارد تومان به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.

خاندوزی در مور محوزهای اصناف اظهار کرد: در مورد مجوزها سه مرحله را طی کردیم تا امروز به مجوزهای اصناف رسیدیم. حذف شروط زائد و شفاف ساری تمام قواعد مربوط به مجوزها و صدور مجوزها از درگاه یکپارچه ملی مجوزهای کسب و کار دو مرحله نخست بود. مرحله سوم نیز مرحله پاکسازی است که در این راستا ۹۸۰ شرط را حذف کردیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: تقریباً تمام مراحل مجوزهای اصناف از طریق درگاه ملی مجوزها انجام شده است؛ با این کار یک رویه ۱۰۰ ساله را در اقتصاد ایران تغییر دادیم تا درگاه ملی به صدور مجوزخای اصناف کمک کند. دیروز مجوز مربوطه به اصناف صادر شده که امیدواریم به زودی خبر نهایی شدن این بخش را اعلام کنم.

ادامه دارد…

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.