تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
کد خبر : 4294

اعتراض شورای آهن و فولاد به گرانی ۱۰۰ درصدی نرخ گاز صنعت فولاد

اعتراض شورای آهن و فولاد به گرانی ۱۰۰ درصدی نرخ گاز صنعت فولاد

شورای آهن و فولاد ایران ضمن اشاره به اینکه افزایش دو برابری نرخ گاز فولادسازان، پیامدهای جبران ناپذیری مثل از بین رفتن مزیت نسبی گاز برای تولید فولاد دارد، خواستار بازنگری در این تصمیم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شورای آهن و فولاد ایران طی مکاتبه‌ای با وزیر جدید صمت که رونوشت آن برای معاون اول رئیس جمهور هم ارسال شده است، ضمن اشاره به اینکه افزایش دو برابری نرخ گاز فولادسازان آن هم در سال مهار تورم، پیامدهای جبران ناپذیری همچون از بین رفتن مزیت نسبی گاز برای تولید فولاد دارد، خواستار بازنگری در این تصمیم شده است.

در این مکاتبه که به امضای رؤسای تشکل‌های زنجیره فولاد از جمله انجمن سنگ آهن ایران، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و انجمن نوردکاران فولادی ایران رسیده است، از ۳۰ برابر شدن نرخ گاز صنعت فولاد طی ۴ سال گذشته انتقاد شده و از مسئولین سوال شده که بر چه مبنایی نرخ گاز واحدهای احیا مستقیم، حدود ۶۰ درصد خوراک پتروشیمی تعیین شده است؟

در این نامه آمده است: ضمن تبریک مجدد انتخاب حضرتعالی و آرزوی موفقیت روزافزون در ارتقا وضعیت صنعت معدن و تجارت کشور عطف به تصویب نامه منتشره در فضای مجازی مبنی بر افزایش صد در صدی نرخ گاز زنجیره آهن و فولاد موارد زیر را به استحضار می‌رساند:

انرژی یکی از مزیت‌های نسبی تولید فولاد در ایران بوده است و فرآیند تولید فولاد کشور با اتکا به وجود منابع سرشار گاز طبیعی بر خلاف سایر کشورهای تولید کننده فولاد که به روش کوره بلند و استفاده از انرژی زغال سنگ تولید می‌کنند با تکنولوژی احیا مستقیم و کوره قوس الکتریکی پایه گذاری شده است اما متأسفانه در سالهای اخیر با افزایش مستمر نرخ گاز این مزیت نسبی به تدریج از دست رفته است و چنانچه دو برابر شدن

تعرفه گاز صنعت فولاد مطابق مصوبه هیأت محترم وزیران اعمال گردد بسیاری از شرکتهای تولیدی را با بحران مواجه می‌سازد.

با اعمال تعرفه جدید و ۳۰ برابر شدن نرخ گاز در ۴ سال گذشته نه فقط مزیت نسبی گاز برای تولید فولاد کاملاً از بین می‌رود بلکه بسیاری از شرکت‌های کوچک فولادسازی زیان ده و چه بسا در سال رشد تولید دچار بحران و تعطیلی خواهند شد.

مصرف عمده گاز در زنجیره آهن و فولاد در حلقه تولید آهن اسفنجی است که نقش فرآیندی دارد عامل احیا کننده و نه خوراک) و در بقیه حلقه‌های این زنجیره نیز مانند سایر صنایع به عنوان سوخت عمل می‌کند با این وصف، مشخص نیست بر چه مبنایی نرخ گاز واحدهای احیا مستقیم، حدود ۶۰ درصد خوراک پتروشیمی تعیین شده است؟ همچنین مشخص نیست چرا بر خلاف قانون بودجه نرخ سوخت فلزات از سایر صنایع تفکیک شده است؟

با عنایت به موارد فوق و خسارات سنگینی که به شرکتهای فعال در زنجیره آهن و فولاد ناشی از افزایش شدید نرخ حامل‌های انرژی وارد می‌آید که طبعاً مغایر با تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر رشد تولید و مهار تورم است، از حضرتعالی به عنوان متولی صنعت آهن و فولاد کشور تقاضا دارد در تعامل با دولت محترم تدابیری اتخاذ فرمائید که نسبت به بازنگری در تصمیم مذکور اقدام لازم به عمل آید. ضمناً با توجه به اینکه برخلاف تأکیدات معاونت محترم حقوقی رئیس جمهور، هیچ گونه نظر خواهی از تشکلهای زنجیره آهن و فولاد در خصوص مصوبه فوق انجام نشده است این شورا آمادگی خود جهت ایفای نقش مشورتی به عنوان بازوی کارشناسی دولت محترم در زنجیره استراتژیک آهن و فولاد را اعلام می‌نماید.

اعتراض شورای آهن و فولاد به گرانی ۱۰۰ درصدی نرخ گاز صنعت فولاد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.