تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
کد خبر : 2617

وضعیت ۵ سد آب شرب خراسان رضوی اصلا مناسب نیست

وضعیت ۵ سد آب شرب خراسان رضوی اصلا مناسب نیست

مشهد ـ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: وضعیت پنج سد آب شرب خراسان رضوی (دوستی، طرق، کارده، ارداک و تبارک) اصلاً مناسب نیست و بیشتر این سدها کمتر از ۲۰ درصد حجم‌شان آب دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا طاهری شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت روز ملی آب با بیان اینکه در سال آبی جاری بارندگی تنها ۳۴ میلی متر در مشهد اتفاق افتاده است، اظهار کرد: وضعیت پنج سد شرب استان خراسان رضوی (دوستی، طرق، کارده، ارداک و تبارک) اصلاً مناسب نیست و بیشتر این سدها کمتر از ۲۰ درصد حجم شأن آب دارند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: با توجه به شعار روز جهانی آب و همچنین لزوم تغییر رویکردهای گذشته حوزه آب، شعار روز ملی آب در سال ۱۴۰۱ «ریاضت آبی؛ مشارکت همگانی، شتاب در تغییر» در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه شرایط آبی در استان خراسان رضوی به خصوص شهر مشهد شرایط بحرانی است، اظهار کرد: امسال به لحاظ بارش و مخازن سدها به ویژه سدهای آب شرب شرایط مناسبی نداریم.

طاهری با اشاره به آمار بارش‌ها در استان و مشهد، افزود: حجم بارش‌ها در استان نسبت به میانگین سی ساله کاهش ۴۰ درصدی داشته و این کاهش زمانی نگران کننده تر است که حجم بارش‌ها در مشهد نسبت به میانگین بلند مدت ۶۰ درصد کاهش داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: سد دوستی اصلی ترین سد تأمین کننده آب شرب مشهد با حجم ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب کمتر از ۱۵ درصد آب دارد.

وی افزود: از ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب جمع آوری شده در این سد حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب غیرقابل استفاده است و ما بقی حجم آب میان ایران و ترکمنستان مشترک است با این وجود که شرایط سختی پیش رو داریم نگران هستیم اما از رحمت خداوند نا امید نیستیم و امیدواریم خداوند باران رحمت بر ما ارزانی بدارد.

طاهری با اشاره به اینکه پروژه‌های بی نظیر تأمین آب در تاریخ شرکت آب منطقه‌ای استان هم اکنون در حال اجرا است که نگرانی ما را تا حدودی از شرایط بحرانی آب کم‌ می کند، گفت: پروژه فرا ملی شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان، پروژه تعادل بخشی منابع آب در قالب کنترل و اندازه گیری آب خروجی چاه‌های کشاورزی از جمله این پروژه‌ها است همچنین ایجاد تشکل‌های کشاورزی که تسهیل گر ارتباط بین شرکت آب منطقه‌ای و کشاورزان است در افزایش بهره وری آب به ما کمک می‌کند.

سنت «خانه تکانی عید» با مدیریت مصرف آب امری ضروری است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی خطاب به مجاوران و زائران بارگاه منور رضوی، تاکید کرد: با نزدیک شدن ایام عید و فرا رسیدن سال جدید و فصل بهار از همشهریان درخواست داریم پویشی تحت عنوان «خانه تکانی کم آب» را جدی بگیرند و این سنت دیرینه را با حداقل مصرف آب انجام دهند همچنین زائران امام هشتم اگر امسال نیت به سفر مشهد دارند حداکثر صرفه‌جویی در مصرف آب اعمال کنند تا ما هم در قالب پروژه‌های حفاظت منابع آب و آبخوان‌های داخلی و انتقال آب از حوزه‌های که آب بیشتری دارند پاسخگوی نیاز منطقی مردم استان و مشهد باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.