تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
کد خبر : 5439

بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی کسری گاز را کاهش می دهد

بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی کسری گاز را کاهش می دهد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی و اثرات به بهره برداری رسیدن این فاز که یک میدان مشترک گازی با قطر است پرداخت.

پرویز محمد نژاد، ععضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی و اثرات به بهره برداری رسیدن این فاز گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی یکی از اقدامات دولت سیزدهم بود. سال‌های سال بهره برداری از این فاز روی زمین مانده بود و به بهره برداری نمی‌رسید ولی دولت آن را در مدت زمان خیلی کوتاهی به بهره برداری رساند و تکمیل کرد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه بیان کرد: در حوزه نفت مجلس و کمیسیون انرژی پشتیبانی‌های لازم را از این وزارت خانه داشته‌اند در این دو سال اقدامات خوبی انجام شد.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه خاطرنشان کرد: متخصصین خوبی در این حوزه برای بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی کار می‌کنند و دولت هنرش این بود که از متخصصین داخلی و توان و تجهیزات تولید داخل استفاده کند. بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی بعد از ۱۵ تا ۱۶ سال وابستگی را به کشورهای خارجی قطع کرد و متخصصان داخلی آن را راه اندازی کردند.

محمد نژاد قاضی محله خاطرنشان کرد: امسال تقریباً ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به شبکه اضافه کردیم که عدد خیلی خوبی است و کسری گاز را در زمستان پیش رو کمتر کرده است. این حرکات بسیار جالبی دولت است که به صورت جهادی انجام شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه توجه به بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی به حدی بود که همت دولت را هم بیشتر کرد افزود: فاز ۱۱ پارس جنوبی یک میدان مشترک گازی بین ایران و قطر است. قطر در این سال‌های با استفاده از تکنولوژی پیشرفته کشورهای خارجی به میزان خیلی زیادی از این فاز بهره برداری کرده است.

محمد نژاد قاضی محله توضیح داد: در این رقابت ایران نباید عقب بیفتد ولی متأسفانه در این سال‌ها فقط قطر توانست از این میدان مشترک استفاده کند. با ابتکار دولت سیزدهم برای انتقال سکوی ۳۲۰۰ تنی به فاز ۱۱ ما هم می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه بهره برداری از این فاز اشتغال‌زایی فراوانی هم داشته است بیان کرد: تاکنون نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار از پارس جنوبی، کشور کسب درآمد کرده است. این افزایش ظرفیت برداشت گاز هم میزان درآمد ما را افزایش می‌دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.