تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
کد خبر : 5640

زمستان نیامده محدودیت های سوختی صنایع و پتروشیمی ها آغاز شد

زمستان نیامده محدودیت های سوختی صنایع و پتروشیمی ها آغاز شد

سال گذشته پس از برودت بی سابقه، محدودیت هایی برای صنایع عمده ، نیروگاه ها و پتروشیمی ها در نظر گرفته شد، اما امسال هنوز زمستان نیامده محدودیت های گازی از امروز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرمای بی سابقه سال گذشته ابتدا محدودیت‌هایی برای سیمانی‌ها، صنایع عمده، نیروگاه‌ها و در نهایت برای پتروشیمی‌ها رقم زد و امسال با وجود آنکه برودت هوا نسبت به سال گذشته ۱۵ روز دیرتر آغاز شد، اما همزمان با ورود اولین موج سرما در برخی از نقاط ایران محدودیت سیمانی‌ها، صنایع عمده، نیروگاه‌ها و حتی پتروشیمی‌ها آغاز شد.

سعید عقلی در ارتباط تلویزیونی از ایجاد محدودیت‌هایی در بخش‌های مختلف؛ نیروگاهی، صنایع عمده و پتروشیمی‌ها برای تأمین گاز پایدار در بخش خانگی و سایر بخش‌ها سخن به میان آورد، اتفاقی که سال گذشته با افزایش برودت هوا منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت برخی از محصولات شد. سال گذشته پس از محدودیت در نظر گرفته شده برای پتروشیمی‌ها کاهش ۳۰ درصدی تولید را به دنبال داشت به طوری که احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران در رابطه با محدودیت‌های جدید پتروشیمی‌ها به مهر گفته بود: محدودیت ایجاد شده منجر به کاهش ۳۰ درصدی تولید پتروشیمی‌های گازی شده است.

وی ادامه داد: تمامی پتروشیمی‌های گازی کاهش تولید داشته‌اند از خراسان گرفته تا یاسوج تمامی پتروشیمی‌های متانولی و اوره‌ای ظرفیت تولید شأن به ۷۰ درصد رسیده است.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مهر ماه گفته بود: ریشه گران شدن فولاد، بورس نیست بلکه بی‌تدبیری در تأمین اقلام مربوط به بهای تمام‌شده در این بخش است که از طریق محدودیت گاز و برق حاصل می‌شود و نباید آدرس غلط به جامعه و اقتصاد کشور بدهیم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه باید بهای تمام‌شده تولید فولاد را پایین بیاوریم، اظهار داشت: هزینه‌های سنگینی که دو ماه قطعی برق و گاز برای بخش فولاد ایجاد می‌کند، حتماً می‌تواند بهای تمام‌شده این بخش را افزایش دهد؛ بنابراین وقتی بهای تمام‌شده تولید بالا برود، قیمت مصرف‌کننده افزایش پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ازاین‌رو اگر کسی می‌خواهد قیمت فولاد کاهش پیدا کند، باید عوامل تولید اعم از سوخت، خوراک با قیمت پایین و مستمر در اختیار تولیدکننده قرار دهد و گاز را در زمستان و برق را در تابستان به مدت دو ماه قطع نکند.

به گزارش خبرنگار مهر ایجاد محدودیت برای صنایع در حالی رقم خورده است که وزارت نفت چندی پیش پیشنهاد ذخیره سازی گاز توسط صنایع را مطرح کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.