تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۲۶
کد خبر : 5531

صرفه‌جویی ۳ میلیارد دلاری از محل تعویض بخاری‌های فرسوده

صرفه‌جویی ۳ میلیارد دلاری از محل تعویض بخاری‌های فرسوده

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های هرمتیک و درآمدی که می‌تواند برای دولت فقط در سال اول ایجاد کند، پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد رضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های هرمتیک گفت: یکی از دلایل ناترازی گاز در زمستان‌ها مصرف بالای گاز در بخش خانگی است که البته این امر نیز به استاندارد نبودن وسایل گرمایشی و وجود بخاری‌های فرسوده در منازل برمی‌گردد.

وی در ادامه بیان کرد: این بخاری‌های تقریباً ۲۰ تا ۳۰ درصد گاز را تبدیل به گرما می‌کنند و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد سوخت را بدون اینکه بسوزانند دود می‌کنند. این بخاری‌ها باید از منازل جمع‌آوری شوند تا مصرف گاز به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

میرتاج الدینی در ادامه توضیح داد: یکی از برنامه‌های بسیار لازم برای مصرف بهینه انرژی و صرفه‌جویی در مصرف گاز تعویض بخاری‌های فرسوده منازل با بخاری‌های پربازده و جدید هرمتیک هستند که مصرف فوق‌العاده پایینی دارند.

به گفته این مقام مسئول؛ استفاده از بخاری‌های جدید با راندمان گرمایشی بالا و مصرف گاز کم باعث کاهش قابل توجه و مداوم مصرف گاز در خانوارها در سال‌های آینده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این بخاری‌های فوق‌العاده استاندارد هستند و مصرف پایینی دارند توضیح داد: در برنامه هفتم و همچنین بودجه ۱۴۰۲ تکلیف قانونی برای دولت تعیین شده تا بین ۴ تا ۵ میلیون بخاری‌های فرسوده منازل را با بخاری‌های هرمتیک عوض کنند.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: استفاده از بخاری‌های جدید هرمتیک با بازدهی گرمایشی بالا و ایمنی مناسب، سبب خواهد شد که مصرف هر بخاری ۴۶۶ مترمکعب کاهش یابد و در کل با تعویض ۵ میلیون بخاری فرسوده غیراستاندارد بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب کاهش مصرف گاز در بخش خانگی در اوج ناترازی مصرف را خواهیم داشت.

میرتاج الدینی با بیان اینکه این امر بسیار لازم است و همان آورده‌ای که از صرفه‌جویی دارد از سرمایه‌ای که در این حوزه می‌گذارند خیلی بیشتر است ادامه داد: برنامه ما این بود که شرکت گاز به صورت رایگان این بخاری‌ها را تعویض کند و با صرفه‌جویی ۱۰ میلیارد متر مکعبی گاز و درآمد تا ۳ میلیاردی فقط در سال اول بتوان این موضوع را جبران کرد. این طرح با توجه به بلند مدت بودن آورده فوق‌العاده بالایی برای کشور دارد.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: اجرای کامل طرح جایگزینی و نوسازی بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های نسل جدید در پایان پنج ساله برنامه هفتم توسعه، پتانسیل صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در کل مصرف گاز کشور در ایام پیک را دارد. کاهش سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب مصرف گاز در اوج تقاضای گاز به طور کامل ناترازی گاز زمستانی صنایع را برطرف خواهد کرد.

وی افزود: با اجرای طرح جامع تعویض و نوسازی بخاری‌های خانگی، می‌توان گاز صرفه‌جویی شده را با سرمایه‌گذاری‌های متقابل به صنایع تخصیص داد و مزایای متعددی را در پی‌داشت. سرمایه‌گذاری اولیه موردنیاز حدود ۲ میلیارد دلار است ولی جلوگیری از اتلاف انرژی هر سال معادل ۳ میلیارد دلار است که به معنی بازگشت کلیه سرمایه‌گذاری انجام شده در این بخش در همان سال اول است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.