تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
کد خبر : 2446

فولاد مبارکه با نگاه واقع‌گرایانه وارد عرصه نوآوری شده است

فولاد مبارکه با نگاه واقع‌گرایانه وارد عرصه نوآوری شده است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: فولاد مبارکه با نگاه واقع‌گرایانه وارد عرصه نوآوری شده است و به‌خوبی تشخیص داده است که باید در حوزه نوآوری چه اقدامی انجام دهد.

جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیر زآینده»»، رونمایی از استراتژی و سیاست‌های نوآوری فولاد مبارکه اصفهان با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، استاندار اصفهان، مدیرعامل، معاونین و جمعی از مدیران فولاد مبارکه، برخی مسئولان استانی و کشوری و حدود ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان کشور در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.  

در آئین افتتاحیه این جشنواره روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، بابیان مطلب فوق افزود: پیش‌ازاین شاهد بودیم که دانشگاه و دانشگاهیان برای ارتباط با صنعت هزار زحمت را متحمل می‌شدند تا بتوانند پروژه‌ای را مطرح کنند ولی امروز این خیلی خوشحال‌کننده است که شرکت معظم فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین، مؤثرترین و پیشروترین کارخانه فولادسازی کشو با تغییر نگاه واقع‌گرایانه در عرصه نوآوری و توسعه صنعتی کشور واردشده و موجبات توسعه و تحکیم علم و صنعت کشور را فراهم آورده است.
وی با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش در صنعت کشور گفت: سنگ‌آهن استخراج‌شده یا قیمت به‌مراتب پائین تر از محصولات نهایی در کارخانه‌هایی نظیر فولاد مبارکه به انواع محصولات فولادی تبدیل می‌شود و با چند ده برابر ارزش‌افزوده دیگر به بازار عرضه می‌شود. وقتی از اقتصاد دانش‌بنیان صحبت می‌کنیم دقیقاً به همین موضوع اشاره می‌کنیم که در دنیای رقابتی امروز دیگر پول، زمین، ساختمان و کارخانه تولید ثروت نمی‌کند و به‌جای آن مغزها و فناوری و دانش است که ثروت ایجاد می‌نماید. در شرایط فعلی شاهد این هستیم که در بالادست صنعت فولاد بسیاری از معادن در حال کار هستند. اما به دلیل عدم وجود نیروی متخصص، بخش اعظمی از منابع معدنی استخراج‌شده عمدتاً به‌صورت خام به فروش می‌رسد اگرچه در پایین‌دست نیز کارخانه‌های بسیاری در ادامه این چرخه تولید ثروت می‌کنند اما سؤال اینجاست که آیا این چرخه به‌درستی کار می‌کند؟
به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، شرکت‌های بزرگ و موفق نظیر فولاد مبارکه برای پیشتازی در بازار رقابت به سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌پردازند که در این زمینه فعالیت‌های توسعه‌ای خوبی را انجام داده‌اند تا درنهایت ثمرات خوبی را برای کشور به ارمغان آورند.

سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه در زنجیره ارزش باعث افزایش امیدواری در جامعه است
دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری متعهد است که با بیش از ۱۰۰ ابزار ارزشمند خود از زنجیره ارزش حمایت کند به همین خاطر از فولاد مبارکه درخواست داریم که سرمایه‌گذاری‌های خود را در این زمینه افزایش دهد چراکه این سرمایه‌گذاری‌ها باعث افزایش امیدواری در جامعه می‌شود.
وی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری خطرپذیر باید در دانش‌بنیان‌ها به معنای واقعی خطرپذیر باشد و از سوی دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید تلاش کنند تا با عرضه فناوری که با استفاده از مغز مولد نیروی دانشی انجام می‌شود، به صنایع کمک کنند.
معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان به خاطر ارزش‌آفرینی با سرمایه‌گذاری داخلی توسعه‌های موردنیاز خود را انجام می‌دهند به همین خاطر باید سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای شرکت‌های ضعیف‌تر و همکاری‌های با شرکت‌های قوی‌تر برای بالندگی بیشتر ایران در دستور کار زیست‌بوم فناوری قرار گیرد.

