تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
کد خبر : 5063

تأمین ۴۰ میلیارد کیلووات ساعتی برق صنایع از ابتدای سال تا تیر ماه

تأمین ۴۰ میلیارد کیلووات ساعتی برق صنایع از ابتدای سال تا تیر ماه

در سال جاری برق تحویلی به صنایع بزرگ افزایش یافته که آمار و ارقام ارئه شده گواه این موضوع هستند و رشد ۶درصدی برق تحویلی به صنایع را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، تأمین برق صنایع یکی از مسائل پر چالشی که مسئولان در تابستان سال جاری بر آن تاکید داشتند و با تدابیر انجام شده و مدیریت صحیح آن را پشت سر گذاشتند. همچنین آمار و ارقام ارائه شده از سوی وزارت نیرو گواه این موضوع است به طوری که بر اساس برنامه‌های مدیریت مصرف سال جاری مقرر شد تا بیش از ۵۸۰ هزار واحد صنعتی که عمدتاً کسب و کارهای کوچک و یا خانگی بودند، بدون هیچ محدودیتی در تابستان سال جاری برق مصرف کنند و شهرک‌های صنعتی نیز در کنار صنایع بزرگ ضمن تعامل با وزارت نیرو و مدیریت زمان مصرف، امکان بیشترین استفاده از برق را به دست آورند.

در ابتدای تابستان وزارت نیرو و صنعت توافقاتی را به امضا رساندند که بر مبنای آن به جز صنایع کوچک که بدون محدودیت برق تحویل گرفتند، صنایع فعال در شهرک‌های صنعتی نیز با جا به جایی روز تعطیل خود مشمول مدیریت مصرف برق شوند و در مقابل در روزهای جمعه نیز برای جبران محدودیت پیش آمده فعال باشند. همچنین محدودیت دریافت برق این صنایع از یک روز در هفته به نصف روز در هفته تقلیل یافت تا امکان دریافت برق بیشتر و در نتیجه تولید بیشتر برای آن‌ها فراهم شود.

اما مساله صنایع بزرگ کمی متفاوت است و به تازگی ادعاهایی مبنی بر ضرر دهی فولادی‌ها به علت قطعی برق مطرح شده است مدیرعامل بزرگترین شرکت فولادی ایران در حالی از کاهش ۵۴ درصدی تولید فولاد این شرکت در مرداد نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲ سخن گفته اما بر اساس تعاملاتی که دو وزارتخانه صمت و نیرو با یکدیگر داشتند مقرر شد تا این صنایع نیز ضمن کاهش میزان مصرف برق در زمان اوج بار مصرف در دیگر ساعات بدون محدودیت نسبت به مصرف برق اقدام کنند. بررسی آمار تحویل برق به صنایع از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان تیرماه سال جاری نشان می‌دهد که تأمین برق صنایع به مرز ۴۰ میلیارد کیلووات ساعت رسید و از ۳۹ میلیارد ۷۵۶ میلیون کیلووات ساعت گذر کرد.

این در حالی بود که در بازه زمانی یاد شده مصرف برق بخش خانگی به رقم ۲۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون کیلووات ساعت رسید و این یعنی صنایع در این بازه زمانی ۱.۳ برابر بخش خانگی برق مصرف کردند.

بررسی‌های بیشتر نیز نشان می‌دهد در حالی که در فصل گرم سال‌های گذشته در بهترین حالت میزان مصرف بخش صنعت تا ۸۰ درصد میزان مصرف بخش خانگی می‌رسید، اما امسال برای اولین بار این تناسب تغییر کرد و میزان مصرف برق بخش صنایع به میزان ۲ درصد نسبت به بخش خانگی بیشتر شد و این در حالی است که نسبت به مصارف سال قبل خود نیز ۸.۲ درصد برق بیشتری دریافت کردند.

افزایش میزان مصرف بخش صنعت نسبت به بخش خانگی در ماه‌های گرم سال جاری حالی بود که به عنوان نمونه در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ مصرف بخش صنعت ۱.۸ درصد کمتر از بخش خانگی مصرف کرده و در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ نیز صنایع ۲.۸ درصد از بخش خانگی کمتر برق دریافت کردند. همچنین در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ نیز تقریباً میزان دریافت بخش صنایع و خانگی برابر بود.

همچنین بر اساس آماری که به تازگی از سوی شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام شد، میزان برق تحویلی به صنایع انرژی‌بر کشور در شش ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶.۱ درصد رشد داشت و این عدد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ نیز رشد ۱۹.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

با تمامی آمار و ارقام منتشر شده از سوی وزارت نیرو به نظر نمی‌رسد که فولادی‌ها مشکلی چون کاهش ۵۴ درصدی تولید آن هم به علت عدم تأمین برق روبرو بوده‌اند، چرا که در سال جاری برق تحویلی به صنایع رشد ۶ درصدی داشته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.