تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
کد خبر : 428

عرضه خودرو در بورس به سود همه به‌جز دلالان/ مردم خودرو را در بورس ارزان‌تر از بازار آزاد خریدند

عرضه خودرو در بورس به سود همه به‌جز دلالان/ مردم خودرو را در بورس ارزان‌تر از بازار آزاد خریدند

مهدی دلبری کارشناس ارشد بازار سرمایه و از امضاکنندگان نامه به سران قوا در حمایت از عرضه خودرو در بورس کالا، با بیان اینکه مردم از مسیر بورس توانستند خودرو را ارزان‌تر از بازار آزاد خریداری کنند، گفت: دست دلالان با عرضه خودرو در بورس کالا قطع خواهد شد و می‌توان به تعریف سازی طرح توسعه‌ای صنعت خودرو، پیاده‌سازی فناوری و ارتقای کیفیت صنعت خودرو امیدوار باشیم. دلبری معتقد است؛ در همین مدت کوتاه که تیراژ پایینی از محصولات خودروسازها به رینگ بورس کالا ورود کرده معادل هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منافع بین مشتریان، سهامداران و دولت توزیع شد.

به گزارش اقتصادی برتر به نقل از ایرنا، مهدی دلبری به عرضه خودرو در بورس کالا و مزایای آن اشاره کرد و افزود: صنعت خودرو حدود ۲.۷ درصد از ارزش بازار بورس و فرابورس را تشکیل می‌دهد که در این میان این صنعت به عنوان صنعت یازدهم در بازار سرمایه محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: سابقه قیمت‌گذاری در صنعت خودرو نشان از آن دارد که این صنعت در پنج سال مالی گذشته حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان زیان و حدود ۷۳ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته است.

دلبری با تاکید بر اینکه این مساله نشان می‌دهد که سیاست‌گذاری‌ها در این صنعت طی پنج سال گذشته به سمت ضرر و زیان سهامداران شرکت‌ها بوده است، گفت: چنین اتفاقی باعث عدم تعریف طرح توسعه، ثبات اشتغال این صنعت در یک سطح، خروج سهامداران از این صنعت شده است که همین امر زمینه‌ساز از بین رفتن قدرت چانه‌زنی در برابر مشتریان خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: قیمت‌گذاری محصولات و کالاها در بستر رقابتی، سیاستی است که به درستی در بورس کالا و در چند ماه اخیر در دستور کار قرار گرفت که عملاً همین امر باعث سوق پیدا کردن خریداران واقعی و مصرف‌کنندگان نهایی به سمت استفاده از مکانیزم بورس کالا شد.

۷۵۰۰ میلیارد تومان سود مصرف‌کننده و تولیدکننده

وی به تاخیر ورود صنعت خودرو در بورس کالا اشاره کرد و افزود: صنایعی مانند فلزات اساسی، پتروشیمی، سیمان و دیگر صنایع در گذشته در رینگ‌های مختلف بورس کالا حضور پیدا کردند و از منافع این سازوکار بازار و فضای رقابتی و شفاف بورس بهره‌مند شدند.

دلبری معتقد است؛ در همین مدت کوتاه که تیراژ پایینی از محصولات خودروسازها به رینگ بورس کالا ورود کرده معادل هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منافع بین مشتریان، سهامداران و دولت توزیع شد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تا قبل از ورود صنعت خودرو به بورس کالا بخش کوچکی از منافع این صنعت به جیب سهامدار ورود می‌کرد و اختلاف قیمتی که در گذشته وجود داشت باعث ورود منافع به جیب دلالان و سوداگران شد.

مردم خودرو را در بورس ارزان‌تر از بازار خریداری کردند

وی با بیان اینکه مشتریان بر اساس نوع محصول توانستند کالای موردنظر خود را به صورت ارزان‌تر از بازار غیررسمی در بورس کالا خرید کنند، گفت: مکانیزم بورس کالا کمک کرد تا خودرو به‌موقع در اختیار مشتریان قرار بگیرد و تضامنی که بورس کالا و سازمان بورس دریافت کرد، خودروسازان را مجبور کرد تا در زمان مقرر خودرو را تحویل مشتریان دهند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دولت جزو دسته سومی است که از ورود خودرو به بورس کالا نفع برده است، افزود: پرداخت مالیات از سوی شرکت‌هایی که وارد مدار سود شدند می‌تواند کمک‌کننده به وضعیت بودجه دولت باشد.

وی تاکید کرد: اگر تیراژ بالاتری از خودرو وارد بورس کالا شود سود به دست آمده بیشتر خواهد شد و منفعت بیشتری را در اختیار خودروساز، مصرف‌کننده، دولت و سهامداران قرار خواهد داد.

دست دلالان از بازار خودرو قطع شود

دلبری با تاکید بر اینکه نگاه بازار همیشه به آینده بوده است، گفت: اگر این مسیر به همین صورت طی شود و دست دلالان از این بازار بزرگ قطع خواهد شد و می‌توان امیدوار به تعریف سازی طرح توسعه‌ای صنعت خودرو، پیاده‌سازی فنّاوری خارج کشور در صنعت خودرو و ارتقای کیفیت در این صنعت باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روند تولید و فروش صنعت خودرو نشان از آن دارد که این صنعت در آذر ماه بزرگ‌ترین صنعت از لحاظ فروش بوده است، گفت: به صورت سنتی صنعت فلزات اساسی و پتروشیمی جزو صنایعی بودند که از لحاظ مبلغ فروش به عنوان صنایع بزرگ بازار شناخته شده بودند.

وی ادامه داد: اگر بر اساس ارقام سال گذشته که این صنعت حدود ۱۷۵ هزار میلیارد تومان فروش داشته یک سود حداقل ۲۰ درصدی را لحاظ کنیم انتظار بازار این است که حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان سود نصیب سهامداران شود.

دلبری با تاکید بر اینکه در این میان رسانه‌ها نقش مهمی دارند که اعداد و ارقام واقعی را به مردم، دولت، مجلس منتقل کنند، گفت: همیشه رانت‌خواران و دلالان در سیاست‌گذاری‌ها دخیل بودند اکنون هم در این میان در حال انجام اقداماتی هستند تا مسیر عرضه خودرو از بورس کالا تغییر کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.