تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
کد خبر : 4399

ضرورت مدیریت مصرف آب با توجه به افزایش تقاضا

ضرورت مدیریت مصرف آب با توجه به افزایش تقاضا

وزیر نیرو گفت: آب به عنوان مهمترین عنصر حیاتی است که با توجه به افزایش تقاضا، مدیریت آن امری ضروری است.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در آئین رونمایی از پیشخوان رصد منابع آب کشور گفت: آب به عنوان مهمترین عنصر حیاتی است که با توجه به افزایش تقاضا مدیریت آن امری ضروری است.

وی ادامه داد: در طول سالهای پس از انقلاب در عرصه‌های مختلف مانند صنایع رشد وجود داشته است به عنوان مثال تولید سیمان ۳ میلیون تن بوده که اکنون به ۹۰ میلیون تن رسیده است.

وزیر نیرو خاطرنشان: با توجه به افزایش روزافزون تقاضا برای آب مدیریت منابع آبی یک مأموریت مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به پیشرفت کشور در تمام بخش‌های صنعتی، کشاورزی و توسعه اجتماعی تصریح کرد: در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب شاهد رشد چشمگیر در تمام این حوزه‌ها بوده‌ایم.

وزیر نیرو با اشاره به به لزوم مدیریت مصرف آب اظهار کرد: لازم است که مدیریت دقیقی روی این عنصر حیاتی وجود داشته باشد که لازمه آن در اختیار داشتن اطلاعات صحیح است چرا که با تحلیل اطلاعات می‌توانیم روش‌های جدیدی را روی منابع آب داشته باشیم.

محرابیان خاطر نشان کرد: با تحلیل اطلاعات می‌توانیم روش‌های جدیدی را طراحی و اجرا کنیم. اطلاعات مندرج دوره سوم آماربرداری را طی کرده که می‌تواند منبع موثقی برای مدیریت منابع آبی باشد.

محمد جوانبخت معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا نیز در آئین رونمایی از پیشخوان رصد منابع آب کشور گفت: سامانه تجمیع آمار و اطلاعات داده آب کشور یکی از کمبودهای ما بود که اکنون با ایجاد این سامانه چنین مشکلی از میان برداشته شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با همت همکاران سال گذشته این سامانه راه اندازی شد و در حوزه‌های مختلف و مسائل متعدد در مدیریت آب کشور راه اندازی شد و متناسب با هر بخش راه اندازی شد.

به گفته این مقام مسئول این سامانه قطعاً در مدیریت منابع آب کشور می‌تواند مؤثر باشد.

سخنگوی صنعت آب در آئین رونمایی از پیشخوان رصد منابع آب کشور گفت: در بخش آب داده‌های متنوع وجود دارد که نیاز به ابزارهای جدید دارد و با بحث رصد خانه ملی کشور چندین سامانه و پیشخوان را ایجاد کردیم و در رده پیشخوان‌های راهبردی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای بخش آب کشور هر روز داده‌های زیادی تولیدمی شود که استفاده از آنها برای تصمیم‌گیری‌های درست و صحیح نیازمند ابزار مناسبی است.

وی ادامه داد: پیشخوان رصد منابع آب این ابزار مناسب است که با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها اطلاعات به‌روز و دقیقی در اختیار مدیران بخش آب کشور قرار می‌دهد.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه پیش‌تر چندین سامانه اطلاع‌رسانی در باره منابع آب کشور ایجاد شده بود خاطرنشان کرد: پیشخوان رصد منابع آب همه اطلاعات این سامانه‌ها را جمع‌آوری کرده و به‌روز می‌کند و با تحلیل‌های دقیق کار مدیریت منابع آب را ساده‌تر می‌کند.

قاسم زاده توضیح داد: در بخش منابع سد ۱۹۷ سد از سدهای مهم در این سامانه تحلیل می‌شوند و اطلاعات شناسنامه‌ای ۶۰۰ سد وجود دارد. همچنین اطلاعات آب‌های زیرزمینی سطح کشور، در این حوزه وجود دارد. اطلاعات پیش‌بینی بارش تا سطح شهرستان در دستور کار است و یکی از مزایای این مسئله اعلام هشدار سیلاب در هر شهرستان است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به ثبت اطلاعات برف‌سنجی اظهار کرد: اطلاعات ۳۶ مدل تحلیلی پایش شده تا اطلاعات ما را پر خواهد کرد. خبر خوب ما اتمام‌مرحله سوم آماربرداری منابع آب در سطح کشور است که بیش از ۱۰۰ مشاور به ما کمک‌کردند و این اطلاعات ۶ ساله به سرانجام رسید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.