بزرگ‌ترین دست آورد فولاد مبارکه ایجاد کردن جریان انگیزه و امید برای کارهای بزرگ آینده کشور است 
وی ضمن قدردانی از اقدامات فولاد مبارکه در عرصه دانش‌بنیان گفت: اتفاقی که امروز در حال شکل‌گیری است طی ۵ تا ۱۰ سال آینده چشم اندازه روشنی ظهور خواهد داشت و فولاد مبارکه به‌خوبی تشخیص داده است که باید در حوزه نوآوری چه اقدامی انجام دهد. این جای خوشحالی است که امروز این حرکت در فولاد مبارکه شروع‌شده است. بدون شک جریانی که فولاد مبارکه به راه می‌اندازد خود می‌تواند در سطح کشور جریان ساز باشد. به اعتقاد من بزرگ‌ترین دست آورد فولاد مبارکه ایجاد کردن جریان انگیزه و امید برای کارهای بزرگ آینده کشور است که قطعاً در آینده نزدیک نتیجه این دستاوردها را مشاهده خواهیم کرد.

دهقانی در همین زمینه ادامه داد: امروز بزرگ‌ترین مسئولیت اجتماعی همه افرادی که در این کشور زندگی می‌کند، بها دادن، فضا دادن و امید آوری برای نسل جوان حاذق کشور است که به آبادانی این کشور امیدوار هستند. باید با صبوری و حوصله به معنای واقعی خطرپذیری کنیم. به خاطر داشته باشیم نباید از عرضه کردن فناوری‌ها و توانایی‌های ذهنی هراس داشته باشیم، شرکتی که ارزش‌افزوده ۵۰۰ درصدی ایجاد می‌کند نیاز به سرمایه‌گذاری ندارد. 

مدیر عامل فولاد مبارکه:
نگاه نوآورانه به مقوله نوآوری استراتژی جدید فولاد مبارکه است 
محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در این آئین، سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد: بشر از ابتدای خلقت آرزوهای دور و درازی نظیر پرواز در آسمآن‌ها، سرعت و درمان بیماری را داشته که با دست یابی به فناوری ساخت هواپیما، قطار، اتومبیل و تولید دارو و … توانست این آرزوها را محقق نماید.
وی از دست‌یابی به علم کیمیاگری به‌عنوان یکی دیگر از آرزوهای دیگر بشر نام برد و گفت: در این مسیر دانشمندان بسیار زیادی تلاش کرده‌اند تا به علم و اکسیری دست یابند و بتوانند انواع فلزات کم‌بها را به طلای باارزش تبدیل کنند و امروز شاهد این هستیم که بشر امروزی در بسیاری از این عرصه‌ها ازجمله صنعت فولاد به اکسیر موردنظر دست‌یافته است و به‌جایی رسیده است سنگ‌آهن را طی فرایندهایی به  انواع و اقسام فلزات ارزشمند تبدیل می‌نماید.  
مدیرعامل فولاد مبارکه از تولید انواع محصولات فولادی جدید ازجمله ورق‌های استینلس استیل در فولاد مبارکه اصفهان که در ادامه چرخۀ تولید به بسیاری از محصولات مورداستفاده در صنایع پزشکی، ساختمانی و لوازم‌خانگی و … تبدیل می شوند به‌عنوان مصداق بارزی از این موفقیت نام برد و گفت: این محصولات که در بازار چندین برابر ورق‌های معمولی ارزش‌دارند به نظر می‌رسد طی همان فرایند کیمیاگری باارزش‌تر شده‌اند. امروز نوآوری همان علم کیمیا و اکسیر است که چند هزار برابر ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند. مسیری که کیمیاگری طی می‌کند همان نوآوری است. مسیری که بسیاری از انسان‌ها بقای عمر خود را در جریان پیشرفت‌های علم پزشکی و تجهیزات آن مدیون آن هستند. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به  انگیزه‌های و تاریخچه ساخت فولاد مبارکه گفت: امروز فولاد مبارکه در ۳۰ سالگی دوم خود تصمیم گرفته است که در قالب تغییری اساسی نگاه نوآورانه به مقوله نوآوری داشته باشد. ما به دنبال یک نگاه تحولی و تحول در نگاه هستیم فولاد مبارکه در ۳۰ سال گذشته دستاوردهای خوبی داشته است. در دوران ساخت، دغدغه شرکت بنا شدن و به بهره‌برداری رسیدن و پس‌ازآن رسیدن به ظرفیت اسمی و اجرای توسعه‌ها بود و امروز در حالی مرزهای تولید فراتر از ۱۰ میلیون تن در گروه فولاد مبارکه پشت سر گذاشته‌شده است که بیش از ۹۰ درصد اقلام و تجهیزات موردنیاز شرکت نیز بومی‌سازی شده است و به‌نوعی در این حوزه به نوآوری و فناوری دست‌یافته‌ایم؛ حال این سؤال مطرح است که آیا بدون بهره‌گیری از طرح‌های فناورانه و نوآورانه این میزان دستاورد، تضمین‌کننده تعالی و تداوم پیشرانی شرکت و ضامن حضور قدرتمند فولاد مبارکه در بازارهای جهانی خواهد بود؟

