تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
کد خبر : 649

فرآورده‌های نفتی برگشت خورده از افغانستان برای ایران نبود

فرآورده‌های نفتی برگشت خورده از افغانستان برای ایران نبود

واکنش وزارت نفت به مصرف بی سابقه گاز،تکذیب بازگشت فرآورده‌های نفتی ایران از افغانستان و ۴۰ هزار مشترک تهرانی پاداش خوش مصرفی می‌گیرند از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، واکنش وزارت نفت به مصرف بی سابقه گاز، کاهش صادرات گاز به ترکیه دلیل فنی دارد، تکذیب بازگشت فرآورده‌های نفتی ایران از افغانستان، آب تهران سهمیه بندی نمی‌شود، کاهش صادرات گاز به ترکیه دلیل فنی دارد و ۴۰ هزار مشترک تهرانی پاداش خوش مصرفی می‌گیرند از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

آب تهران سهمیه بندی نمی‌شود

اتابک جعفری، مدیرعامل آب و فاضلاب کشور گفت: باتوجه به کاهش بارندگی‌ها در چند ماه اخیر و خشک سالی شدید در چند سال گذشته وجود داشت چنین گمانه زنی‌هایی وجود دارد اما با توجه به مدیریت مصرف نرم افزای و سخت افزاری در تهران شاهد جیره بندی آب نخواهیم بود. با برنامه ریزی های میان مدتی که به همراه وزیر انجام شده است تهران برای کوتاه مدت و بلند مدت مشکلی پیش رو نخواهد داشت.

مدیر عامل آبفای کشور اضافه کرد: سهمیه بندی آب در تهران وجود ندارد و برنامه‌ای ریزی ها و تدابیر جدی برای جلوگیری از رسیدن به آن مرحله در دستور کار است.

۴۰ هزار مشترک تهرانی پاداش خوش مصرفی می‌گیرند

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: ۴۰ هزار قبض (معادل سه درصد مشترکان) از یک میلیون و ۱۰۰ هزار قبض صادر شده، خوش مصرف شده و پاداش دریافت خواهند کرد.

بختیاری افزود: مشترکان پرمصرفی که مصارفشان را به خط الگو و یا زیر الگو رسانده باشند به‌ازای هر مترمکعب ۳ هزار و ۶۶۲ تومان پاداش دریافت می‌کنند و این پاداش خوش مصرفی در قبض ماه آینده‌شان اعمال خواهد شد. همچنین طرح پاداش مشترکان خوش مصرف آب به دستور وزیر نیرو اجرا شده است.

بازگشت فرآورده‌های نفتی ایران از افغانستان تکذیب شد

فریدون اسعدی، عضو انجمن صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: خبرهای منتشر شده آن هم از سوی ایران اینترنشنال صحت ندارد و محموله فرآورده‌های نفتی که از افغانستان بازگشته متعلق به ایران نیست.

وی ادامه: اگرچه به تازگی سختگیری‌هایی در این رابطه وجود دارد اما بازار افغانستان از اهمیت بالایی برای ایران برخوردار است. زیرا تأمین کننده منافع ایران است.

اسعدی در خاتمه اضافه کرد: در کشور ما فرآورده‌های مازادی وجود دارد که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و ما این فرآورده‌ها را به افغانستان صادر می‌کنیم به همین دلیل این کشور می‌تواند برای ما ارز آوری داشته باشد و از لحاظ اقتصادی حائز اهمیت است.

مصرف روزانه گاز بخش خانگی و تجاری در مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب ماند

محمد رضا جولایی گفت: (۱۶ دی‌ماه) با وجود اینکه جمعه و روز تعطیل بوده، ۷۶۶ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور مصرف شده است و هموطنان باید در این روزهای سرد بهینه‌سازی مصرف را در دستور کار داشته باشند.

جولایی با اشاره مقدار مصرف گاز طبیعی در کشور، اظهار کرد: مصرف گاز طبیعی طی ۲۴ ساعت گذشته در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده ۵۹۲ میلیون مترمکعب، صنایع عمده ۹۰ میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها نیز ۸۴ میلیون مترمکعب بوده است.

وی با بیان اینکه مقدار گاز مصرفی بخش خانگی نسبت به زمان مشابه پارسال بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است، تصریح کرد: مجموع گاز انتقالی به خطوط سراسری شامل مصارف بخش‌های مختلف، سوخت ایستگاه‌ها و صادرات هم ۸۴۸ میلیون مترمکعب بوده است و در این شرایط همکاری همه مردم در بهینه‌سازی مصرف گاز ضرورت دارد.

کاهش صادرات گاز به ترکیه دلیل فنی دارد

یک منبع آگاه با اشاره به علت کاهش ۷۰ درصدی صادرات گاز ایران به ترکیه گفت: کمپرسورهای انتقال دهنده گاز ایران به ترکیه دچار مشکل شده و این کمپرسورها هم اکنون نمی‌توانند گاز را طبق قرارداد به ترکیه منتقل کنند.

وی ادامه داد: تیم‌های فنی شرکت بوتاش ترکیه و شرکت ملی گاز ایران یک کمیته مشترک تشکیل داده و از کمپرسورها بازدید به عمل آورده‌اند. این تیم در تلاش است تا در اسرع وقت مشکل را برطرف کرده تا صادرات گاز به ترکیه بر اساس توافق انجام شود.

بر اساس قرارداد ۲۵ ساله‌ای که بین ایران و ترکیه منعقد شده است ایران باید سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به این کشور صادر کند.

