تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
کد خبر : 5142

میانگین تولید چاه‌های نفت ایران؛ روزانه هزار و ۵۵۰ بشکه

میانگین تولید چاه‌های نفت ایران؛ روزانه هزار و ۵۵۰ بشکه

یک مقام مسئول با اشاره به اینکه میانگین تولید چاه‌های نفتی کشور روزانه ۱۵۵۰ بشکه است گفت: با احیای چاه‌های کم‌بازده در سال‌های آتی تولید نفت افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، علی براتی صبح امروز (دوشنبه، ۱۰ مهرماه) در رویداد ملی طرح احیای چاه‌های بسته و کم‌بازده نفتی با بیان اینکه بیش از دو سال است که شرکت ملی نفت ایران طرح احیای چاه‌های کم‌بازده نفتی کشور را با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی پیش می‌برد و تاکنون چند چاه برای کار به این شرکت‌ها واگذار شده است، افزود: هم‌اکنون هزینه افزایش تولید یک بشکه نفت در میدان‌های جدید بیش از هزار دلار است، در حالی که در این طرح با هزینه‌های بسیار کمتر برداشت از چاه‌های مرده و کم‌بازده را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به وجود تأسیسات فرآورش و انتقال در جوار چاه‌های کم‌بازده نفتی گفت: به محض افزایش تولید در این چاه‌ها، این افزایش تولید بدون فوت وقت در داخل مصرف یا صادر می‌شود.

معاون مدیریت نظارت بر تولید نفت و گاز در میدان‌های مشترک، مزیت دیگر طرح احیای چاه‌های کم‌بازده نفتی در ایران را توسعه نرم‌افزارهای کاربردی و دانش‌فنی بومی در صنعت نفت دانست و اظهار کرد: سال‌ها است که فناوری در مراکز علمی داخلی تولید می‌شود و در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد و به‌صورت عملی وارد صنعت نفت نمی‌شود. به عبارت دیگر، این طرح فرصتی استثنایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی است.

براتی به هزینه‌های شرکت‌های بهره‌برداری برای افزایش تولید در شرکت ملی نفت ایران اشاره و اذعان کرد: بسیاری از طرح‌های احیای چاه‌های نفتی دکل‌محور نیست و این یعنی هزینه کمتر در تولید.

وی اظهار کرد: امروزه شرکت‌های بزرگ نفتی جهان گروه‌ها و شرکت‌های مختص ازدیاد برداشت دارند و ما در این زمینه راه زیادی در پیش داریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.