تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر : 5800

میدان گازی کیش چه زمانی به بهره برداری میرسد؟

میدان گازی کیش چه زمانی به بهره برداری میرسد؟

میدان گازی کیش یکی از میادینی است که با بهره برداری از آن می توان کمی به جبران ناترازی گاز امید داشت و اکنون شرکت نفت و گاز پارس خبر از تدارک برای بهره‌برداری از میدان گازی کیش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از راه‌های برون رفت از وضعیت ناترازی گاز توسعه و احداث میدان‌های گازی جدید است که می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه گره‌گشا باشد، چندی پیش قرارداد طرح توسعه فاز نخست میدان گازی کیش حضور جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بین شرکت نفت و گاز پارس و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران امضا شد.

میدان گازی کیش، یکی از بزرگترین میدان‌های گازی کشور است و میزان گاز درجای این میدان برابر با ۵۶ تریلیون فوت مکعب استاندارد است که در صورت توسعه کامل، توانایی تولید ۱۲۰ میلیون مترمکعب در روز گاز خام را خواهد داشت و در صورتی که این مهم به وقوع بپیوندد به نظر می‌رسد سال آینده شاهد ناترازی گاز نخواهیم بود. البته پیش از این محسن خجسته‌مهر در رابطه با میدان گازی کیش گفته بود: شرکت ملی نفت ایران برنامه دارد در ۸ سال آینده نسبت به افزایش تولید حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب با ارزش سرمایه‌گذاری حدود ۷۱ میلیارد دلار اقدام کند. یکی از اهداف توسعه‌ای افزایش تولید گاز در کشور، توسعه میدان گازی کیش در استان هرمزگان و جزیره کیش با مساحت ۸۰۰ هزار متر مربع است که با سرمایه‌گذاری حدود ۸ میلیارد دلاری در این طرح، بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه میدان گازی کیش دارای ۴ فاز است که در مجموع در این ۴ فاز ۵۰ حلقه چاه حفاری می‌شود، افزود: دو کلاستر خشکی، ۶ سکوی بخش دریایی و حدود ۸۰۰ کیلومتر خط لوله در این طرح احداث می‌شود که این خود ظرفیت ارزشمندی برای ساخت داخل به دنبال خواهد داشت.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برای فاز اول این میدان ۱۴ حلقه چاه در نظر گرفته شده که حفاری آن‌ها به اتمام رسیده و در مرحله نهایی قرار دارد، همچنین خط لوله دریایی این طرح دارای طول ۲۰۰ کیلومتر است که برای سفارش‌گذاری اقدام شده و تا پایان سال آینده برداشت ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از فاز یک میدان کیش انجام خواهد شد.

عبدالکریم علی‌محمدی معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران هم چندی پیش گفته بود مراحل تکمیل ۱۳ حلقه چاه در این موقعیت با توجه به شرایط مخزن نیاز به طراحی و برنامه‌ریزی خاصی داشت، در نتیجه اجرای یک طرح ابتکاری در استفاده از سیال و تجهیزات درون‌چاهی ابداعی تحقق یافت و پیش‌بینی شده هر ماه دو حلقه چاه در دو کلاستر A و B تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

به گفته وی متخصصان و کارشناسان شرکت ملی حفاری ایران و شرکت نفت و گاز پارس در اجرای تکمیل چاه‌های تعریف‌شده در پروژه ۱+۱۲ به استانداردهای تازه‌ای در تکمیل چاه‌های گازی دست یافتند که می‌تواند به‌عنوان تجربه‌ای گران‌سنگ در پروژه‌های آتی موجب شتاب‌بخشی در اجرا با بالا بودن ضریب ایمنی شود.

ابتدای آبان بود که محمدحسین متجلی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از اجرای موفقیت‌آمیز عملیات تکمیل و جریان‌دهی نخستین حلقه چاه انحرافی طرح توسعه فاز یک میدان گازی کیش و روشن شدن مشعل این میدان خبر داد.

طرح توسعه کلی میدان کیش در چهار فاز تعریف شده که فاز نخست آن با هدف تولید از ۱۲ حلقه چاه در کلاسترهای ۱ و ۲ این میدان در جزیره کیش، انتقال روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب استاندارد (معادل ۲۸.۳ میلیون مترمکعب استاندارد) و حدود ۱۲ هزار بشکه استاندارد میعانات گازی تثبیت‌شده به پالایشگاه‌های مستقر در سایت یک نوار پالایشی استان بوشهر انجام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول عملیات حفاری ۱۲ حلقه چاه طرح توسعه فاز نخست میدان گازی کیش در سال‌های گذشته تکمیل شده است، و با وجود تلاش‌های انجام‌شده در چند مقطع زمانی، امکان انجام عملیات تکمیل و جریان‌دهی چاه‌های یادشده به صورت نظام‌مند و پیوسته میسر نشد، اما این موضوع از ماه گذشته آغاز شده و عملیات تکمیل نخستین حلقه چاه انحرافی در کلاستر – ۱ چاه‌های طرح با استفاده از رشته تکمیل یکپارچه، با موفقیت انجام شد و جریان‌دهی گاز به سطح برای آزمون چاه طی روزهای گذشته از سوی کارشناسان شرکت نفت و گاز پارس و شرکت ملی حفاری ایران دنبال و انجام شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به جایگاه ویژه و سهم بالای گاز در سبد انرژی کشور گفت: طیف وسیع ذی‌نفعان این انرژی پاک سبب شده طرح‌های گازی وزارت نفت و به تبع آن توسعه میدان گازی کیش در اولویت توسعه قرار گیرند که با انجام اقدام‌های راهگشا و مؤثر شرکت نفت و گاز پارس برای راهبری و تسریع در بهره‌برداری از این میدان با تمرکز ویژه بر رفع موانع اجرایی موجود که از پایان سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفت، این عملیات حساس و کلیدی با رعایت استانداردهای جاری صنعت نفت کلید خورد.

حالا شرکت نفت و گاز پارس خبر از تدارک برای بهره‌برداری از میدان گازی کیش می‌دهد و باید منتظر ماند و دید این میدان گازی چه زمانی به بهره برداری می‌رسد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 4 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.