قبض‌های نجومی در انتظار مشترکان پرمصرف و بدمصرف گاز

مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: با ابلاغ آئین‌نامه اجرایی بند «ک» تبصره ۱۵ بودجه ۱۴۰۱ درباره افزایش تعرفه گازبها، این افزایش تعرفه در قبض‌های جدید مشترکان خانگی در زمستان امسال اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به ثابت ماندن سه پلکان نخست جدول تعرفه‌های گاز و قرار گرفتن ۶۴ درصد از مشترکان در این سه پلکان، می‌توان گفت بیش از ۶۰ درصد مشترکان بخش خانگی، شاهد افزایش تعرفه در قبض‌های جدید نخواهند بود و حتی با رعایت برخی دستورعمل‌ها مشمول تخفیف در پرداخت گازبها تا سقف ۴۵ درصد نیز می‌شوند.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: از سوی دیگر، وضع برای مشترکان پرمصرف و بسیار پرمصرف به‌هیچ‌وجه خوشایند نخواهد بود و با توجه به اعمال تعرفه‌های جدید برای پلکان‌های ۴ تا ۱۲، این مشترکان پرمصرف هستند که باید به‌صورت جدی نگران گازبهای صادره در قبض‌های جدید باشند، از این رو ضرورت دارد که درباره اصلاح الگوی مصرف گاز طبیعی و حرکت در مسیر مصرف بهینه گاز، دقت بیشتری داشته باشند.

عدم قطع گاز در بخش خانگی نیازمند همکاری مردم است

جواد اوجی وزیر نفت گفت: از فردا در استان‌های شمال و شمال شرق کاهش دمای شدیدی را خواهیم داشت و تا منهای ۱۵ درجه گزارش شده که ماندگاری این کاهش دما و سرما کار را کمی دشوار می‌کند. تا به امروز همکاران ما در وزارت نفت و شرکت ملی گاز با آماده باشی که در سکو ها و تولید و میادین در بخش‌های بالادستی و پایین دست پالایشگاه‌ها و خطوط انقال پایدار است ولی با وجود روند مصرفی که وجود دارد بیش از ۶۳۰ میلیون متر مکعب رسیدیم که روند رو به رشدی را طی کردیم که ممکن است در روزهای سر به ۶۵۰ میلیون متر مکعب نیز برسد.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: در هیچ کجای دنیا و هیچ کشوری مصرف بخش خانگی و تجاری و صنایع غیر عمده رقم بخورد. ما معتقدیم که یک رقم عظیمی از این ۶۳۰ میلیون متر مکعب اسراف می‌شود، از همه هموطنان خواهشمندیم که ما را یاری کرده تا ما بتوانیم این نعمت الهی یعنی گاز را به دست تمامی هموطنان برسانیم.

اوجی خاطر نشان کرد: مصرف بهینه بسیار راحت است و با چک کردن دمای محیط کار و منزل و قرار دادن آن بر روی ۲۲ درجه سانتی گراد و خاموش کردن سیستم‌های گرمایشی اضافی، استفاده از پرده زخیم و پوشیدن لباس گرم می‌تواند ۳۰ درصد در کاهش مصرف گاز مصرف واقع شود

تولید ۹ ماهه صنعت پتروشیمی با ۷ درصد رشد به ۵۳ میلیون تن رسید

بیژن چگنی، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: مجموع تولید ۹ ماهه امسال صنعت پتروشیمی با میانگین ۷۱ درصد ظرفیت اسمی به حدود ۵۳ میلیون تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۷ درصد رشد داشته است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال تولید مجتمع‌های پتروشیمی به ۷۵ درصد ظرفیت اسمی برسد.

وی افزود: به‌دلیل محدودیت‌ها و مصارف بالای گاز خانگی و صنعتی در فصل زمستان، این مدیریت بر اساس عملکرد تولید و تعهدهای صادراتی و داخلی شرکت‌ها و برنامه تعمیرات اساسی سالانه پتروشیمی‌ها نسبت به استفاده حداکثری از گاز دریافتی صنعت پتروشیمی اقدام می‌کند.همچنین تولید مجتمع‌های پتروشیمی نسبت به ظرفیت اسمی در پایان دولت دوازدهم (مرداد سال ۱۴۰۰) حدود ۶۷ درصد بوده است.

چگنی بیان کرد: میزان تحویل کود اوره به وزارت جهاد کشاورزی در ۹ ماهه امسال ۹۶ درصد نسبت به سهمیه تعهد شده بوده است..

روند افزایش مصرف تداوم دارد

محمد رضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: با توجه به کاهش قابل توجه دمای هوا و بارش برف و باران به‌ویژه در استان‌های نیمه شمالی و غربی کشور، مصرف گاز در ۲۴ ساعت گذشته نسبت به روز پیش از آن، ۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است و حدود ۷۰ درصد گاز کشور در استان‌های شمالی کشور مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه در نیروگاه‌های همه این استان‌ها سوخت مایع مصرف می‌شود و امکان تحویل گاز طبیعی به آنها نیست، افزود: تولید و انتقال گاز اکنون در کشور در حداکثر مقدار است، اما مصرف گاز هم حداکثری است. از سویی پیش‌بینی می‌شود مقدار مصرف گاز تا هفته آینده به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز برسد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: همه تلاش و همت کارکنان وزارت نفت و صنعت گاز، تأمین پایدار گاز به‌ویژه برای بخش خانگی است، با این حال نیاز به صرفه‌جویی مردم و بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

واکنش وزارت نفت به مصرف بی سابقه گاز

یک منبع آگاه مهر گفت: با ورود موج جدید سرما به کشور در ابتدای هفته آینده و افزایش مصرف گاز احتمال تعطیلی تهران در روزهای شنبه و یکشنبه وجود دارد.

وی ادامه داد: وزیر نفت در مکاتبه‌ای با معاون اول رئیس جمهور برای جلوگیری از خاموشی و قطع سراسری برق و گاز، خواستار تعطیلی کامل روزهای شنبه و یکشنبه تهران شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.