تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶
کد خبر : 2988

بازدید سفیر تاجیکستان و هیئت همراه از موسسه تحقیقات آب

بازدید سفیر تاجیکستان و هیئت همراه از موسسه تحقیقات آب

سفیر تاجیکستان به همراه هیات همراه از بخش‌های مختلف موسسه بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مؤسسه تحقیقات آب، روز چهارشنبه در ابتدای بازدید، جلسه‌ای با حضور “محمدرضا کاویانپور” رئیس مؤسسه تحقیقات آب، “نظام‌الدین زاهدی” سفیر تاجیکستان، “محمد حاج رسولی‌ها” مشاور وزیر و مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، “محمدعلی فرحناکیان” مشاور وزیر و سرپرست مرکز امور بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی آب و برق، “خانم پَرسون” نماینده وزارت امور خارجه و جمعی از مدیران مؤسسه تحقیقات آب برگزار شد. در این جلسه کاویانپور ضمن خیرمقدم و خوش آمدگویی به میهمانان، در خصوص علت برگزاری این جلسه توضیحاتی ارائه داد. وی اشاره داشت همکاری‌های متقابل آینده و اهداف دهه آب و موضوع توسعه پایدار که باید در اجلاس جهانی آب مطرح شود سبب شد تا ما میزبان این بحث شویم. ظرفیت‌های منحصر به فرد مؤسسه تحقیقات آب و توانمندی‌های متخصصین حاضر در این مجموعه، زیربنای همکاری‌های اثرگذار و نتیجه بخشی خواهد بود. امیدواریم این جلسه زمینه همکاری‌های بیشتر را میان مؤسسه و دولت تاجیکستان فراهم کند. وی در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص معرفی و تاریخچه مؤسسه تحقیقات آب پرداخت. همچنین شروین فقیهی راد مدیر پژوهشکده مهندسی هیدرولیک و محیط‌های آبی، در خصوص پروژه‌ای متعددی که در حال حاضر، در دستور کار آن پژوهشکده است توضیحاتی ارائه داد. محمدجواد زارعیان مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب نیز در ادامه نشست، پس از معرفی مجموعه تحت نظارت خود، گروه‌های تخصصی در حال فعالیت ذیل پژوهشکده منابع آب را تشریح کرده و سامانه‌های طراحی شده و در حال بهره‌برداری آن مجموعه و نحوه فعالیت آن‌ها را به نمایش گذاشت. در ادامه عباس اکبرزاده مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب فعالیت‌های مربوط به مرکز تحت نظارت خود تشریح نمود و به سوالات مطرح شده توسط حاضرین در نشست پاسخ داد.
در ادامه جلسه مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در صنعت آب امکان همکاری در عرصه بین‌الملل را داریم و چه کشوری بهتر از کشور دوست و همسایه تاجیکستان تا در این زمینه همکاری لازم را داشته باشیم.
سرپرست مرکز امور بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی آب و برق نیز عنوان کرد: شرکت‌ها برای حضور و فعالیت در عرصه بین‌الملل لازم است فعالیت‌های خود را به شکل حرفهای ارائه دهند و مقدمات لازم را فراهم نمایند. در این زمینه مؤسسه تحقیقات آب این موارد را رعایت نموده است. فرحناکیان با اشاره به توانایی‌های کشور افزود: امکانات و توانایی‌های ما در بخش آب و برق، فراتر از حد استاندارد است.
در پایان جلسه سفیر تاجیکستان گفت: کشور ایران نه‌تنها در مسائل تحقیقات آب بلکه در دیپلماسی آب نیز پیشگام است. همچنین مؤسسه تحقیقات آب دارای ظرفیت‌های بالایی برای همکاری است و در حوزه آب تخصص دارد. وی افزود: انگیزه اصلی تاجیکستان برای همکاری در عرصه بین‌الملل، باوجود مساحت کم دارای ثروت‌های بزرگ آبی است و جزو کشورهای بالادست به‌حساب می‌آید که دارای منابع بسیاری ازجمله رودخانه‌ها، یخچال‌های طبیعی و تالاب‌ها است و سالانه ۶۴ میلیارد مترمکعب آب روان آشامیدنی در تاجیکستان موجود است که حدود ۶۰ درصد ذخیره‌های آب کشورهای آسیایی را تشکیل می‌دهد. هدف ما با توجه به وجود منابع آبی بسیار زیاد در تاجیکستان، کمک به سایر کشورهاست و ازاین‌رو درصدد همکاری با کشور هلند هستیم. بنابراین کشور ما با مشکل کم‌آبی مواجه نیست و بااین‌حال در عرصه دیپلماسی آب فعال هستیم و خواستار حل مسائل و مشکلات سایر کشورها در زمینه کمبود آب می‌باشیم و در این زمینه رئیس‌جمهور کشورمان فعال می‌باشند. زاهدی ادامه داد: یکی از اهداف کشور ما جلوگیری از پیامدهای منفی آب شدن یخچال‌های طبیعی است.
شایان ذکر است در پایان این جلسه، میهمانان از قسمت‌های مختلف مؤسسه تحقیقات آب شامل پژوهشکده مهندسی هیدرولیک، آزمایشگاه‌های تخصصی آب و فاضلاب و آزمایشگاه کالیبراسیون بازدید کرده و با ظرفیت‌های آن آشنا شدند

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.