تاکید بر اهمیت و لزوم استفاده از فناوری و نوآوری های جدید
طیب نیا در پاسخ به این سؤال و با تشریح وضعیت فعلی صنعت فولاد کشور و در تأکید لزوم و اهمیت استفاده از فناوری و نوآوری‌های جدید گفت: ظرفیت امروز تولید فولاد کشور حدود ۴۵ میلیون تن است که متأسفانه با بهره‌گیری از فقط ۶۵ درصد این میزان ظرفیت ۳۰ میلیون تن تولید می‌کنیم و رتبه دهم دنیا را در اختیارداریم و این در حالی است که در دنیا با ۷۵ درصد ظرفیت در حال کار است. علاوه بر این مجوز بالغ‌ بر ۱۰۵ میلیون تن دیگر نیز در کشور صادرشده است. از طرفی در حوزه صادرات نیز مشاهده می‌کنیم که با حضور همسایگان به این بازار، رقابت شدیدتر شده است. درحالی‌که ذخایر شناسایی‌شده سنگ‌آهن غنی و با خلوص بالا به‌شدت و با سرعت زیاد در حال اتمام است و این میزان ذخایر برای تولید و ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده به‌هیچ‌عنوان کافی نیست. 

الزامات بسیاری فولادسازان را مجبور می‌کند که از فناوری و نوآوری‌های جدید بهره‌مند باشند
بنابر اظهارات مدیرعامل فولاد مبارکه در بسیاری از مواقع نیز منابع سنگ‌آهن برای تولید برخی پایه‌ها راداریم اما علم فرآوری آن‌ها را در اختیار نداریم. همچنین در حال حاضر بسیاری از مزیت‌هایی را که پیش‌ازاین داشتیم امروز در اختیار نداریم به‌عنوان‌مثال گاز به‌عنوان یکی از مزیت‌های ایجاد صنعت فولاد در کشور بوده که متأسفانه در شرایط فعلی در این حوزه و سایر منابع به‌شدت با محدودیت مواجه هستیم. علاوه بر این بسیاری از زیرساخت‌های حمل‌ونقل نیز با ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده و حتی ظرفیت‌های فعلی به‌هیچ‌عنوان همخوانی ندارد. و در حوزه انتظارات منابع انسانی نیز تغییراتی ایجادشده است. همچنین انقلاب صنعتی، هوش مصنوعی، افزایش بهره‌وری و الزامات محیط‌زیستی همه و همه از مواردی هستند که کارخانه‌های فولادسازی را مجبور می‌کند که از فناوری و نوآوری‌های جدید در این حوزه بهره‌مند باشند.

امروز لزوم تغییر نگاه و تغییر رویکردها در فولاد مبارکه به‌شدت احساس می‌شود
وی با تأکید بر این‌که امروز لزوم تغییر نگاه و تغییر رویکردها در فولاد مبارکه به‌شدت احساس می‌شود و اجتناب‌ناپذیر است گفت: اگر در ۳۰ سال اول کمیت تولید را مدنظر داشتیم امروز باید با تغییر نگاه و رویکردها ارتقای کیفیت را جایگزین کمیت کنیم. فولاد مبارکه امروز دیگر دغدغه دستیابی به ظرفیت ۲۵ میلیون تن را ندارد؛ امروز فولاد مبارکه با یک تغییر نگاه و یک جهش در راستای نوآوری، هدف‌گذاری ۱۵ میلیارد دلار درآمد در افق ۱۴۰۴ را جایگزین اهداف کمی قبل کرده است. درآمدی که در اقتصاد بدون نفت از طریق ۴۰ درصد محصولات باارزش بالاتر و از یا از طریق ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای جدید باید حاصل شود.

