تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
کد خبر : 5879

رئیس جمهور از سدمخزنی نمرود بازدید کرد؛

اقدامات بی‌نظیر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در سدسازی / ثبت دانش فنی در سد نمرود

اقدامات بی‌نظیر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در سدسازی / ثبت دانش فنی در سد نمرود
رئیس جمهور در سفر یک روزه خود به شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند از سد مخزنی نمرود فیروزکوه بازدید و از نزدیک در جریان روند پیشرفت این پروژه قرار گرفت

به گزارش اقتصادی برتر،سد مخزنی نمرود از سال ۸۴ استارت خورد و تا سال ۹۵ با پیشرفت در ۵۹ درصدی در حوزه خاکریزی و … متوقف شد، از سال ۹۵ این پروژه تحویل قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) شد که پس از طی روند اداری و از اولویت خارج شدن این پروژه در دولت گذشته با روند رشد کمی روبرو بود، اما طی یک سال و نیم گذشته این پروژه سرعت چشمگیری به خود گرفت و در حال حاضر با رشد ۹۳ درصدی در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است.
این سد مخزنی ۱۳۹ میلیون مترمکعبی دارد که ۱۲۰ میلیون مترمکعب آن حجم مفید است. بدنه آن خاکی است و هسته‌ای از خاک رس دارد. بلندای این سد از پی ۸۴ متر، درازای آن ۶۸۰ متر و پهنای تاج آن ۱۲ متر است. سرریز این سد از نوع اوجی آزاد است و شیب سرریز آن ۱۶ و ۲۱ درصد و پهنای سرریز آن ۲۲ متر است. سد دیواری از جنس بتن پلاستیک با دو ردیف پرده آب‌بند و ژرفایی ۳۲ متری دارد.
تحقق نشدنی‌ها توسط قرارگاه خاتم / بتن‌ریزی منحصر و ثبت دانش فنی در پروژه سد نم‌رود
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در حالی این پروژه را تحویل گرفت که پیش از آن دو موسسه دیگر اقداماتی را انجام داده بودند، اما آنچه صورت گرفته بود سهل‌الوصول‌ترین اقدامات در سدسازی بود (خاکریزی) و به‌محض این‌که این پروژه به سختی‌ها و نشدنی‌ها رسید از سوی موسسات قبلی رها شد. اما قرارگاه خاتم که همواره به تحقق کارهای نشدنی شهره هست ، با ورود به این پروژه بتن‌ریزی منحصربفرد (میکروسیلیسی) و متناسب با اقلیم آب و هوایی شهرستان فیروزکوه (سرمای بسیار شدید این منطقه در فصل سرما) را آغاز و احداث اتاق کنترل و … را در اولویت قرار داد.
بتن‌ریزی ۷۰ متر زیر تراز آب از جمله ویژگی‌های این پروژه هست که دانش فنی آن نیز در این پروژه به ثبت رسید و با احداث اسکلت بتن‌ریزی از روی برج آبگیر و با روشی خاص انجام شد.
جلوگیری از نشتی آبگیر سد که توسط مجموعه‌های دیگر ایجاد شد بود و رفع این مهم را به‌وسیله تخلیه کامل مخزن و هدر رفت ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب عنوان می‌کردند، به همت متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و با بهره‌گیری از توان قواصان توانمند بدون تخلیه مخزن انجام پذیرفت.
محرومیت‌زدایی اطراف پروژه سد نم‌رود توسط قرارگاه سازندگی خاتم
باتوجه به این‌که یکی از رسالت‌های مهم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در کنار اجرای پروژه‌های نشدنی در کشور، محرومیت زدایی از شعاع ۷۰ کیلومتری هر طرح هست، روستای سلمان که بیش از ۱۶ سال از جاده دسترسی استاندارد محروم بود، به‌همت قرارگاه سازندگی ظرف مدت یک سال و نیم این جاده احداث و مورد بهره‌برداری مردم این منطقه قرار گرفت.
گفتنی است، پروژه سد نم‌رود تاکنون موفق به کسب چهار گواهینامه استاندارد شده است.
طرح قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) برای رفع تنش آبی کشور / تشکیل کارگروه مشترک دولت و قرارگاه خاتم (ص) در حوزه نیرو
سردار عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با بیان این‌که سد نم‌رود یکی از سدهای مهم اطراف تهران است که با تلاش شبانه‌روزی متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در حال احداث است، اظهار داشت: قرارگاه سازندگی در حوزه سدسازی تاکنون ۶۲ سد کشور را احداث کرده است و به‌طور کلی بیش از ۵۰ درصد ظرفیت سدهای کشور توسط این قرارگاه اجرا شده است.
وی از تائید طرح قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در حوزه آبرسانی و تامین آب شرب، کشاورزی و صنعتی توسط دولت خبر داد و گفت: با تشکیل کارگروه مشترک بین وزارت نیرو و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) این طرح مورد بررسی و با رصد دقیق و از نزدیک شرایط آبی و پروژه‌های آبرسانی، طرح‌های اولویت‌دار احصاء و با همت دولت و قرارگاه سازندگی در کمترین زمان ممکن پایان یافته و این مهم می‌تواند تنش و ناترازی آب را به بهترین شکل ممکن، تامین کند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سرعت عمل در اجرای طرح‌های آبرسانی را یک مولفه مهم و اثرگذار برشمرد و تصریح کرد: سد نمرود باید خیلی زودتر از این‌ها به پایان می‌رسید، اما چهار مجموعه خصوصی به این پروژه ورود کرده و تلاش‌ها و زحماتی هم و به‌دلیل مشکلات که در مسیر اجرا داشتند یکی پس از دیگری این پروژه را نیمه تمام رها کردند و نهایتاً این طرح به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) واگذار شده است و در حال حاضر مهندسان و متخصصان این قرارگاه به‌صورت شبانه‌روزی تلاش می کند تا هرچه سریع‌تر این سد را به اتمام رسیده و مردم از خدمات آن بهره‌مند شوند.
