تاریخ انتشار : شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر : 4104

آغاز تعمیرات اساسی سکوهای پارس جنوبی

آغاز تعمیرات اساسی سکوهای پارس جنوبی

خزایی گفت: در تابستان نیز برای تولید پایدار برق و تأمین گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها، به‌طور میانگین روزانه ۶۶۰ میلیون مترمکعب گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، سلمان خزایی با بیان اینکه برای اطمینان از تولید گاز غنی از میدان گازی پارس جنوبی تعمیرات اساسی سکوهای این میدان در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس و معاونت عملیات و پشتیبانی قرار گرفته است، افزود: این تعمیرات از ۲۹ خرداد در گرما و شرجی خلیج فارس با سکوی شماره ۵ آغاز شده است. بعد از آن سکوهای شماره ۶، ۷، ۸، ۹ و پس از آنها تعمیرات اساسی سکوی شماره ۱ و سکوی ۱۷A، سکوی B۱۷ و در ادامه سکوی ۱۸A، سکوی B۱۸ و سکوی شماره ۱۵، ۱۰ و ۱۱ انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: تعمیرات اساسی سکوهای چهارگانه فاز ۱۴ نیز انجام خواهد شد و در مجموع تعمیرات اساسی این سکوها تا پیش از آغاز فصل سرد و تا اواسط آبان‌ماه به اتمام می‌رسد.

خزایی با اشاره به اینکه تعمیرات اساسی هر سکو ۷ تا ۲۰ روز زمان می‌برد، گفت: برای نمونه تعمیرات اساسی سکوی ۱۶ به‌دلیل نوسازی خط لوله جدید و در سرویس عملیاتی قرار گرفتن آن توقف بیشتری خواهد داشت.

وی تصریح کرد: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم این توقف‌ها همزمان با تعمیرات اساسی، در مقدار تولید گاز تأثیر بگذارد و اکنون که فصل گرم است و نیاز گاز به جهت تأمین انرژی برق و نیروگاه‌ها نیاز است این کاهش تولید را از سکوها و چاه‌های دیگر جبران خواهیم کرد.

به گفته معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس، این تعمیرات نقش کلیدی در تولید ایمن، پایدار و بدون وقفه گاز غنی در زمستان دارد.

وی با اشاره به اینکه معمولاً هم‌زمان با تعمیرات اساسی این سکوها، پالایشگاه‌های متناظر نیز توقف فعالیت دارند، افزود: این همزمانی وجود دارد تا کمترین تعارض را بین سکو و پالایشگاه داشته باشیم، زیرا امکان‌پذیر نیست که با توقف تولید از سکو، پالایشگاه در سرویس بماند و از همین رو هماهنگی با مجتمع گاز پارس جنوبی انجام شده است.

خزایی ادامه داد: برای اینکه حداقل توقف را داشته باشیم یک سکو به تعمیرات اساسی می‌رود و با تکمیل آن به سراغ سکوی بعدی می‌رویم، البته ممکن است مقداری همپوشانی وجود داشته باشد و اگر دو سکو و حتی سه سکو همزمان توقف داشته باشد، از سکوهای دیگر با باز کردن شیرهای سرچاهی گاز بیشتری تولید و کسری گاز جبران می‌شود.

وی تأکید کرد: اکنون در فصل گرم سال ۶۶۰ میلیون مترمکعب به‌طور میانگین تولید روزانه گاز غنی از میدان گازی پارس جنوبی داریم تا خللی برای تأمین گاز نیروگاه‌ها و تولید پایدار برق مورد نیاز کشور ایجاد نشود.

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه در زمستان گذشته این عدد رکورد تاریخی را شکست و روزانه ۷۰۶ میلیون مترمکعب در اوج سرمای ۱۴۰۱ تولید گاز از این میدان مشترک انجام شد، گفت: امسال بی‌شک این مقدار به‌دلیل جبران کسری و ناترازی گاز افزایش خواهد داشت.

وی اظهار کرد: انجام تعمیرات اساسی سکوهای گازی پارس جنوبی به یک کار عادی تبدیل شده است که از سوی کارکنان تعمیرات و بهره‌برداری و استفاده از توان شرکت‌های پیمانکاری ایرانی بدون دخالت نیروها و تجهیزات خارجی انجام می‌شود و این کار ۱۰۰ درصد ایرانی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.