تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
کد خبر : 5613

سد سازی ترکیه محدودیتی برای استان های غربی به وجود نمی‌آورد

سد سازی ترکیه محدودیتی برای استان های غربی به وجود نمی‌آورد

معاون وزیر نیرو در امور آبفای کشور گفت: مقامات ترک اطمینان داده اند تاسیساتی که در بالا دست احداث شده است محدودیتی برای منابع آبی ایجاد نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در دومین کمیته نشست مشترک همکاری‌های آبی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه که امروز به میزبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران و با حضور محمد جوان‌بخت معاون وزیر در امور آب و آبفا و ابوبکر گیزلی گیدر معاون وزیر جنگلداری و زراعت ترکیه برگزار شد، دو طرف در خصوص تشکیل «کارگروه فنی آب» به منظور بررسی مشکلات و مسائل آبی مشترک دو کشور توافق کردند.

مقرر شد، نخستین جلسه این کارگروه به دعوت معاون وزیر جنگلداری و زراعت ترکیه، با حضور نمایندگان دو کشور در آنکارا برگزار شود.

محمد جوانبخت معاون وزیر نیرو در امور آبفای کشور در دومین کمیته نشست مشترک همکاری‌های آبی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: نشست بسیار خوب و در فضای دوستانه‌ای بود با توجه به سوابق تاریخی و مشترکات دو کشور برگزار شد.

وی ادامه داد: دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم کشور در حاشیه رودخانه ارس و مشکلاتی که سال‌های گذشته به دلیل کم آبی وجود داشت به صورت کامل مطرح و معاون وزارت کشاورزی و جنگلداری ترکیه اطمینان دادند که کشور ترکیه به تمامی تعهدات خود پایبند است.

به گفته این مقام مسئول برای اطمینان خاطر مردم کشور مقرر شد بررسی‌های فنی و موضوعات مختلف بین مشترک دو کشور در کارگروه مشترک مطرح شود.

جوانبخت ادامه داد: همچنین توافق کردیم کارگروه فنی مشترکی تشکیل دهیم که به شکل نوبتی جلساتی برگزار شود و نتایج آن در کمیته همکاری مشترک بحث و تصمیم‌گیری شود.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا تصمیماتی در رابطه با سد سازی های بالا دست ترکیه در ارس حاصل شده است، گفت: مقامات ترک اطمینان داده اند تاسیساتی که در بالا دست احداث شده از ناحیه این تأسیسات و اقدامات محدودیتی برای منابع آبی ایجاد نمی‌شود و سهم مردم استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل محدودیتی به وجود نمی‌آید و تاکید داشتند. همچنین به گفته مقامات ترک سدها برق آبی است و در مواقعی با تنظیم آب سدها بتوان از برخی از مشکلات مانند سیلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جوانبخت خاطرنشان کرد: مقامات ترکیه‌ای حاضر در جلسه اطمینان دادند در خصوص آنچه که دغدغه مردم حاشیه ارس است، مشکلی پیش نیاید.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با ترکیه تصمیمی برای آلودگی ارس گرفته شده است، گفت: ارس یک موضوع کلی است و ارتباط چندانی به ترکیه ندارد.

همچنین ابوبکر گیزلی گیدر ضمن ابزار قدردانی از مقامات ایران، درباره به دلیل به تأخیر انداختن جلسات مشترک اظهار داشت: سال گذشته ما با واقعه زلزله در ترکیه روبرو بودیم و بعد از آن نیز انتخابات ریاست‌جمهوری را داشتیم، هدف ما این است که اگرچه جلسه دیر برگزار شد اما مثمر ثمر باشد.

وی افزود: ۴۰۰ سال است که بین دو کشور مرزهای برادری و دوستی وجود دارد و آنچه مهم است تداوم این اراده مشترک برای همکاری‌ها است.

معاون وزیر جنگلداری و زراعت ترکیه خاطرنشان کرد: در چارچوب این اراده مشترک فعالیت‌های فنی هم انجام خواهد شد و امیدواریم هر دو کشور به نقاط مشترکی خواهند رسید و همکاری ادامه خواهد داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.