امروز برای اینکه فولاد مبارکه را به شرکت دانشی تبدیل کنیم، نگاه مدیریت شرکت تغییر کرده است
طیب نیا تصریح کرد: امروز برای اینکه فولاد مبارکه را به شرکت دانشی تبدیل کنیم، نگاه مدیریت شرکت تغییر کرده است اگر می‌خواهیم پیشران و موتور محرکه اقتصاد و صنعت باشیم باید در حوزه نوآوری و دانش‌بنیان هم پیشران باشیم باید فولاد مبارکه به‌عنوان یک شرکت پیشرو به یک شرکت دانشی تبدیل شود. به‌یقین دستیابی به چنین هدفی امکان‌پذیر خواهد بود همچنان که روزی تولید ورق استینلس استیل را در فولاد مبارکه مطرح کردیم و سازندگان خطوط فولاد مبارکه بر این باور بودند که این امر با چنین ساختاری امکان‌پذیر نیست اما مشاهده کردیم که خوشبختانه با همت همکاران و اجرای طرح‌های نوآورانه تولید این نوع ورق خاص در فولاد مبارکه میسر شد و این یعنی تبدیل‌شدن به همان هدف دانش‌بنیان شدن که مدنظر شرکت است.

باید نگاه‌ها را تغییر دهیم و به سمت نوآوری‌ها باز حرکت کنیم
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن مقایسه دستاوردهایی که در کشورهای توسعه‌یافته نسبت به کشورهای درحال‌توسعه ‌ایجادشده است، تصریح کرد: کارخانه‌های فولادسازی کشور ما در نوع تجهیز تفاوت چندانی با کارخانه‌های خارجی ندارند. تفاوت عمده در تجهیزات نیست بلکه در نیروی انسانی است که با این تجهیزات کار می‌کند؛ تفاوت دردانشی است که در آن مجموعه‌ها وجود دارد؛ تفاوت ما با آن‌ها در واحدهای تحقیق و توسعه است که آن‌ها در اختیاردارند و در آن‌ها آن مکان‌ها پژوهش می‌کند؛ تفاوت ما با آن‌ها در نگاه مدیریتی است واقعیت فعلی رویکرد ما این است که یاد گرفته‌ایم که برویم و بهترین کارخانه‌ها را ببینیم و تجهیزات را به کشور بیاوریم و از آن‌ها استفاده کنیم درحالی‌که باید نگاه‌ها را تغییر دهیم و به سمت نوآوری‌ها باز حرکت کنیم به دنبال شرکت‌هایی باشیم که قیمت اصلی آن‌ها دیگر در نوع تجهیزات آن‌ها نیست بلکه این دانش نیروی انسانی آن‌ها است که در حال تولید ثروت است نیروی انسانی که با اتکا به این دانش برای شرکت سودآوری می‌کند. شرکت‌هایی که اگر دانش و نیروی انسانی بادانش آن‌ها را از آن‌ها بگیریم حدود ۸۰ درصد ثروت خود را از دست خواهند داد.

نوآوری را فقط در حوزه محصول نبینیم
مدیرعامل فولاد مبارکه یادآور شد: ما امروز به دنبال نگاه تحولی و تحول در نگاه در مقوله نوآوری هستیم. نگاه تحولی که در تغییر افراد تغییر مدیران و حتی تغییر ساختار نیست؛ نگاه تحولی است که باید در تغییر نگاه ایجاد شود به‌عنوان‌مثال مقوله خصوصی در کشور ما به‌عنوان یک الزام مطرح و در بسیاری از شرکت‌ها مانند فولاد مبارکه نیز اجراشده است اما سؤال این است که آیا این دستورالعمل به‌درستی اجراشده است؟ باید آگاه باشیم که اگر در مقوله نوآوری نیز به همین صورت اقدام کنیم به‌طورقطع هیچ اقدام و اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد ما در کنار نگاه تحولی و ورود به مقوله نوآوری باید تحول در نگاه داشته باشیم و اگر می‌خواهیم به  اکسیر کیمیاگری دست‌یابیم باید نگاه جامع به نوآوری داشته باشیم و در این حوزه چهار اتفاق رخ دهد؛ اول این‌که نوآوری را فقط در نوآوری محصول نبینیم در کسب‌وکارها، زنجیره تأمین، خرید، فروش بالادست و پایین‌دست و درنهایت در مدیریت و حکمرانی سازمان نیز باید نوآوری انجام شود. دوم اینکه اگر روزی در دفاتر خود می‌نشستیم تا اساتید، دانشجویان و نخبگان به سراغ ما بیایند و مشکلات ما را حل کند امروز باید با تغییر نگاه، صاحبان صنایع به سراغ نخبگان و صاحبان دانش بروند و در مراکز علمی تحقیقاتی حاضر شوند و این یعنی همان تغییر نگاه. 

