تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۷
کد خبر : 1191

تولید فاز ۱۱ پارس جنوبی به زودی آغاز می‌شود

تولید فاز ۱۱ پارس جنوبی به زودی آغاز می‌شود

مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: توسعه فاز ۱۱ یک اقدام کارامد، منحصر به فرد و کم نظیر بوده است و بزودی تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن خجسته مهر در حاشیه انعقاد اولین قرارداد احیای چاه‌های بسته و کم بازدهدر جمع خبرنگاران درباره وضعیت میادین گازی و احتمال واردات گفت: کشور ما دومین دارنده ذخایر گاز جهان است که برداشت از این ذخایر مستلزم سرمایه گذاری است، طرح‌های بالادست نفت به همان میزان که زمان بر و سرمایه بر هستند درآمدزا نیز هستند. هر طرح بالادست بین ۵ تا ۷ سال زمان می‌برد.

وی افزود: ما در آغاز دولت تصمیم و برنامه مهمی جهت شروع و اجرای طرح‌های توسعه‌ای میادین گازی در دستور کار قرار داده و در حال اجرا هستیم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت اضافه کرد: توسعه فاز ۱۱ یک اقدام کارامد، منحصر به فرد و کم نظیر بوده است و بزودی تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: توسعه فاز اول میدان گازی کیش در مرحله اجرا است و ۲ دکل حفاری در حال جابجایی هستند، کالاها آماده هستند، کار حفاری فاز اول سال آینده به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت خاطر نشان کرد: اکنون در مرحله سفارش کالای ۲۰۰ کیلومتر ار خط اول انتقال هستیم. همچنین مطالعات پایه فاز ۲، ۳ و ۴، آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات پارس شمالی آغاز شده، گفت: برای اولین بار برای طرح‌های جدید ۱۱۰۰ کیلومتر خط لوله به ارزش یک میلیارد دلار توسط شرکتهای ایرانی ساخته می‌شود. برای فاز ۲، ۳ و ۴ پارس شمالی از ظرفیت داخلی استفاده می‌کنیم.

وی تاکید کرد: تولید گاز در مناطق نفت مرکزی نیز شروع شده است.

وی همچنین گفت: مذاکرات با کشورهای همسایه برای واردات و سوآپ گاز ادامه دارد.

خجسته مهر درباره برداشت از میادین نفتی و گازی خزر گفت: شرکت نفت خزر تفاهم‌نامه هایی با کشورهای همسایه دارد، کارهای مهمی در زمینه اکتشاف، لرزه نگاری در ساختارهای زمین شناسی و اکتشافی در حال انجام و برنامه ریزی است.

وی درباره فروش نفت توسط اشخاص و ارگان‌ها خاطرنشان کرد: به طور کلی امکان تهاتر نفت خام وجود دارد و مصوبه قانونی وجود دارد، شرکت ملی نفت نیز مصوبه قانونی که در خصوص فروش نفت است، عمل می‌کند.

وی درباره تحقق نفت ۸۵ دلاری و فروش ۱.۴ میلیون بشکه‌ای در بودجه ۱۴۰۲ تاکید کرد: این مقادیر در دولت بررسی می‌شود و هرچه در لایحه ۱۴۰۲ باشد تبعیت می‌کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.