تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
کد خبر : 2580

مصرف برق در سال ۱۴۰۵ به ۹۰ هزار مگاوات می رسد

مصرف برق در سال ۱۴۰۵ به ۹۰ هزار  مگاوات می رسد

معاون وزیر نیرو گفت: اگر اقدامی در راستای کاهش مصرف برق انجام ندهیم در سال ۱۴۰۵ مصرف برق حدود ۹۰ هزار مگاوات در پیک خواهیم رسید.

به گزارش خبرنگار مهر محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا در مراسم رونمایی استاندارد ملی جدید برچسب انرژی کولر آبی گفت: مصرف برق در بخش خانگی از ۵۰ هزار گیگاوات ساعت به حدود ۱۰۰ هزار گیگاوات در ساعت رسیدیم.

وی ادامه داد: در بخش عمومی و تجاری روند مصرف صعودی را طی می‌کنیم به طوریکه در بعضی سال‌ها ۵ الی ۱۳ درصد رشد داشتیم.

کمانی ادامه داد: اگر اقدامی در راستای کاهش مصرف برق انجام ندهیم در سال ۱۴۰۵ مصرف برق حدود ۹۰ هزار مگاوات در پیک خواهیم رسید.

وی ادامه داد: این میزان مصرف در حالی است که ناترازی برق ۳۰ هزار مگاوات خواهیم داشت.

رئیس سازمان ساتبا خاطر نشان کرد افزایش ظرفیت نیروگاهی یکی از برنامه‌های وزارت نیرو و دیگر برنامه‌ای که وجود دارد کاهش تقاضای برق که حدود ۱۰ هزار مگاوات است در سال ۱۴۰۵ میزان تقاضا و تولید با یکدیگر برابر خواهد شد. و در وضعیت مصرف در بخش خانگی مصرف کولر آبی ۱۹ درصد کل مصرف را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: در پیک تابستان ۱۲ هزار مگاوات تنها توسط کولرهای آبی مصرف می‌شود و ۳۰ هزار مگاوات در بخش سرمایشی مصرف می‌شود که نشان از اهمیت این بخش دارد.
ادامه دارد.

این مقام مسئول توضیح داد: ۲۰ میلیون کولر آبی در کشور وجود دارد که ۱۲ درصد مصرف را به خود اختصاص داده است.

کمانی خاطر نشان کرد: رشد سالانه ۵ درصد پیک داریم اگر نیاز ۷۰ هزار مگاوات است سالانه ۳۰۰۰ مگاوات باید نیروگاه احداث کنیم که خود دغدغه‌های را دارد.

وی ادامه داد: برنامه‌ای برای کاهش ۱۰ هزار مگاوات در دستور کار است تقسیم ۳ هزار مگاوات کاهش در برنامه در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه کولر گازی استاندارد جدید در کارگروه تصویب شده و در مرحله ابلاغ قرار داد توضیح داد: سه گرید از گرید های مصرف از کولرها حذف می‌شود و این تغییر استاندارد حدود ۲۴۰ مگاوات در سال از مصرف کاهش خواهد داد. این امر نیاز سالیانه در سال ۱۴۰۲ کولر گازی ۸۰۰ هزار دستگاه است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حوزه روشنایی و لامپ‌ها به دنبال اصلاحیه برچسب جدید لامپ هستیم، ادامه داد: با این اصلاحیه ۴ رتبه از برچسب انرژی حذف می‌شود, همچنین تولید لامپ‌های رشته‌ای متوقف می‌شود. از ۱۵۰ میلیون لامپ نیاز سالانه نزدیک به ۵میلیون لامپ رشته‌ای در کشور تولید می‌شود که مصرف بالایی دارد و آسیب زیادی به مصرف انرژی می‌زند.

وی اضافه کرد: کولرهای آبی ۲۰ میلیون دستگاه است که حدود ۱۸ میلیارد کیلووات ساعت مصرف برق و یازده نیم میلیون تن تولید co2 دارد. با تغییر در استاندارد از ۷۰۰ کیلو وات ساعت به ۵۰۰ کیلووات ساعت می‌رسدو از تاریخ یکم آذر اجباری شده است.
وی ادامه داد: پس از انجام مرحله اول ۳ گرید از استانداردهای قبلی حذف و ۳ گرید اضافه شد، سالانه یک‌میلیون کولر جدید تولید می‌شود و پیش بینی می‌کنیم با اجباری شدن استفاده از این کولر ۲۵۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.

وی در خاتمه اضافه کرد: دو برنامه جدی باید در حوزه کولرهای آبی. و گازی داشته باشیم. اگر بتوانیم ۲۰ میلیون کولر آبی را با کولرهای پربازده جایگزین کنیم ۴۳۰۰ مگاوات کاهش خواهیم داشت. که حدود ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صورت احداث نیروگاه وجود دارد.

ادامه دارد….

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.