تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶
کد خبر : 4236

ناترازی‌ صنعت برق میراث دولت‌های گذشته است

ناترازی‌ صنعت برق میراث دولت‌های گذشته است

دبیر سندیکای صنعت برق کشور گفت: ناترازی صنعت برق میراث دولت‌های گذشته بوده که باید برای حل آن اقدامات زیربنایی را در دستور کار قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، مهدی مسائلی، دبیر سندیکای صنعت برق کشور در ارتباط با مشکلات و چالش‌های پیش روی صنعت برق کشور گفت: صنعت برق هم در بعد اقتصادی و هم در بعد تولید و مصرف دچار ناترازی شدیدی است که ارتباطی به دولت کنونی ندارد و در دولت‌های قبل نیز وجود داشته است و این مشکل از دولت نهم به بعد و به بخاطر تصویب قانون تثبیت قیمت‌ها در مجلس هفتم تشدید شد.

وی ادامه داد: برق یکی از انرژی‌های بسیار گران است که چه در بخش تولید، چه در بخش انتقال و چه در بخش توزیع و نیز تولید و نگهداری نیروگاه نیازمند هزینه‌های بسیار زیادی است، اما مشکلی که در کشور وجود دارد این است که هیچ تناسبی میان قیمت واقعی برق با قیمتی که از مصرف کنندگان گرفته می‌شود، وجود ندارد.

دبیر سندیکای صنعت برق اضافه کرد: ناترازی‌های امروز صنعت برق میراث دولت‌های گذشته برای دولت سیزدهم است که با توجه به افزایش شدید هزینه‌های تولید برق در سال‌های اخیر، روز به روز به مشکلات صنعت برق کشور اضافه می‌کند.

مسائلی در ارتباط با راهکارهای اساسی برای کاهش مشکلات صنعت برق گفت: ما برای اینکه بتوانیم مشکلات صنعت برق را در آینده کاهش دهیم، باید به سمت کارهای زیربنایی حرکت کنیم که از جمله آن‌ها واقعی سازی تعرفه برق در بازار است.

دبیر سندیکای صنعت برق بیان کرد: وزارت نیرو باید نسبت به بهینه‌سازی لوازم برقی پرمصرف خانواده‌ها همانند موتور کولرهای آبی و گازی حساس باشد و برای تعویض موتورهای پرمصرف با نمونه‌های کم مصرف برنامه‌های عملیاتی داشته باشد. همچنین این وزارتخانه باید نسبت به برچسب انرژی و کیفیت محصولات لوازم خانگی وارداتی و تولید داخل حساسیت بیشتری داشته باشد و در تعامل با وزارت صمت اجازه ورود محصولات بی کیفیت به بازار را ندهد.

وی در همین رابطه ادامه داد: همچنین وزارت نیرو باید در برنامه‌های بلندمدت خود اهتمام ویژه‌ای به انرژی‌های تجدیدپذیر و به ویژه خورشیدی داشته باشد و برای توسعه این نوع انرژی برنامه‌های دقیقی را اجرایی کند.

مسائلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش تغییر سبک زندگی مردم در افزایش مصرف برق گفت: در کنار همه مشکلاتی که صنعت برق با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تغییر سبک زندگی مردم و افزایش نیاز شهروندان به برق نیز امروز به مشکلات و چالش‌های این صنعت افزوده شده است. به این معنا که در گذشته، کمتر خانواده‌ای از ماشین ظرفشویی یا اسپیلت استفاده می‌کرد، اما امروز استفاده از اسپیلت، ماشین ظرفشویی، مایکروفر و… به مراتب افزایش یافته است.

وی در همین باره اضافه کرد: از دیگر مشکلات صنعت برق کشور معماری غیراستاندارد ساختمان‌های کشور است که سبب شده خانه‌های شهروندان در فصل گرم به شدت گرم شود و آن‌ها ناگزیر برای رهایی از گرما به سیستم‌های سرمایشی روی بیاورند. این در حالی است که در اکثر کشورهای توسعه یافته معماری منازل مسکونی متناسب با وضعیت انرژی آن کشور استاندارد سازی شده است و جدا از آن در کشور خودمان نیز در گذشته و در معماری ساختمان‌ها این مهم مد نظر قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به هزینه سنگین تولید برق ادامه داد: هزینه یک وات برق در حال حاضر با احتساب تولید، انتقال و توزیع از مبدأ تا مصرف ۱.۱ دلار است، اما قیمتی که برای این انرژی گران از مصرف کنندگان در بخش‌های مختلف اخذ می‌شود، به مراتب پایین‌تر است.

دبیر سندیکای صنعت برق با اشاره به نوع عملکرد سایر کشورها در حوزه مدیریت صنعت برق افزود: اکثر کشورهای توسعه یافته جهان پویایی صنعت برق خودشان را با تنظیم نظام عرضه و تقاضای منطقی و فعال سازی بخش خصوصی حفظ می‌کنند، اما در کشور ما به دلیل اینکه نظام عرضه و تقاضای منطقی در بازار برق حاکم نیست، بخش خصوصی رغبتی برای حضور در این صنعت ندارد.

مسائلی درباره ورود صنایع بزرگ به عرصه تولید برق و احداث نیروگاه نیز گفت: برای تشویق صنایع بزرگ برای ورد به عرصه نیروگاهی باید وزارت نیرو برای آن‌ها این شرایط را ایجاد کند که صنایع مازاد برق تولیدی خود را بتوانند به خارج صادر کنند. همچنین می‌توان بسترهای لازم را برای ورود بخش خصوصی به عرصه نیروگاهی فراهم کرد تا بخش خصوصی که توان و تخصص کافی در این حوزه را دارد، برق کافی را تولید کرده و با قیمت منطقی به صنایع بفروشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.