تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
کد خبر : 5039

توانمندی بالای ایران در استخراج گاز از پیچیده ترین میدان گازی

توانمندی بالای ایران در استخراج گاز از پیچیده ترین میدان گازی

یک نماینده مجلس گفت: بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی نشان از توانمندی بالای ایران در زمینه برداشت گاز از میادین پیچیده نفتی و گازی دارد.

عبدالناصر درخشان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره به بهره برداری رسیدن فاز ۱۱ پارس جنوبی با استفاده از توان داخلی گفت: در طول سال‌های گذشته خیلی از شرکت‌های دانش بنیان نام برده شده و بر لزوم اهمیت دادن به آنها تاکید شده است.

وی در ادامه با بیان سال دانش بنیان‌ها که توسط رهبری نام گذاری شده بود افزود: تمام این اقدامات انجام شد تا به جامعه علمی کشور انگیزه داده شود.

وی خاطرنشان کرد: علم و دانش روز مخصوصاً علوم‌های تک جز علومی هستند که کشورها بدون آنها نمی‌توانند در این دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند البته رسیدن به این دانش و فناوری‌ها خیلی سخت است.

وی ادامه داد: با همه این شرایط امروز نخبگان کشور ما و کسانی که در عرصه تکنولوژی در حال تلاش هستند توانسته اند با وجود تحریم‌ها و مشکلات و فشار همه جانبه ای که بر علیه ما اعمال می‌شود، گامی بزرگ بردارند و در بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی از خارجی‌ها پیشی گرفتند.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: کشور ما در بهره برداری کردن از فاز ۱۱ پارس جنوبی ۲۰ سال معطل خارجی‌ها بود و شرکتهای خارجی از جمله توتال در بهره برداری کردن از این فاز بد عهدی‌های فراوانی کردند.

وی ادامه داد: اما وزارت نفت در دو سال گذشته با بها دادن به توان داخلی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی توانست این فاز را به بهره برداری برساند که باعث حیرت همگان شد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: دولت سیزدهم و وزارت نفت در اقدامی ابتکاری از ظرفیت جوانان ما بهره برداری کردند و فاز ۱۱ پارس جنوبی را که بهره برداری از آن ۲۰ سال معطل خارجی‌ها مانده بود را ظرف ۲ سال به بهره برداری رساندند.

وی افزود: ما با این بهره برداری توانستیم به کشورهای دیگر نشان دهیم که توان داخلی کشور تا چه حد توسعه یافته است و امیدواریم که در این مسیر گام‌های بزرگ‌تر و بلند تری هم برداریم.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی ناترازی گاز در زمستان‌ها کمتر خواهد شد ادامه داد: به این وسیله روزانه معادل ۱۵ میلیون مترمکعب گاز استخراج می‌شود و ظرفیت برداشت گاز از این فاز پارس جنوبی تا ۵۶ میلیون مترمکعب در روز نیز می‌رسد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.