تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷
کد خبر : 4176

افزایش ۶۰هزار بشکه ای نفت از میدان آزادگان

افزایش ۶۰هزار بشکه ای نفت از میدان آزادگان

مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: تا پایان امسال نیز با وارد مدار شدن ۴۰ حلقه چاه دیگر، ۶۰ هزار بشکه به تولید نفت از آزادگان افزوده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در آئین رسمی جابه‌جایی و نصب سکوی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: توسعه این فاز از ابعاد مختلف حائز اهمیت است زیرا این پروژه علاوه بر جبران ناترازی گاز داخل کشور، از نظر درآمد اقتصادی نیز با تکمیل و کامل شدن دو فاز استاندارد، سالانه ۵ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.

وی افزود: از نظر منطقه‌ای و بین‌المللی نیز این پروژه اهمیت دارد. جابه‌جایی این سکو از نظر اجرایی، عملیاتی و پیچیدگی در طول تاریخ صنعت نفت ایران امر منحصر به فرد و بی‌نظیر است. همچنین این پروژه مصداق اقتدار اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است.

خجسته مهر خاطر نشان کرد: با هدف افزایش حداکثری درآمد ایران در صنعت نفت به‌ویژه در حوزه مهندسی اجرا، ساخت و نصب خودکفا شده‌ایم. همچنین همسو با تکمیل زنجیره ارزش، توانمندی کشور را نیز صادر می‌کنیم. تلاش ما در دولت سیزدهم احیای دیپلماسی انرژی است که در این زمینه می‌توان به افزایش دو برابری صادرات نفت خام و میعانات و صدور خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران توضیح داد: توسعه میدان آزادگان شمالی و جنوبی در دو جبهه جلو می‌رود. سال گذشته ۴۰ حلقه چاه جدید عملیاتی و ۴۵ هزار بشکه به تولید اضافه شد، تا پایان امسال نیز با وارد مدار شدن ۴۰ حلقه چاه دیگر، ۶۰ هزار بشکه به تولید نفت از آزادگان افزوده خواهد شد.

خاطر نشان کرد: توسعه میدان آزادگان، سال گذشته تفاهم نامه‌ای ۷ میلیارد دلاری با حضور رئیس‌جمهوری امضا و در چند ماه آینده، قرارداد ۷ میلیارد دلاری توسعه یکپارچه فاز دوم میدان مشترک آزادگان امضا خواهد شد.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ افزون بر اینکه به‌طور رسمی وارد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی شدیم، برای تکمیل توسعه، ساخت پایه (جکت) و سکوی دوم را نیز در دستور کار قرار دادیم که قرارداد آن امضا شده و توسط شرکت‌های ایرانی در حال ساخت است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه قرارداد لایه نفتی پارس جنوبی نیز تنفیذ شده است، ادامه داد: تولید ایران از میدان مشترک هنگام به‌صورت حداکثری است و مذاکراتی نیز با کشور عمان برای تولید و توسعه مشترک این میدان جریان دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.