تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
کد خبر : 4710

مصرف بنزین تهران معادل ۳ استان

مصرف بنزین تهران معادل ۳ استان

سالاری گفت: مصرف تهران هم‌اکنون به طور میانگین روزانه ۲۱ میلیون لیتر است که عدد بسیار بزرگ و معادل مصرف سه استان کشور است.

گزارش خبرنگار مهر جلیل سالاری در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: همکاران ما تجربه زمستان سال ۱۴۰۱ را داشتند و امسال با انجام پیش‌بینی‌های لازم و به همسو با حجم مصرف، نسبت به ذخیره‌سازی سوخت اقدام کردیم و همه مخازن فعال در بخش نیروگاهی را پر کردیم.

وی در تشریح اقدام‌ها و دستاوردهای این شرکت به‌ویژه در حوزه فراسرزمینی با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نخستین زیرمجموعه نفتی کشور است که برای نخستین بار در دولت سیزدهم به صدور خدمات فنی – مهندسی اقدام کرده است، افزود: نزدیک ۲۱ تن کاتالیست به یک پالایشگاه فراسرزمینی برای تولید بنزین ارسال شده است، همچنین نخستین کمپرسور ایرانی ساخت داخل برای استفاده در پالایشگاه فراسرزمینی به‌زودی رونمایی خواهد شد. تیم‌های فنی – تخصصی در حوزه‌های مختلف از جمله مکانیک، برق و اچ‌اس‌ئیو … نسبت به بررسی و ارزیابی شرایط کشورهای موردنظر اقدام می‌کنند و نسبت به ارائه پیشنهادها اقدام می‌کنیم تا بتوانیم در بازارهای بین‌المللی حضور یابیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با انتقاد از عملکرد دولت گذشته در حوزه صنایع پالایشی، گفت: زمانی که وارد شرکت پالایش و پخش شدیم با چالش‌های عمده‌ای روبه‌رو بودیم و تعهدهایی در برابرمان بود که صدور بنزین بدون بازگشت پول و در قالب چک و تعهداتی که پول آن‌ها هزینه شده، از آن جمله بوده است. همه شرکت‌ها زیان‌ده بودند، با وجود اینکه بازار صادراتی داشتیم و کارمزد صادراتی می‌گرفتیم که در صورت‌های مالی بسیار اثرگذار است. در مجموع توسعه هرگونه احداث خط لوله، انبار و مخزن ذخیره جزو تکالیف است که در این باره نیز اقدامی نشده و در نیروگاه‌ها نیز ظرفیتی افزوده نشده بود.

سالاری ادامه داد: پارسال ۱۴۴ میلیارد لیتر فرآورده نفتی در کشور منتقل شد که ۶۰ درصد آن به دلیل توسعه نیافتن زیرساخت‌ها توسط نفتکش جابه‌جا شد و در بخش ریلی این حجم، ۳۳ درصد بوده است که این مقدار با توجه به مصرف ۶۰ تا ۷۰ لیتر نفت‌گاز در هر ۱۰۰ کیلومتر برای جابه‌جایی فرآورده نفتی و با توجه به اختلاف قیمت انتقال از طریق نفتکش با خط لوله، عدد بسیار بزرگی است؛ بنابراین لازم است در این زمینه تنوع ایجاد شود.

وی با انتقاد از مصرف افسارگسیخته سوخت در کشور افزود: در شمال‌غرب کشور نزدیک ۱۰ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین داریم، آن‌هم در شرایطی که در این محدوده تنها پالایشگاه تبریز با حدود ۳.۸ میلیون لیتر تولید روزانه دارد؛ مصرف تهران هم‌اکنون به طور میانگین روزانه ۲۱ میلیون لیتر است که عدد بسیار بزرگ و معادل مصرف سه استان کشور است؛ همچنین حجم مصرف بنزین تهران و منطقه شمال کشور در مجموع بیش از روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین است که همه این‌ها اعداد بسیار بزرگی است. در شمال شرق کشور مصرف ۱۰ میلیون لیتر و در استان مرکزی ۱۷ میلیون لیتر، در غرب ۹ میلیون لیتر و در جنوب غرب کشور ۶ میلیون لیتر و در جنوب کشور حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: مصرف بنزین کشور اکنون به طور میانگین روزانه حدود ۱۱۵ میلیون لیتر است که با توجه به این که عمده منابع تولیدی کشور در جنوب کشور وجود دارد، حجم عملیات گسترده و مصرف سوخت مضاعفی نیاز است که با استفاده از همه ظرفیت‌ها سوخت را منتقل کنیم تا چالش عرضه بنزین نداشته باشیم. بنابراین نیاز است که در حوزه بهینه‌سازی مصرف توجه ویژه شود.

