تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
کد خبر : 3585

افزایش ۵ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته

افزایش ۵ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته

سخنگوی آب گفت: با توجه به آمارهای منتهی به دیروز، ۱۶ درصد نسبت به بلند مدت کاهش بارندگی داشته ایم که البته نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، فیروز قاسم زاده، سخنگوی آب در نشست خبری گفت: با توجه به آمارهای منتهی به دیروز، ۱۶ درصد نسبت به بلند مدت کاهش بارندگی داشته‌ایم که البته نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است. عمده سامانه بارشی جنوب غرب کشور فعال بوده و یک پراکندگی نامتوازن را بارندگی کشور شاهد بودیم. رقم بارندگی ۱۸۸ میلی‌متر است.

وی ادامه داد: نوار شمالی، شرق کشور و فلات مرکزی بارندگی خوبی را تجربه نکردند. همچنین استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان و چند شهر دیگر بارندگی‌های خوبی را تجربه کردند.

قاسم زاده اضافه کرد: در استان تهران مجموع ۵ سد ۵۰۹ میلیون متر مکعب حجم مخزن است که معادل ۲۷ درصد پرشدگی است که عدد پایینی است. سد زاینده رود ۱۳ درصد پرشدگی دارد و از طرفی سدهای خوزستان در پرشدگی کامل به سر می‌برند. همین امر باعث شده در برنامه منابع مصارفی که برای امسال تدوین کردیم، اصلاحاتی انجام دهیم.

سخنگوی آب ادامه داد: با همکاری جهاد کشاورزی، در استان‌های مازندران، گیلان، اردبیل بعضاً محدودیت‌هایی به جهت تأمین منابع آبی ایجاد شده است.

قاسم زاده در رابطه با حق آبه هیرمند توضیح داد: مذاکرات متعددی با طرف افغانستانی انجام دادیم. آنها در حرف و مذاکرات صحبت‌های امیدوارکننده ای دارند و انتظار می‌رفت نتیجه این مذاکرات منجر به ورود آب به استان سیستان و بلوچستان شود اما در عمل این همدلی و همگرایی را ندیدیم. در چند بخش توافقاتی انجام شد و در بخش فنی همکاری‌های خوبی شکل گرفت. تاکنون بیش از ۳۰ میلیون متر مکعب رهاسازی صورت گرفته است.

وی در رابطه با تنش آبی در کشور گفت: سال گذشته ۲۷۰ شهر تنش آبی داشتند و امسال امیدواریم که تنش آبی نداشته باشیم. تنش به منزله این است که آب تولیدی کمتر از نیاز باشد اما برنامه ریزی در وزارت نیرو به اندازه‌ای است که در پیک هم به صورت ایمن بتوانیم تأمین آب داشته باشیم و مسائل قطعی آب نداشته باشیم. یکی از روش‌های ما در مدیریت مصرف کاهش فشار شبکه است.

ادامه دارد..

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.