در پی تولید محصولاتی باشیم که هیچ کشوری تاکنون به دانش و توانایی تولید آن دست نیافته باشد
سوم اینکه اگر روزی شرکت‌های توانمند به لحاظ تجهیزاتی و مالی را برای بومی‌سازی و تجهیزات و اجرای پروژه‌های خود انتخاب می‌کردیم که البته با کمک آن‌ها به ۹۰ درصد خودکفایی هم رسیده‌ایم، ازاین‌پس باید نگاه خود را تغییر دهیم و به سراغ شرکت‌هایی برویم که از مراکز علمی تحقیقاتی، کارکنان و کارشناسان دانش‌بنیان بهره‌مند هستند. چهارم این‌که اگر تا امروز در مسیر بومی ساری و ساخت داخل به دنبال مهندسی معکوس تجهیزات و قطعات بودیم و به دنبال تولید محصولاتی بودیم که پیش از ما در کشورهای توسعه‌یافته به تولید آن دست‌یافته بودند، امروز مقوله نوآوری ایجاب می‌کند دربی تولید محصولاتی باشیم که هیچ کشوری تاکنون به دانش و توانایی تولید آن دست نیافته باشد.

فولاد مبارکه می‌خواهد آن اتفاق بزرگ را با دانش‌بنیان شدن رقم بزند
طیب نیا تصریح کرد: اینکه امروز فولاد مبارکه از تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان کشور دعوت به عمل‌آورده است به همین منظور است که خود را به شرکت‌های دانش‌بنیان بیش‌ازپیش وصل نماید و می‌خواهد آن اتفاق بزرگ را با دانش‌بنیان شدن رقم بزند که امیدواریم به یاری همه شرکت‌های دانش‌بنیان و کسانی که دغدغه تعالی کشور را دارند اتفاق بزرگ در اصفهان اتفاق افتاد و اصفهان به‌عنوان قطب نوآوری منطقه تبدیل شود.

استاندار اصفهان:
از هر اقدامی که شرکت‌های فناور جدیدی را متناسب با فضاهای موردنیاز استان همراه کند، با جدیت حمایت خواهیم
سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان نیز در جریان برگزاری این همایش گفت: الحمدالله مدیریت جدید در شرکت فولاد مبارکه با رویکرد بسیار خوبی که در پیش‌گرفته است به‌خوبی در عرصه پشتیبانی از حوزه‌های فناوری و نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان ورود کرده است و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زنجیره‌های ارزش پایین‌دست و فاصله گرفتن از  تولیدهای سنتی که پیش‌ازاین در استان متداول بوده انجام داده است.
وی گفت: خوشبختانه با برپایی این جشنواره و نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید محصولات جدید و نوآورانه مورد پشتیبانی و حمایت قرار خواهند گرفت، که امیدواریم این حرکت و سایر اقداماتی که دیگر مجموعه‌های استان در بخش‌های دولتی و نیمه‌دولتی شروع کرده‌اند زمینه را برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بخش صنعت را فراهم کند و درزمینۀ اقتصاد دانش‌بنیان به‌صورت واقعی و جهشی در استان اصفهان شاهد تغییر باشیم. این در حالی است که در استان اصفهان چاره‌ای جز حرکت در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان نداریم محورهای توسعه استان‌ در دو محور اقتصاد گردشگری و اقتصاد دانش‌بنیان تعریف‌شده است لذا از هر اقدامی که شرکت‌های فناور جدیدی را متناسب با فضاهای موردنیاز استان همراه کند، با جدیت حمایت خواهیم داد. به همین منظور قرارگاهی را در استان تعریف کرده‌ایم که با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی در حال رصد کردن موضوعات مختلف هستیم.

