تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶
کد خبر : 504

انتقال ۵۰ درصدی بنزین کشور از منطقه خلیج فارس

انتقال ۵۰ درصدی بنزین کشور از منطقه خلیج فارس

ایران به عنوان یکی از بزرگترین دارنده ذخایر نفتی جهان هم اکنون روزانه بیش از سه میلیون بشکه نفت تولید می کند که در صورت افزایش تولید نیاز به توسعه زیر ساخت ها دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، روزانه بیش از ۳ میلیون بشکه نفت در کشور تولید می‌شود تا به عنوان یکی از دارندگان منابع نفت و گاز سوخت مورد نیاز کشور را تأمین کند، شاید در ابتدا کار ساده ای باشد اما این‌طور نیست. چرا که بیشتر پالایشگاه‌های ایران در جنوب کشور از خوزستان گرفته تا بندر عباس و عسلویه قرار دارد. اگر چه مناطق جنوبی همگی تأمین کننده سوخت مورد نیاز کشور هستند اما به نظر می‌رسد در ۳ پالایشگاه در هرمزگان سنگینی این بار را به دوش می کشند به طوری که بیش از نیمی از بنزین را در پالایشگاه‌های لاوان، بندرعباس و ستاره خلیج فارس تولید می‌کنند در حالی که بازار مصرف آنها در شمال کشور قرار دارد، همین موضوع سبب شده تا خط انتقال فرآورده‌های نفتی همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

از انجا که این سه پالایشگاه بخش عظیمی از بنزین و سایر فرآورده‌های را تولید می‌کنند و در صورت اختلال انتقال بنزین به سایر نقاط کشور به معنای اختلال در کل کشور است، به همین دلیل منطقه خلیج فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران همواره تلاش کرده تا مشکلی در انتقال فراورده‌های نفتی این ۳ پالایشگاه مهم در هرمزگان وجود نداشته باشد، حالا هم تلاش می‌کند تا با احداث خط لوله جدیدی در مسیر بندر عباس، سیرجان و رفسنجان به موازات خط لوله قدیمی‌ای که در این مسیر قرار داشت در مسیر توسعه و افزایش انتقال تولید فرآورده‌های نفتی گام بردارد.

به گفته حمیدرضا کیهان پور، مدیر منطقه خلیج‌فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران، فرآورده‌های نفتی تولیدی در این ۳ پالایشگاه از طریق یک خط لوله ۲۶ اینچ که اواخر دهه ۶۰ برنامه احداث آن آغاز شده و در ابتدای دهه ۷۰ به بهره‌برداری می‌رسد، از بندرعباس به رفسنجان ظرفیت اسمی این خط ۲۷۰ هزار بشکه که معادل ۴۷ میلیون لیتر در روز است.

۱۳.۶ میلیارد لیتر فرآورده نفتی در ۹ ماهه سال جاری

مدیر منطقه خلیج‌فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران حمیدرضا کیهان پور گفت: این شرکت حلقه اتصال بین مجموعه پالایشگاه‌های کشور، شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی پخش ایران است که تأمین خوراک پالایشگاه‌های کشور و انتقال سوخت تولیدی پالایشگاه‌های کشور به تمام مناطق کشور را برعهده دارد. همچنین تأمین ارتباطات پایدار و انتقال شبکه اطلاعاتی خود شرکت خطوط لوله و مخابرات و سایر شرکت‌های نفتی است.

وی با بیان اینکه حوزه فعالیت منطقه خلیج‌فارس در استان هرمزگان و جنوب کرمان است، اضافه کرد: ۳ ابر پالایشگاه کشور در استان هرمزگان قرار گرفته است که شامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، پالایشگاه بندرعباس و پالایشگاه لاوان است.

به گفته کیهان پور ۱۳.۶ میلیارد لیتر در ۹ ماه امسال فرآورده نفتی مختلف از این خط لوله حمل شده که ۷۰ درصد این فرآورده بنزین بدون سرب و یورو، ۲۶ درصد نفتگاز یورو و ۴ درصد مربوط به نفت سفید است.

وی اضافه کرد: روزانه ۴۹ میلیون لیتر به صورت میانگین در روز از این خط لوله حمل شده است، که نشان می‌دهد که با احتساب زمان تعمیرات، بیش از ظرفیت اسمی خط لوله از آن استفاده می‌شود. در مواقعی در روز بیش از ۲۵ درصد از ظرفیت اسمی خط لوله ۲۶ اینچ است.

