تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
کد خبر : 2180

جزئیات همکاری با چین در بخش صنعت و معدن/ پیگیری تخلف خودروسازان در واگذاری‌های بی‌ضابطه

جزئیات همکاری با چین در بخش صنعت و معدن/ پیگیری تخلف خودروسازان در واگذاری‌های بی‌ضابطه

وزیر صمت از مذاکره بین ایران و چین برای همکاری در بخش‌های مختلف معدن، فولاد، مس، ماشین آلات، خودرو، موتور و لوکوموتیو خبر داد و گفت: گزارش‌هایی دریافت شده که چندین سازمان با یکی از خودروسازها که البته جزو دو خودروساز بزرگ نیست، برای کارکنان خود قراردادی بستند و خودرو گرفتند که این موضوع بررسی شده و با شرکت متخلف برخورد می‌شود.

سیدرضا فاطمی امین در یک برنامه تلویزیونی درباره پیگیری تخلف خودروسازان درباره ارائه خودرو به سازمان‌ها نیز گفت: اسفند ماه سال پیش رئیس جمهوری تاکید کردند که در واگذاری خودروها باید ضوابطی رعایت شود و نباید رانت در این بخش به وجود بیاید. گزارش‌هایی دریافت شده که چندین سازمان با یکی از خودروسازها که البته جزو دو خودروساز بزرگ نیست، برای کارکنان خود قراردادی بستند و خودرو گرفتند که این موضوع بررسی شده و گزارش در حال نهایی شدن است و با شرکت متخلف برخورد می‌شود. زیرا خودروهایی که باید در قالب قرعه‌کشی عرضه شود، نباید خارج از آن ارائه شوند.

وی در مورد نحوه برخورد با این اتفاق تصریح کرد: باید برخورد دو جانبه باشد، اما خودروهایی بودند که طبق قرارداد با آن خودروساز، به کارکنان سازمان تحویل داده شده است نه خود سازمان. هزینه خودروها پرداخت و مورد استفاده قرار گرفته و شاید برگشت آن موضوعیت نداشته باشد، اما آنچه خارج از ضابطه کار انجام شده، قطعاً قابل پیگیری است.

جزئیات همکاری ایران در صنعت و معدن

وزیر صمت در ادامه درباره همکاری ایران با چین تصریح کرد: چین یک اقتصاد بسیار بزرگ دارد. ۶۳۰۰ میلیارد دلار ارزش تجارت خارجی و ۱۷ هزار میلیارد دلار ارزش تجارت داخلی این کشور است و در انواع و اقسام رشته‌های صنعتی و فناوری ورود کرده و تنوع محصول بالایی دارد. نکته مهم دیگر این است که چین برای خودش جایگاه و شان مستقلی دارد و دنباله‌رو کشورهای غربی نیست. ما دشمنان مشترک داریم بنابراین توسعه تجارت دو کشور اهمیت دارد.

وی افزود: از اوایل امسال در حوزه‌های مختلف معدن مثل مس، فولاد و ماشین آلات تفاهمات و مذاکراتی بین دو کشور انجام شده است و به طور مثال در حوزه مس پروژه بزرگی تعریف شده که در صورت اجرا ظرفیت تولید مس تا یک میلیون تن می‌رسد و در بخش تامین ماشین آلات این طرح مذاکراتی با چین داشتیم. تولید یک میلیون تنی مس می‌تواند بیش از ۱۲ میلیارد دلار درآمد صادراتی ایجاد کند.

وزیر صمت در ادامه با اشاره به موضوع خام فروشی در حوزه معدن گفت: اکنون تقریبا خام فروشی نداریم. ۶۰۰ میلیون تن ماده معدنی برداشت می‌کنیم و تنها ۱.۷ درصد از مواد معدنی را به صورت خام صادر می‌کنیم و در عوض کلی مواد خام هم وارد کشور می‌شود. اما شمش مس و فولاد صادر می‌کنیم که آن هم باید تبدیل به ورق و سپس صادر شود.

فاطمی امین ادامه داد: در حوزه صنعت خودرو هم مذاکراتی بین شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های چینی انجام شده و تاکنون سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته است. همچنین در بحث موتور و لوکوموتیو و واگن مترو قراردادهای خوبی امضا شده که طی آن انتقال فناوری و ساخت داخل هم انجام می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.