معاون فناوری فولاد مبارکه: 
 از نگاه فولاد مبارکه نوآوری؛ کلید ورود به آینده است 
محمد ناظمی هرندی در همین زمینه گفت: شرکت فولاد مبارکه با بررسی شرایط پیش رو ازجمله رقابت فضای کسب‌وکار در آینده و تغییر نیازمندی مشتریان و محدودیت‌های بیشتر در تأمین نیازمندی‌ها و افزایش حساسیت‌های زیست‌محیطی و اجتماعی، حفظ پیشتازی خود را در گرو بهره‌گیری از «نوآوری» به‌عنوان کلید ورود به آینده می‌داند و استراتژی رشد در فولاد مبارکه در افق ۱۴۱۰ بر دو پایه اساسی، «فولاد مبارکه نوآور» و «فولاد مبارکه پایدار» هدف‌گذاری شده است.
وی اظهار کرد: امسال از سوی مقام معظم رهبری به شعار «تولید؛ دانش‌بنیان؛ اشتغال‌آفرین» مزین گردید که این جهت‌گیری در امتداد نام‌گذاری‌ سال‌های اخیر با محوریت موضوعات اقتصادی است. لذا فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین بنگاه صنعتی کشور با نقش کلیدی در اقتصاد ملی و سهم ۱٫۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی، در راستای عمل به منویات ایشان از ابتدای سال با رویکردهای جدید، مجموعه اقداماتی در توسعه روابط خود با شرکت‌های دانش‌بنیان اتخاذ نمود.

اقدامات فولاد مبارکه در مسیر دانش بنیان
معاون تکنولوژی فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: این شرکت در اولین گام با تدوین برنامه‌ای دوساله، مجموعه‌ای از اقدامات را در راستای توسعه زیرساخت‌ها و پیاده‌سازی روش‌های جدید در تعامل با بازیگران اصلی زیست‌بوم فناوری تعریف کرد.
وی تصریح کرد: در این برنامه، هدف‌گذاری شده تا با حضور مؤثر در محیط‌های دانشگاهی و حمایت از طرح‌های دانشجویی در راستای کلان‌روندهای آینده که تأثیر جدی بر صنعت فولاد دارند، تصویر روشنی از مسیر آینده فولاد مبارکه ترسیم شود.

شتاب‌دهنده‌های تخصصی و عمومی به کار گرفته خواهند شد
به گفته ناظمی در فولاد مبارکه همچنین پیش‌بینی‌شده با حمایت از هسته‌های فناور و استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌های تخصصی و عمومی به کار گرفته شوند. در تکمیل مجموعه اقدامات و در بخش اصلی اهداف، مقرر شد تا با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، مسیر رشد پرشتاب آن‌ها هموار شود که در راستای این اهداف، چندین تفاهم‌نامه و قرارداد با مراکز دانشگاهی و فناوری به امضا رسید.
وی تأکید کرد: هم‌زمان با این برنامه‌ریزی، اقدامات اجرایی آغاز شد و در طی ماه‌های اخیر، آغاز به کار رسمی مراکز نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، تشکیل کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سطح گروه فولاد مبارکه، بررسی ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان متعدد و نهایتاً طرح مشارکت با ۱۷ شرکت، مهم‌ترین اقدامات عملی شده در این راستا بوده است.
معاون فناوری فولاد مبارکه تصریح کرد: در این رویداد، بالغ‌بر ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان از سراسر کشور حضور دارند که در فضای فراهم‌شده، با مدیران ارشد فولاد مبارکه به تعامل پرداختند. همچنین در این رویداد، بالغ‌بر ۲۰۰ شرکت در فضای نمایشگاهی پیش‌بینی‌شده به ارائه توانمندی‌های خود پرداختند.