به گفته سالاری تلاش‌های کارکنان صنعت انتقال نفت در گستره بزرگ این صنعت که در طول شبانه روز بی وقفه در مناطق سخت و بیابانی انجام می‌شود، قابل تقدیر و ارزشمند است.

وی ادامه داد: امروز طول خطوط به ۱۴ هزار کیلومتر می‌رسد که مقرر شده ۱۶۰۰- ۱۷۰۰ کیلومتر این خطوط به امتداد آن افزوده شود که باتوجه به این مهم پیمایش و پایش این خطوط بسیار حائز اهمیت است.

سالاری خاطر نشان کرد: متأسفانه افراد سود جو به صورت حرفه‌ای هات تپ هایی رو ایجاد و به سرقت از خطوط اقدام می‌کنند که این امر پایش خطوط را جزو ضرورت‌های این صنعت قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: پایش و نگهداری این خطوط و تجهیزات صنعت کار خطیری است چرا که اگر به درستی مأموریت انجام نشود واحدهای پالایشی دچار مشکل می‌شوند.

به گفته این مقام مسئول سیستم پهپاد در کنار پایش خط بان ها برای صیانت از خطوط لوله به کار گرفته خواهد شد.

ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در ادامه این نشست گفت: بیش از ۹۰ درصد از سرقت‌های نفتی قبل از برداشت کشف می‌شود

به گفته این مقام مسئول انتقال مواد نفتی از خطوط لوله به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: امروز ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله در سراسر کشور گسترده شده است تا سالانه رقمی بالغ بر ۱۳۱ میلیارد لیتر مواد نفتی را به مبادی مصرف انتقال دهد.

رحیمی خاطر نشان کرد: هزینه‌های انتقال از شبکه جاده‌ای نسبت به شبکه خطوط لوله حدود ۹٫۵ تا ۱۰ برابر است امروز هزینه انتقال مواد نفتی هر تن کیلومتر ۷۹۰ ریال و از طریق شبکه خطوط ۷,۳۸۰ ریال می‌باشد.

به گفته مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اقدامات زیادی که انجام شده است نگهداری از تجهیزات به نحو احسن انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا استفاده از پیگرانی هوشمند با همکاری و استفاده از ظرفیت‌ها دانش بنیان‌ها به جد توسط شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در حال پیگیری است.

رحیمی اضافه کرد: به این منظور سال گذشته دو تفاهمنامه با شرکت‌های دانش بنیان منعقد شد یک تفاهمنامه دیگر هم در حال انجام است.

به گفته این مقام مسئول در گذشته پیگرانی هوشمند در انحصار شرکت‌های خارجی بود خوشبختانه طی دوسال گذشته به منظور بومی سازی این فناوری در دست اقدام گرفته است.

وی اضافه کرد: در خصوص قاچاق سوخت باید گفت بخشی از آن متعلق به انشعابات غیر مجاز است که افراد سوجود خود را در معرض خطر حوادث منشعب از این برداشت‌ها قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: برای کنترل این انشعابات غیرمجاز با استفاده از شبکه فیبر نوری توسط دانشگاه شریف همکاری صورت گرفته و بصورت پایلوت عملیاتی شده است، این فرآیند همکاری وارد فاز امضای قرارداد می‌شود.

به گفته این مقام مسئول دو تفاهم نامه دیگر انشعاب یاب و نشت یاب در حال انجام است.

رحیمی توضیح داد: در دوسال گذشته بیش از ۹۰ درصد از برداشت‌های غیر مجاز قبل از آنکه به مرحله برداشت برسد کشف می‌شوند.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ادامه داد: هرچند آمار سرقت‌ها و انشعابات غیر مجاز افزایش یافته اما آمار برداشت‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی در خاتمه تاکید کرد: همکاری با دانش بنیان‌ها روزبه روزدر حال افزایش است تا به موازات آن سرقت‌ها به صفر برسد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.