تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر : 4192

درآمد ۵۴ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت در ۲۰۲۲

درآمد ۵۴ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت در ۲۰۲۲

اداره اطلاعات انرژی آمریکا ضمن اشاره به درآمد ۱۹ میلیارد دلاری صادرات نفت ایران از فروش نفت در پنج ماه نخست ۲۰۲۳، درآمد نفتی ایران در مجموع سال ۲۰۲۲ را ۵۴ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری ریگ‌زون، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود مجموع درآمد نفتی ۱۳ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پنج ماه سال جاری میلادی را ۲۹۳ میلیارد دلار اعلام کرد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین کل درآمد نفتی ایران در پنج ماه نخست امسال را ۱۹ میلیارد دلار برآورد کرد. این رقم معادل ۶.۵ درصد از کل درآمد نفتی اوپک در این دوره بوده است.

ایران در میان اعضای اوپک از نظر درآمد نفتی در پنج ماه ۲۰۲۳ در رتبه پنجم قرار داشته است. عربستان با ۱۰۱ میلیارد دلار بیشترین درآمد نفتی را در این مدت داشته است. عراق و امارات هر کدام با ۴۱ میلیارد دلار و کویت با ۳۲ میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم از این نظر قرار داشته‌اند.

درآمد نفتی الجزایر ۱۲ میلیارد دلار، آنگولا ۱۳ میلیارد دلار، کنگو ۳ میلیارد دلار، گینه استوایی یک میلیارد دلار، گابن ۲ میلیارد دلار، لیبی ۱۲ میلیارد دلار، نیجریه ۱۲ میلیارد دلار و ونزوئلا ۴ میلیارد دلار ثبت شده است.

افزایش ۱۷ میلیارد دلاری درآمد نفتی ایران در ۲۰۲۲

بر اساس این گزارش، ایران در سال گذشته میلادی ۵۴ میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد به دست آورد، این رقم نسبت به سال پیش از آن ۱۷ میلیارد دلار افزایش داشت. درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۷ میلیارد دلار اعلام شده بود.

درآمد اعضای اوپک از فروش نفت نیز از ۵۷۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۸۸۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

به‌دلیل افت قیمت نفت همه اعضای اوپک در سال ۲۰۲۳ با افت درآمدهای نفتی روبه‌رو شده‌اند و بر همین اساس اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده است درآمد نفتی اوپک در امسال به ۶۸۱ میلیارد دلار و درآمد نفتی ایران به ۴۶ میلیارد دلار می‌رسد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.