به گفته مدیر منطقه خلیج‌فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران در ۹ ماه امسال ۹ میلیارد و ۵۰۵ میلیون لیتر بنزین، ۳ میلیارد و ۵۶۰ میلیون لیتر نفت گاز یورو و معمولی و ۴۵۰ هزار لیتر نفت سفید حمل شده است.

مدیر منطقه خلیج‌فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران افزود: منطقه خلیج‌فارس بیشترین حجم انتقال فرآورده‌های نفتی را دارد و ۳.۷ کیلومتر از خط لوله ۲۶ اینچ بندرعباس به رفسنجان در منطقه خلیج‌فارس است.

وی با اشاره به احداث خط لوله ۲۶ اینچ جدید همان مسیر خط لوله قبلی به جز چند منطقه پر خط را طی خواهد کرد، گفت: طول آن ۴۶۰ کیلومتر خواهد بود و ظرفیت اسمی آن ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود و بر اساس برنامه‌ریزی‌های پالایشگاه ستاره خلیج فارس است و ظرفیت انتقال فراورده در این منطقه ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در ۲ پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و بندرعباس روزانه ۸۳ میلیون لیتر ۳ فرآورده بنزین، نفت گاز و نفت سفید تولید می‌کنند که به داخل کشور منتقل می‌شود، ادامه داد: برنامه این است که با ۲ رشته خط لوله فرآورده‌های نفتی را به مبادی مصرف منتقل کند.

مدیر منطقه خلیج‌فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران گفت: ایجاد پست‌های برق خط لوله ۲۶ اینچ جدید نهایی شده و آماده تحویل است. خط لوله در گستره اول ۷۵ درصد و در گستره دوم ۶۰ درصد پیشرفت دارد و تا پایان امسال بخش‌هایی از آن به مدار بهره‌برداری می‌آید و این خط به طور کامل توسط پیمانکاران داخلی اجرا می‌شود.

تعویض ۱۴ کیلومتری پوشش در خط ۲۶ اینچ

همچنین محمد نصر، معاون فنی منطقه خلیج فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران در رابطه با اقدامات ویژه منطقه خلیج فارس گفت: در راستای انتقال پایدار فرآورده‌های نفتی اقداماتی در منطقه خلیج فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران در حال انجام است و تعویض پوشش برخی از نقاط این خط لوله به منظور ضخامت سنجی آن انجام شده است.

به گفته نصر در سال گذشته و ۹ ماهه امسال ۱۴ کیلومتر تعویض پوشش در خط ۲۶ اینچ انتقال فرآورده از بندرعباس به رفسنجان انجام شده است.

وی ادامه داد: کل این خط لوله با پیگرانی هوشمند و رصد واحدهای مختلف انجام می‌شود و در کنار آن تعویض برخی نقاط نیز در دستور کار قرار دارد.

نصر با اشاره به یک پروژه ۲۲ میلیارد تومانی تعویض پوشش نیز به تازگی تعریف شده گفت: تجهیز کارگاه انجام شده است و در حوزه تعمیرات خط به تناسب فعالیت‌ها، تقویت خط موجود در حال انجام است.

معاون فنی منطقه خلیج فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران با اشاره به اینکه بیشترین فرآورده مربوط به بنزین است که از ۱.۵ میلیارد لیتر فرآورده ۱.۱ میلیارد لیتر مربوط به بنزین است توضیح داد: مابقی فرآورده‌ها مربوط به نفتگاز و نفت سفید می‌شوند که به ترتیب، ۳۰۰ میلیون لیتر نفتگاز و ۱۰۰ میلیون لیتر نیز مربوط به نفت سفید است.

استفاده از دانش بومی برای تعمیرات

نصر اضافه کرد: شرایط موتورها در ایستگاه‌های منطقه خلیج فارس مناسب بوده و سال گذشته اورهال یکی از موتورها توسط یکی از شرکت‌های داخلی انجام شد و هسته موتور را با دانش بومی تعویض و اکنون در مدار قرار دارد.

وی درخاتمه با اشاره به ایجاد کارگروه مبارزه با قاچاق توضیح داد: کارگروهی در ستاد منطقه خلیج فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران تشکیل شده تا احتمال سرقت و تجاوز به خطوط لوله را شناسایی کنند. با توجه به اینکه این منطقه در حاشیه خلیج فارس و دسترسی به آب‌های آزاد قرار دارد، احتمال قاچاق نیز بیشتر است با سیستم‌های کنترلی و پارامترهایی مانند فشار خط، هر برداشتی قابل شناسایی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.