توجه فولاد مبارکه به موضوع نوآوری، برخواسته از یک ضرورت و نیاز است
ناظمی هرندی توضیح داد: توجه فولاد مبارکه به موضوع نوآوری، برخواسته از یک ضرورت و نیاز است. مدیران امروز فولاد مبارکه درحالی‌که خود را سپاسگزار تلاش‌های سه دهه پرافتخار گذشته می‌دانند و جایگاه برتر این شرکت را ناشی از مجاهدت و خردورزی نسل‌های قبلی و امروز می‌دانند اما با بررسی شرایط پیش رو ازجمله رقابت فضای کسب‌وکار در آینده و تغییر نیازمندی مشتریان و محدودیت‌های بیشتر در تأمین نیازمندی‌ها و افزایش حساسیت‌های زیست‌محیطی و اجتماعی، حفظ پیشتازی خود را در گرو بهره‌گیری از «نوآوری» به‌عنوان کلید ورود به آینده می‌دانند.
وی گفت: استراتژی رشد در فولاد مبارکه در افق ۱۴۱۰ بر دو پایه اساسی بنانهاده شده و مبتنی بر آن، «فولاد مبارکه نوآور» و «فولاد مبارکه پایدار» هدف‌گذاری شده است. با توجه به نوآوری به معنی جامع آن، یعنی نوآوری در محصول، نوآوری در فرایند، نوآوری در زنجیره تأمین و نوآوری در کسب‌وکار، تحقق مأموریت‌های فولاد مبارکه در دسترس خواهد بود و در این راه، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای علمی و پژوهشی بسیار کلیدی است.

یحیی پالیزدار مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه خبر داد:
 گردش مالی ۵ هزار میلیارد تومانی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و فولاد مبارکه در سال گذشته
مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه نیز گفت: در سال گذشته حدود ۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و فولاد مبارکه انجام پذیرفت که نشان از ظرفیت‌های مهم این بازار است.
وی اظهار کرد: حدود ۱۵ ماه قبل مدیرعامل فولاد مبارکه برای حمایت و همکاری جدی با شرکت‌های دانش‌بنیان مأموریت‌هایی را به شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه ابلاغ نمود.
پالیزدار افزود: بسیاری از شرکت‌های غربی و حتی شرقی مسیر همکاری و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان را پیموده‌اند که در این راستا مقام معظم رهبری نیز به موضوع ورود جدی‌تر شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه به این عرصه تأکید فرموده‌اند.
پالیزدار بیان کرد: یکی از اقدامات مهمی که درزمینهٔ دانش‌بنیان انجام شد، سرمایه‌گذاری خطرپذیر بود که با مذاکره با شرکت‌های دانش‌بنیان برای گسترش همکاری‌ها در این حوزه صورت گرفت.
وی ادامه داد: فرایند کارخانه نوآوری برای ورود به موضوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر تعریف‌شده و بر اساس نیازمندی‌های داخلی گروه فولاد مبارکه و توانمندی‌های خارج از شرکت، پروژه‌هایی به کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر با حضور مدیرعامل فولاد مبارکه معرفی شد.
مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها صنعتی اصفهان نیز ایجاد شد تا هسته‌های فناور با شدت بیشتری ایجاد شود و از آن‌ها حمایت کنیم
مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه تصریح کرد: برای غنا بخشیدن به حرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر، با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور همکاری‌ها افزایش یافت و تفاهم‌نامه و قراردادهایی منعقد شد. علاوه بر این مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها صنعتی اصفهان نیز ایجاد شد تا هسته‌های فناور با شدت بیشتری ایجاد شود و از آن‌ها حمایت کنیم.
وی افزود: در رویداد «مسیر زآینده»؛ آشنایی بیشتری بین شرکت‌ها و مدیران فولاد مبارکه صورت گرفت که باعث توسعه همکاری‌ها میان شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین شناخت نیازهای فولاد مبارکه خواهد شد و امیدواریم این حرکت‌ها، بسترساز تقویت زیست‌بوم فناوری کشور شود
گفتنی است، این جشنواره بزرگ‌ترین فرصت برای تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالین زیست‌بوم نوآوری با فولاد مبارکه بود در بخشی از برنامه‌ها، بستری برای برقراری ارتباط و آشنایی این شرکت‌ها با یکدیگر و فعالان صنعت فولاد مهیا شد تا به نحوی شبکه‌سازی فعالان دانش‌بنیان‌ نیز در این رویداد انجام شود.
فولاد مبارکه پیشتاز طرح تحول دیجیتال در کشور است. این طرح که بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی دیجیتال را ممکن خواهد کرد، شاه‌کلید کاهش مصارف انرژی و حفظ  محیط‌زیست است که گسترش آن در فولاد مبارکه منجر به افزایش بهره‌وری در حوزه‌های مختلف خواهد شد و همه این‌ها افتخاری است که در فولاد مبارکه به‌عنوان جبهه اول صنعت فولاد کشور به‌دست‌آمده است.

گزارش تصویری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.