محرومیت‌زدایی قرارگاه سازندگی خاتم در سراسر کشور
وی در ادامه افزود: در حال حاضر حجم آبگیری پشت سد نم‌رود۲۰ میلیون متر مکعب است و با جابه‌جایی روستایی که در محل مخزن سد قرار گرفته است به بهترین جای ممکن، مهیا کردن بهترین شرایط برای این عزیزان، موضوع زمان آبگیری سد را کاهش داده و امسال با آبگیری کامل پشت سد، بتوانیم برای سال آینده استان تهران و استان‌های هم‌جوار هیچ مشکل و کمبود آبی نداشته باشیم.
سردار عابد بیان داشت: یکی از مزیت‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در احداث پروژه‌ها، خدمات‌رسانی برای مناطق محروم است و ایجاد ظرفیت و فراهم کردن دسترسی مردم به خدمات اجتماعی قرارگاه سازندگی در اطراف تمام طرح‌ها را از رسالت‌های مهم و اولویت‌دار خودمان می‌دانیم و امروز شاهد این هستید که در کنار اجرای طرح مهم سد نم‌رود احیاء جاده‌ها و احداث دسترسی‌ روستایی را از اولویت‌های کاری خودمان قرار داده و در کمترین زمان ممکن انجام شد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) خاطرنشان کرد: یکی از دستورالعمل‌هایی که به کلیه مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم برای اجرای کلیه پروژه‌ها ابلاغ کردیم موضوع محرومیت‌زدایی است که امروز شاهد این هستیم که در سراسر کشور این مهم انجام می شود و اقدامات خوبی را در کشور شاهد هستیم.
مدیریت سیلاب تهران با سد نم‌رود / درخشش قرارگاه سازندگی خاتم در تامین آب شرب، کشاورزی و صنعتی استان تهران
محمد رستمی، مدیرعامل هلدینگ نیرو قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) اظهار داشت: سد نم‌رود، در آخرین نقطه از شمال شرق استان تهران واقع شده است و می‌تواند به‌عنوان یکی از سدهای بسیار مهم و تاثیرگذار در تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت برای استان تهران ایفای نقش کند.
وی گفت: عملیات اجرایی سد نم‌رود از سال ۱۳۸۴ آغاز و با توجه به سختی‌هایی که به‌دلیل سردی هوا (۲۵ تا ۳۰ درجه زیر صفر) و … در مسیر اجرای آن بوده به درازا کشیده شده است.
مدیرعامل هلدینگ نیرو قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با بیان این‌که مجموعه‌های متعددی در این پروژه مشغول به خدمت بودند و توانستند فعالیت‌های ساده و سهل‌ترطرح را انجام دهند و در نهایت این طرح به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) واگذار شد و باتوجه به شرایط و سختی‌های حاکم بر این طرح که مجموعه‌های مختلف شاغل در آن برای محقق کردنش با مشکل روبرو شده بودند، در دو سال گذشته با تلاش شبانه روزی متخصصان متعهد قرارگاه سازندگی خاتم پیشرفت چشمگیری داشته است.
وی عنوان کرد: قرارگاه سازندگی خاتم عملیات اجرایی بدنه سد نم‌رود را در این مدت تکمیل کرد و هم‌اکنون عملیات تکمیلی سازه سرریز و تراشه‌های مشرف آن در حال انجام است.
رستمی ادامه داد: این طرح با معارضینی روبرو است که توسط وزارت نیرو در دست پیگیری و اقدام است و با رفع این این مشکل و جابه‌جایی روستایی که در مخزن این طرح واقع شده است، عملیات اجرایی باقیمانده و جاده‌های جایگزین حداکثر طی یکسال آینده قابل انجام است که هرچه سریع‌تر مردم بتوانند از ثمرات و اهداف پروژه بهره‌مند شوند.
وی با بیان این‌که این پروژه یک سد سنگ ریزه‌ای با هسته رسی، ۸۵ متر ارتفاع دارد و مخزن سد ۱۲۰ میلیون مترمکعب گنجایش مفید دارد و می‌تواند تا ۱۴۰ میلیون مترمکعب مدیریت سیلاب کند، خاطرنشان کرد: سد نم‌رود در نوع خودش در منطقه یک پروژه حائز اهمیت است و می‌تواند با توجه به تنش آبی که کشور طی چند سال اخیر با آن روبرو است، نقش بسیار مهمی در تامین آب مورد نیاز کشاورزی، صنعت و شرب در استان تهران ایفا کند.
مدیرعامل هلدینگ نیرو قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رسالت محرومیت‌زدایی قرارگاه خاتم گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) بر اساس رسالتی که برای خودش تعریف کرده در هر منطقه که برای اجرای پروژه عمرانی حضور پیدا می‌کند در کنارش فعالیت محرومیت‌زدایی را در دستور کار خودش قرار می‌دهد، در این پروژه نیز برای راه‌های روستایی اطراف سد توانست کارهای بسیار خوبی انجام دهد و روستاهایی که به علت فعالیت اجرایی سال‌های قبل و پیمانکاران قبلی از نظر جاده دسترسی آسیب دیده بودند را توانست احیاء کند و مردم روستاها با سهولت بهتر رفت و آمد کنند و همچنین بسته‌های معیشتی نیز تهیه و بین نیازمندان توزیع شد که این اقدامات از وظایف ما است و به آن افتخار کرده و آن را یک ارزش می‌دانیم.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.